„Nė vienam tėvui nepatarčiau išsikelti tikslo užauginti genijų“, – sako Camilla Benbow iš JAV Vanderbilto universiteto, reziumuodama neseniai atliktą tyrimą.

Reikalaujant iš vaiko genialumo ir tik genialumą laikant vertu dėmesio, anot jos, nesunku prišaukti kuo įvairiausių socialinių ir emocinių problemų, rašoma portale inc.com.

Bet ką visgi daryti, jeigu akivaizdu, kad jūsų vaiko intelektas – neeilinis?

Kaip padėti mažajam genijui pakeisti pasaulį

Kaip buvo rašyta žurnale „Nature“ neseniai pasirodžiusiame straipsnyje, klausimas, kaip užauga genijai, pareikalavo iš mokslininkų begalės pastangų. Daugiau nei keturis dešimtmečius buvo vykdytas matematikai ne pagal metus gabių jaunuolių tyrimas („Study of Mathematically Precocious Youth“ – SMPY). Jo objektais tapo JAV Johnso Hopkinso universitete ir kitur organizuojamose vasaros ugdymo programose dalyvaujantys jauni žmonės. Iš viso SMPY iniciatoriai išanalizavo net 5 tūkst. matematikai gabių moksleivių pasiekimus, atkreipdami dėmesį ir į jų sėkmę mokslo metais, ir į vėlesnes karjeras. Tarp tiriamųjų pateko ir tokios įžymybės, kaip Markas Zuckerbergas, Sergey Brinas ir Lady Gaga.

Tomo Clyneso straipsnį iš žurnalo „Nature“ derėtų perskaityti visą, tačiau esmines minėto tyrimo išvadas galima suformuluoti ir labai glaustai.

Pirmiausia, įgimti gebėjimai tikrai turi didžiulę įtaką gyvenime pasiekiamiems rezultatams (ši išvada, žinoma, prieštarauja Malcolmo Gladwello suformuluotai ir išpopuliarintai 10 tūkst. valandų taisyklei.)

„Nesvarbu, patinka mums tai, ar ne, tačiau tie žmonės iš tiesų kontroliuoja mūsų visuomenę, – teigia psichologas Jonathanas Wai, vienas iš JAV Duke‘o universiteto Talentų identifikavimo programos iniciatorių, atsakydamas į T. Clyneso užduotus klausimus. – Būtent tas procentas puikiausiai testus atliekančių vaikų paprastai tampa žymiais mokslininkais ir akademikais, į sąrašą „Fortune 500“ patenkančių įmonių vadovais, federaliniais teisėjais, senatoriais ir milijardieriais.“

Antra, gabiausi vaikai tikrai gauna naudos iš jiems prieinamų galimybių. Kitaip nei mano kai kurie švietimo sektoriaus atstovai, taip pat tėvai, tie vaikai neužauga savaime.

T. Clynesas straipsnyje užgriebia ir etines problemas, galinčias kilti dėl pernelyg didelio testų rezultatų akcentavimo ir per ankstyvo vaikų kategorizavimo.

Foto: Shutterstock

Autorius taip pat pateikia keletą moksliškai pagrįstų patarimų talentingus vaikus auginantiems tėvams. Štai kaip jis juos suformulavo:

1. Pasirūpinkite, kad vaikas įgytų kuo įvairesnės patirties.

2. Jeigu akivaizdu, kad vaikas apdovanotas konkrečiais talentais, sudarykite sąlygas tiems talentams vystytis.

3. Pasistenkite, kad būtų patenkinti ir intelektiniai, ir emociniai vaiko poreikiai.

Neverta nerimauti, kad skatinimas dirbti papildomai gali turėti neigiamų emocinių ar socialinių padarinių.

„Daugelis mokytojų ir tėvų yra įsitikinę, kad mokymasis pagal sustiprintą programą (garantuojančią spartesnę pažangą) vaiką veikia neigiamai, kad jis dėl to nukenčia, kad taip iš jo atimama vaikystė, atsiranda žinių spragos ir t. t. Vis dėlto mokymosi procesus tiriantys mokslininkai teigia, kad didžiajai daliai talentingų vaikų sustiprinta programa teikia pranašumų tiek emocinėje, tiek socialinėje plotmėje, be to, padidina aukštų akademinių ir profesinių pasiekimų tikimybę“, – tvirtina T. Clynesas.

4. Pasistenkite, kad vaiko sąmonėje įsitvirtintų nusiteikimas tobulėti – girkite jį už pastangas, o ne už jau turimus gebėjimus.

„Raidos psichologijos specialistė Donna Matthews tvirtina, kad žemų arba aukštų vaiko pasiekimų vertinimas ir siejimas su būsimais rezultatais gali sumažinti jo motyvaciją mokytis ir paskatinti fiksuoto nusiteikimo (kaip jį pavadino psichologė Carol Dweck iš Stanfordo universiteto) formavimąsi. Anot D. Matthews, bus daug geriau, jei skatinsime nusiteikimo augti formavimąsi, nes tokiu atveju vaikas įtikės, kad smegenys ir talentas tėra tik startinė pozicija“, – aiškina T. Clynesas.

5. Skatinkite vaiką rizikuoti sprendžiant intelektines užduotis ir tinkamai reaguoti į klaidas.

6. Venkite etikečių klijavimo: talentingu vadinamas vaikas gali pasijusti spaudžiamas.

7. Bendraukite su mokytojais svarstydami, kaip patenkinti vaiko poreikius. Gabiems moksleiviams dažnai prireikia sudėtingesnių užduočių, papildomo dėmesio arba galimybės mokytis sau priimtinu tempu.

8. Pasirūpinkite vaiko gebėjimų testavimu. Testo rezultatais tėvai gali pasinaudoti pagrįsdami reikalavimą skirti vaikui daugiau dėmesio, be to, testavimas padeda išaiškinti įvairius nesklandumus, tokius kaip disleksija, dėmesio stokos ir hiperkatyvumo sutrikimas, taip pat socialines ir emocines problemas.