Skaitytojos klausimas:

Laba diena, auginu 4 metų dukrą. Visada buvo gana aktyvi, bet paskutiniu metu net auklėtoja skundžiasi, kad ji negirdi pastabų, nueina, ką nors numeta, suplėšo, nesaugo savo daiktų. Daugybė kartų kalbėta dėl tam tikrų poelgių (pvz. piešimo ant baldų), situacija kartojasi. Kai bandau auklėti kalbėdama apie negerus poelgius, prašau susitvarkyti kambarį, išsivalyti dantis – mane ignoruoja, lyg turėtų klausos problemų. Mergaitės kalba puiki, anksti pradėjo aiškiai kalbėti, supranta aplinką, įsidėmi dalykus, bet prašymus ignoruoja. Nuėjus į parduotuvę (ir iš anksto aptarus, kad ten bus elgiamasi gražiai), mano dukra ima siautėti – liečia daiktus, lipa ir pan. Pavargstu nuo prašymų kažko nedaryti. Ar čia reikia specialistų pagalbos, ar yra metodų priversti vaiką išgirsti, ko jo prašoma?

Vaikų darželių tinklo „Vaikystės sodas“ psichologė Lina Juozapavičiūtė:

Dėkoju už atvirumą dalijantis išgyvenimais dėl pasikeitusio dukros elgesio. Suprantu jūsų nerimą ir norą pasitarti dėl to, ar reikalingi nauji auklėjimo metodai, kuriuos galite pritaikyti pati, ar šiuo atveju reikalinga specialistų pagalba.

Visų pirma, norisi sureaguoti į jūsų išsakytą nuovargį. Yra natūralu, kad pavargstate, jei tenka nuolat dukros prašyti nesielgti netinkamai. Kadangi paprastai tarp vaiko ir mamos yra glaudus ryšys ir vaikas jaučia bei reaguoja į mamos emocijas, vaikai labiau įsiklauso į tėvų prašymus tada, kai tėvai yra ramūs, kai kalba ramiu tonu. Todėl pirmiausia svarbu pasirūpinti savimi, savo savijauta. Vertinga, kad klausiate patarimo. Taip pat galite pasikalbėti su artimu, patikimu žmogumi. Pasikalbėjus dažnai pasidaro lengviau, gali kilti idėjų, kaip elgtis toliau.

Psichologė Lina Juozapavičiūtė
Pakitęs elgesys gali netiesiogiai signalizuoti apie nepatenkintus vaiko poreikius, pavyzdžiui, galbūt mergaitei trūksta dėmesio ir ji netinkamu elgesiu jo sulaukia daugiau. Atsekus, koks yra mergaitės poreikis, būtų galima ją paskatinti ieškoti tinkamų būdų, kaip jį patenkinti

Jeigu teisingai suprantu, mergaitės elgesys pastaruoju metu pakito. Kai vaiko elgesys pasikeičia, visada verta pamėginti atsekti, kokiu metu elgesys pradėjo keistis, kas tuo metu vyko, pvz., galbūt tuo metu įvyko kažkokie pokyčiai. Taip pat vertingi klausimai yra apie tai, ar mergaitės elgesys visur yra vienodas, ar kažkur jis pasireiškia kitaip. Galima atkreipti dėmesį, ar į visus žmones mergaitė reaguoja vienodai, ar yra žmonių, kuriems pavyksta susitarti su mergaite. Minite, kad darželyje auklėtoja skundžiasi, kad mergaitė elgiasi netinkamai ir neatsižvelgia į pastabas keisti elgesį. Pravartu pastebėti, kokiu metu mergaitė elgiasi netinkamai. Tendencijų pastebėjimas gali padėti suprasti, kas vyksta su mergaite, kokius savo poreikius ji patenkina netinkamu elgesiu. Vertinga, kai stebėjimą gali atlikti „žmogus iš šono“, pvz., darželio psichologas, galima pasitarti ir su auklėtojomis. Pakitęs elgesys gali netiesiogiai signalizuoti apie nepatenkintus vaiko poreikius, pavyzdžiui, galbūt mergaitei trūksta dėmesio ir ji netinkamu elgesiu jo sulaukia daugiau. Atsekus, koks yra mergaitės poreikis, būtų galima ją paskatinti ieškoti tinkamų būdų, kaip jį patenkinti. Nežinau, kokias turite bendras malonias veiklas su dukra, tačiau svarbu atkreipti dėmesį į kokybiško laiko leidimą kartu, kurio metu stiprėja tarpusavio ryšys.

Laiške užsimenate, kad daug kartų kalbėjote su dukra apie netinkamus poelgius, tačiau jos elgesys nepasikeitė. Labai vertingas jūsų pavyzdys apie bandymą susitarti iš anksto prieš einant į parduotuvę. Tačiau minite, kad mergaitė nesielgia, kaip jūs norėtumėte. Iš tiesų labai svarbu su vaikais susitarti iš anksto, kokio elgesio tikitės. Taip pat aiškiai apibrėžti, koks yra „gražus elgesys“ parduotuvėje, pvz., mes einame grindimis, liečiame tik tuos daiktus, kuriuos perkame ir pan. Vertinga, kai susitarimus formuluojame teigiamai, aiškiai ir tiksliai, pvz., vietoj „nelipame“ efektyviau sakyti „einame grindimis“. Tokiu būdu vaikui aiškiau, kokio jo konkretaus elgesio tikimasi. Be to, svarbu pasidžiaugti, kai dukrai pavyksta laikytis susitarimo ir tinkamai elgtis, pvz., džiaugiuosi, kad būnant parduotuvėje palietei tik tą žaisliuką, kurį nusprendėme pirkti. Pasidžiaugdami tinkamu vaiko elgesiu galime paskatinti ir toliau kartoti tokį elgesį.

Tačiau net ir taip susitarus su vaiku, nebūtinai vaikas elgiasi, kaip susitarėte. Todėl kartais yra svarbu pritaikyti elgesio pasekmes. Elgesio pasekmės yra iš anksto numatyti ir su vaiku sutarti būdai, kaip bus reaguojama, jeigu nesilaikoma taisyklių ir susitarimų. Jūsų išsakytu atveju, galima prieš einant į parduotuvę ramiai aptarti, koks yra tinkamas elgesys ir kas nutiks, jeigu dukra nesielgs tinkamai, pvz., dukrai elgiantis netinkamai, kitą kartą į parduotuvę eisite viena. Kartu svarbu išreikšti tikėjimą, kad kitą kartą mergaitei pasistengus elgtis tinkamai, jūs galėsite vėl keliauti kartu į parduotuvę.

Laiške minite, jog kalbantis dukra jus ignoruoja. Suprantu, kad nėra aišku, kodėl dukra jūsų negirdi, keliate hipotezę apie klausos problemas. Jeigu nerimaujate, pastebite panašias problemas dėl negirdėjimo ir kitomis situacijomis, galima pasitarti su šeimos gydytoju. Tokia konsultacija galėtų suteikti aiškumo. Be to, galima pasitarti ir su kitais specialistais, pavyzdžiui, psichologu, kuris gali artimiau susipažinti su visa šeima, išsamiau išnagrinėti situaciją ir suteikti jums rekomendacijų apie tai, kas vyksta su jūsų dukra bei kaip padėti jums susitarti. Svarbu, kad ieškotumėte būdų, kas jums padėtų jaustis ramiau ir užtikrinčiau dėl savo dukros.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (123)