Atsakymais ir patarimais dalijasi Ankstyvojo ugdymo forumo pranešėjas gydytojas psichoterapeutas Dainius Jakučionis.

Laimingos tėvystės pradžia

Psichoterapeutas Dainius Jakučionis teigia, kad laimingai tėvystei įtakos turi mūsų pačių vaikystės patirtys. Jeigu vaikystėje buvo laimingas, dažnai žmogus, kuomet taps mama arba tėčiu, bus ir pats laimingas arba bent jau žinos, kad gali būti laimingas. Kitas svarbus dalykas yra įsitikinimai, kai pats žmogus sprendžia, ar jis yra laimingas.

Iš patirčių ir įsitikinimų susiformuoja schemos, kurios lemia laimingą arba nelaimingą tėvystę. Schemos formuoja ne vien tėvystės įsitikinimus, bet ir vaikų gyvenimo patirtis. Laiminga tėvystė prasideda nuo tėvų vaikystės, psichoterapeutas pataria kreiptis į specialistus, jeigu jaučiate, kad vaikystėje sukurtos schemos apsunkina tėvystės kelią.

„Užtenka 50 procentų atsakyti į vaiko poreikius – ir jie bus patenkinti. Tai reiškia, kad, remiantis tyrimais, užtenka 50 kartų iš 100 atsakyti į vaiko norus ir jūs būsite laimingi. Bet ar tai yra laimės receptas? Tikrai ne. Laimės receptas prasideda nuo meilės sau, nuo savo emocijų atpažinimo", – teigia psichoterapeutas.

Visas dėmesys sau

Psichoterapeutas Dainius Jakučionis teigia, kad tėvystėje svarbu nepamiršti atjautos sau. Atjauta sau reiškia, kad sugebame pozityviai priimti mus supantį pasaulį, tėvystės iššūkius. Atjauta sau nereiškia, kad reikia savęs gailėtis, iš atjautos sau neišsivysto aukos sindromas, priešingai nei iš gailesčio.

Foto: Shutterstock

Psichoterapeutas siūlo kiekvieną dieną atlikti atjautos sau pratimą, kuris padės palengvinti savo psichologinę savijautą, išjausti ir suprasti savo emocijas, padės pajausti save, suprasti ir priimti savo emocijas. Šio pratimo metu parodysite, kad norite padėti sau ir galite jaustis geriau, kad sugebate tvarkytis su savo emocijomis ir sunkiomis situacijomis, arba bent jau bandote ir tai yra pakankamai gerai.

„Užsimerkite, uždėkite savo rankas sau ant krūtinės, kur galvojate ir jaučiate, kad yra jūsų širdis. Šis veiksmas padės sukurti jaukų ir šiltą jausmą. Įkvėpkite ir iškvėpkite. Pajuskite, kur jūs šiuo metu esate, ką jūs veikiate. Prisiminkite ir įvardinkite sau, ką šiuo metu jaučiate, kokius sunkumus patiriate. Priimkite šį faktą, kad jums šiuo metu sunku, kad taip, kaip šiuo metu jaučiatės, yra normalu ir natūralu. Kad tokia būsena galima, kad jūs esate žmogus, kad nesate vienas ar viena su šiuo skausmu.

Būnant žmogumi jums tenka išgyventi tokius jausmus ir situacijas. Supraskime, kad mes linkime sau gero. Pabandykime įsivaizduoti savo vietoje ką nors iš artimųjų, kurie mums yra brangūs, pagalvokite, kokius žodžius jiems pasakytumėme, kokią pagalbą jiems suteiktume, pabandyti pakeisti šią situaciją. Ką jūs pasakytumėte tam žmogui? Gal pasakysite, kad jį palaikote, kad esate kartu, kad padėsite jam ištverti šią situaciją, kad bandysite ieškoti sprendimų kartu. Tuomet vėl pagalvokite apie save. Pasakykite viską tą patį sau, ką sakėte savo artimajam žmogui. Būkite sau geriausiu draugu, pasakykite: „Tu gali, tu susitvarkysi, aš suprantu, kad tau sunku, aš tau padėsiu, aš tave palaikysiu, aš tavęs nepaliksiu, aš būsiu su tavimi.‘‘ Pabūkite su tuo jausmu, įkvėpkite, iškvėpkite ir atsimerkite“, – teigia psichoterapeutas D. Jakučionis.

Foto: Shutterstock

Laimingos tėvystės ingredientai

„Laikas sau yra vienas iš laimingos tėvystės ingredientų. Jūs nesate egocentrikai ir egoistai, jeigu skiriate laiko sau, veikdami sau malonią veiklą. Meilė sau – meilė ir vaikams. Matydami laimingus tėvus vaikai taip pat bus laimingi. Atleiskite sau, jeigu padarėte klaidų, atleiskite ir vaikams, ir partneriui. Tėvystėje iš klaidų mokomės, pažiūrėkite į klaidas smalsiomis akimis – galbūt atrasite dar neišbandytų, naujų būdų, kaip galima sureaguoti į situaciją kitaip. Savęs įvertinimas ypač svarbus laimingoje tėvystėje. Nepamirškite, kad labai svarbu įvertinti save. Galbūt pagirti už tinkamą veiksmą ar sprendimą, ieškoti kito sprendimo būdo, jeigu nesate patenkinti tuo, kokį būdą priėmėte dabar.

Nepamirškite, kad iki galo laimingam būti neįmanoma. Kiekviena situacija reikalauja naujų sprendimų, klaidų, situacijų, žodis „pakankamai“ ir „užtektinai“ yra laimingos tėvystės recepto privalomas ingredientas. Pakankamai laimingas, užtektinai padaryta, pakankamai įsigilinau, užtektinai atlikau. Esu pakankamai laimingas, kad laime galėčiau dalintis su partneriu ir vaikais“, – teigia gydytojas psichoterapeutas D. Jakučionis.

Jei jus sudomino psichologo pranešimas, įrašą galite išklausyti galite čia.