Tyrinėti gali ir patys mažiausieji

Tai kas tas STEAM? Tai gamtos mokslus, technologijas, inžineriją, menus ir matematiką apimantis ugdymo modelis, kuriame akcentuojamas kūrybiškumas ir jo derinimas su įprastais mokomaisiais dalykais. Nors šie mokslai net ir suaugusiems kartais skamba sudėtingai, „Šviesos“ knygelių „PYKŠT ir POKŠT eksperimentai“ vaikams autorės Laura Bajoriūnė ir Asta Urbonė teigia, kad su šiais mokomaisiais dalykais susiduriame kasdien, tad ir patys mažiausieji nesudėtingai gali gilintis į šiuos mokslus.

„Ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikai kasdien žaidžia mašinėlėmis. O jei jas paleisime nuokalne ir pažiūrėsime, kuri greitesnė? Štai jums ir inžinerija darželyje. O kur dar konstravimas, žaidimas „Lego“, spalvų maišymas, lauko tyrinėjimai, matematinės užduotys, žinių įtvirtinimas išmaniosiomis technologijomis – juk visa tai ir yra STEAM ugdymas, tik mes kasdien to neįvardijame kaip gamtos mokslų ar inžinerijos“, – teigia specialistės.

Kaip pastebi papildomo ugdymo studijos „3 Banginiai“ pedagogė Laura Muliuolienė, šiuo modeliu paremtos sudėtingos ir dažnai ne itin vaikų mėgstamos mokslo sritys tampa įtraukiančiomis ir laukiamomis pamokomis.

Eksperimentai

„Mokymo programoje šios disciplinos vis dar pateikiamos tik teoriškai ir apsiriboja keliais praktiniais–laboratoriniais darbais. Taip šie mokomieji dalykai tampa nepatrauklūs, neįdomūs ir vieni nemėgstamiausių tarp mokinių. Šiuolaikiniams vaikams reikia viską išbandyti, pačiupinėti, pajausti. STEAM ugdymu paremta pamoka tampa pojūčių ir potyrių laboratorija, o geriausias šių pamokų bruožas, tai, kad per potyrius gautą informaciją vaikai įsimena geriau ir žinias pritaiko daug dažniau“, – sako pedagogė.

Ugdo Z kartai trūkstamas savybes

Pastebėta, kad jaunoji karta pasižymi nekantrumu ir greitų rezultatų siekimu, tačiau STEAM mokslo sritys reikalauja susikaupimo, kantrybės, o rezultatai čia nepasiekiami akimirksniu. Anot L.Muliuolienės, šio ugdymo modelio veiklos sukuria įspūdžio efektą ir dėmesio sutelkti negebančius vaikus ilgam pritraukia prie proceso.

„Niekam nėra įdomu sėdėti ir iš šono stebėti atliekamą eksperimentą ar bandymą, tad kodėl tai turėtų būti įdomu vaikams? Galimybė tapti proceso dalimi, pačiam prisiliesti ir būti neatsiejamu eksperimento dalyviu vaikams tampa pagrindiniu akcentu. Ir nors ne visuomet viskas pavyksta, mažieji noriai siekia galutinio rezultato bandymus kartodami net po keletą kartų“, – pasakoja L.Muliuolienė.

Tarpdiscipliniškumas ne tik paįvairina mokymosi procesą bei padaro jį įdomesnį, bet ir ugdo jaunajai kartai trūkstamas savybes. Anot vaikams skirtų eksperimentų autorių L. Bajoriūnės ir A. Urbonės, po ilgalaikio STEAM modelio taikymo galima pastebėti akivaizdžius vaikų būdo pokyčius.

„Bandymai, tyrinėjimai ir eksperimentai padeda ugdyti daugelį ikimokyklinių ir priešmokyklinių socialinių įgūdžių: vaikai mokosi išlaukti bandymo pabaigos, neretai dirba su grupės draugu ir mokosi bendradarbiavimo, eksperimentuose turi būti atsargūs, gerbti save ir dirbantį šalia. Tenka pastebėti, kad po tokių veiklų vaikai geba geriau kritiškai mąstyti, formuluoti hipotezes, narplioti loginių sprendimų reikalaujančias situacijas, kelti klausimus ir samprotauti“, – pastebėjimais dalijasi kūrėjos.

Eksperimentai

Paverskite namus laboratorija

Pateikti vaikams įvairių STEAM pavyzdžių galima net iš menkiausių namuose esančių buities elementų ar mus supančių reiškinių. Vaikui – tai neatrastas stebuklų pasaulis. Ugdymo specialistės pataria tėveliams pasitelkti fantaziją ir dalijasi eksperimentais, kurie sužavės tiek mažuosius, tiek ugdytojus.

1. Šv. Velykų šventei – „Guminio kiaušinio“ eksperimentas

Reikės:

Stiklinės
9 proc. acto rūgšties
Kiaušinio

Eiga:

Į stiklinę įpilame acto, įdedame nevirtą kiaušinį ir paliekame jį 3–4 dienoms. Po 4 dienų išimame kiaušinį iš acto ir pastebime, kad jis yra be lukšto. Kiaušinį nuplauname po tekančiu vandeniu. Acto rūgštis ištirpdo kiaušinio lukštą ir jis tampa „guminiu“. Kiaušinis gerokai padidėja, nes prisigeria acto.

2. „Augantys guminukai“

Reikės:

4 vienkartinių stiklinių
4 vienodų guminukų
Vandens
Druskos
Kokakolos
Cukraus
Šaukšto
Lipnių lapelių su užrašais „VANDUO“, „SŪRUS VANDUO“, „SALDUS VANDUO“, „KOKAKOLA“
Popierius lapo stebėjimams ir žymėjimas atlikti.

Eiga:

Pripilame dvi stiklines vandens iki pusės. Į vieną stiklinę įdedame šaukštą druskos, į kitą šaukštą cukraus ir išmaišome. Kitą stiklinę vėl pripildome vandens iki pusės, likusią ketvirtąją – pripildome kokakolos. Kad nepamirštume, kas kurioje stiklinėje supilta, prilipdome ant kiekvienos iš jų po lipnųjį lapelį su tinkamu užrašu: „vanduo“, „sūrus vanduo“, „saldus vanduo“, „kokakola“. Tuomet į kiekvieną stiklinę įdedame po guminuką. Savo lape nurodome, koks buvo guminukų ilgis, forma ir spalva prieš eksperimentą. Apžiūrime guminukus po vienos, trijų ir šešių valandų. Darbo lape nurodome, ką matome, parašome ir pavaizduojame kaip atrodo guminukai po eksperimento.

3. „Lavos lempa“

Reikės:

Skaidraus indo
Vandens
Aliejaus
Maistinių dažų
Šnypšiančios vitaminų tabletės

Eiga:

Į įndą pilame vandenį ir aliejų, santykiu 2:1. Skysčiai turi užimti du trečdalius pasirinkto indo. Įlašiname maistinių dažų ir įmetame šnypščiąją tabletę, ji pradės burbuliuoti ir keldama aliejų sukurs nepaprastą spalvų sprogimą.

Sėkmės eksperimentuojant!

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)