Įtraukianti mokslo ir pramogų sintezė

Jaunąją moksleivių kartą nuo pat mažumės lydi išmaniosios technologijos, tad šiandien vis dažniau ieškoma būdų, kaip skaitmeninių technologijų teikiamas galimybes pritaikyti ne tik pramogai, bet ir mokymui(si). Ar tai gali būti smagi, kaip žaidimas įtraukianti ir šiuolaikinių mokinių interesus atitinkanti veikla? Ar vienas populiariausių kompiuterinių žaidimų pasaulyje „Minecraft“ gali būti pritaikytas edukacijai?

Šiuos ir kitus klausimus iškėlė ir siekė atsakyti „Šviesa“ ir neformalaus ugdymo viešoji įstaiga „Trys kubai“ inicijavę analogų neturintį projektą – kompiuterinio žaidimo „Minecraft“ integravimą į bendrojo ugdymo procesą ir jį išbandę 100 Lietuvos mokyklų.

Kaip pastebi projekte dalyvavusi ir inovatyvius mokymo(si) metodus išbandžiusi Riešės gimnazijos pradinių klasių mokytoja metodininkė Laura Muliarčikienė, dėl šiuolaikinių mokinių mokymosi ypatybių tokios skaitmeninės priemonės, kaip „Minecraft“ vis plačiau integruojamos į mokymo(si) procesą.

„Šiuolaikinė mokinukų karta nuo ankstesnių moksleivių skiriasi tuo, kad veikla, kuria jie užsiima, turi būti įdomi ir prasminga. Kompiuteriniai žaidimai yra neatsiejama moksleivių gyvenimo dalis. Kadangi jie susiję su vaikų mėgstama aplinka, atitinkančia jų interesus, šio žaidimo taikymas pamokoje jiems buvo įdomus. Žaisdami jie įsitraukia į mokymosi procesą, patys nepastebėdami, kaip greitai išmoksta naujų dalykų“, – sako L. Muliarčikienė, pridurdama, kad dalyvauti „Minecraft“ projekto bandymuose susidomėjimą išreiškė patys vaikai.

Vaikai mokosi užsienio kalbos

Ugdo ne tik skaitmeninį raštingumą

Bandomoji edukacinio „Minecraft“ projekto versija kol kas buvo skirta keturiems mokomiesiems dalykams – matematikai, lietuvių kalbai, informatikai ir pasaulio pažinimui. Dvi savaites trukusių bandymų metu, pirmokams teko atlikti tokias užduotis kaip painaus labirinto įveikimas išmokus atskirti „b“ ir „p“ garsus, skaičių sekos sudėliojimas trimatėje erdvėje ar sveikų produktų rūšiavimas virtualiame turgelyje. Tad žaisdami „Minecraft“ edukacinį žaidimą mokiniai įtvirtino, pasitikrino tam tikrų dalykinių sričių žinias, supratimą, įgūdžius bei lavino bendruosius gebėjimus.

„Vaikams pamokų metu išbandant nuotykių žemėlapius teko pastebėti, jog „Minecraft“ padeda lavinti koordinuotus rankos judesius, žadina prigimtinį mokinių smalsumą, skatina jų išradingumą, kūrybiškumą ir komandinį darbą. Jei kuriam nors mokiniui kildavo neaiškumų ar užduotis iš pirmo žvilgsnio pasirodydavo per sudėtinga, netrukus viskas išsispręsdavo su draugų pagalba. Tokie inovatyvūs ugdymo metodai didina mokinių motyvaciją ir dar kartą įrodo, kad mokymasis gali būti įdomus ir naudingas procesas“, – sako pedagogė.

L. Muliarčikienė priduria, kad noru išbandyti edukacinę naujovę degė ne tik mokiniai: „Šiai iniciatyvai geranoriškai pritarė ir mokinių tėveliai. Teko girdėti, kad sužinoję apie vaikų mokymąsi 3D erdvėje, ir patys tėvai pasitikrino savo žinias ir įgūdžius keliaudami „Minecraft“ labirintais“.

Populiaraus žaidimo edukacinį potencialą įžvelgusio „Trys kubai“ įkūrėjo ir projekto bendraautoriaus Dariaus Kniūkštos teigimu, „Minecraft“ ne tik leidžia ugdyti moksleivių vaizduotę, bet ir ruošti ateities inovacijų profesionalus dar vaikystėje.

Vaikai mokosi

„Svarbiausi dalykai, kuriuos lavina „Minecraft“ – tai loginis ir strateginis mąstymas, erdvės pajautimas, meniniai gebėjimai bei kūrybiškumas. Jaunimui šio žaidimo aplinka yra lengvai suprantama, tad tai palanki galimybė joje pateikti mokomąją medžiagą. Be to, žaidybinė edukacija dera su technologinėmis naujovėmis, ugdo skaitmeninį raštingumą. Visa tai būtina norint paruošti gerus ateities specialistus, gebančius dirbti kintančioje aplinkoje“, – įsitikinęs puikiai jaunimui iš „Youtube“ platformos pažįstamas D. Kniūkšta.

Bandymas sulaukė pasisekimo

Mokytojos patirtį patvirtina ir po edukacinio žaidimo bandymų atlikta apklausa. „Minecraft“ nuotykių žemėlapius išbandžiusių klasių mokytojai jų turinį įvertino 4 balais iš 5, o dauguma (61 proc.) šią mokymo(si) priemonę norėtų taikyti ir ateityje, paaiškindami, kad tai ugdo vaikų supratimą, jog kompiuteris gali būti skirtas ne tik žaidimams, bet ir mokymuisi. Pasak „Šviesos“ vadovės Mildos Juonės, projekto įvertinimai rodo teigiamą tendenciją, tačiau tobulėti yra kur.

„Matome, kad „Minecraft“ sulaukė išties nemažo mokinių ir mokytojų susidomėjimo – dauguma pedagogų šiai edukacinei priemonei nagrinėti skyrė net atskiras pamokas. Šio bandymo rezultatai pateisino lūkesčius – testavimuose dalyvavę pedagogai pažymėjo (4 balais iš 5), jog labiausiai „Minecraft“ edukacinis žaidimas padeda ugdyti mokinių kritinį mąstymą, orientaciją trimatėje erdvėje, reakciją, simbolių kalbos supratimą, dėmesingumą, įtvirtinti dalykines žinias,“ – teigia M. Juonė.

Pasak M. Juonės, bandymai taip pat parodė, kad tiek vaikams, tiek mokytojams reikėtų papildomų priemonių, kurios padėtų dar efektyviau išnaudoti edukacinio kompiuterinio žaidimo teikiamas galimybes. Matydama apklausos rezultatus ji pastebi, kad skaitmeniniai edukaciniai sprendimai, tikslingai derinami su tradiciniais ir inovatyviais mokymo(si) būdais, turi didelį poveikį mokinių mokymuisi.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (9)