Sumuštiniai su dešra ar su riešutų sviestu, duoniukai, kukurūzai, duonos lazdelės ar trapučiai, vaisiai bei vaisinės tyrelės, mažos morkytės, sūrio lazdelės, sūreliai ir saldžios varškytės. Tai – dažniausias moksleivio, kuris priešpiečius į mokyklą nešasi dėžutėje, racionas. Ką apie kiekvieną šių produktų sako medicina ir kokius priešpiečius būtų sveikiau rinktis, „Delfi“ atsakė Prof. med. dr. vaikų gastroenterologas Vaidotas Urbonas.

– Pirmiausia – ar būną „labai sveika“ arba „labai nesveika“ pietų dėžutė?

– Mityba yra toks dalykas, kad negali būti labai griežtas, viskas yra rekomendacinio pobūdžio. Tiesiog remiesi mokslu ir tam tikri produktai išsikristalizuoja kaip sveiki arba nelabai sveiki. Kai kuriuos nelabai sveikus produktus vartojame todėl, kad vartojo tėvai, seneliai, todėl ir vaikams iš įpročio siūlome. Manau, į tą priešpiečių dėžutę reikėtų tiesiog dėti sveikus produktus, kaip ir apskritai valgyti sveikus produktus visą dieną. Ką įdėti? Idealu yra vaisiai ir daržovės.

– Kurie ir kokia forma jie tinka vaikui?

– Morkas irgi galima dėti, nebūtinai tas mažas specialias morkytes. Jeigu vaikui iš didelės morkos išpjaustysi lėktuvėlį, jis nė nemirktelėjęs suvalgys pirmiau nei bet kokią mažą morkytę. Manau, kad vaisiai ir d

Vaidotas Urbonas

aržovės turi būti priešpiečių dėžutės pagrindas. Per dieną jie ir nesugenda, ir juos lengva suvalgyti. Vaisiai nebūtinai turi būti egzotiški: kriaušė, obuolys ar slyva puikiai tinka. Daržovės tinka irgi įvairios: morkos, avokadai, pagamintos salotos (tik su aliejumi, ne su majonezu).

Dėl vaisinių tyrelių – kitas klausimas. Taip, tai yra alternatyva, bet tyrelė jau yra perdirbtas maistas. Ypač jei į vidų pridėta cukrų, tai nieko naudingo. Visada sakau: kam gerti sultis, kai gali suvalgyti patį obuolį ar apelsiną, iš kurio padarytos sultys? Bus kur kas daugiau naudos. Tai taip ir su tyrelėmis.

– O kaip dėl pieno produktų?

– Sūrio lazdelės, jogurtas, kefyras – yra geri pasirinkimai, baltymų šaltinis. Tai pieno baltymas, kalcio šaltinis, naudingas baltymų šaltinis. Ir, be abejo, tai geresnė alternatyva nei saldūs sūreliai. Saldūs sūreliai ar visokie „danonkiniai“ desertai – jų apskritai nevertėtų pirkti ir vartoti. Juose yra gana didelis kiekis cukraus. Problema ta, kad šie produktai dar labiau didina apetitą, didina kalorijų skaičių, didina nutukimo tikimybę. Tas pats galioja ir vaikui, ir suaugusiam. Nutukimas šiais laikais ypač didėja vaikų tarpe.

– Kodėl minima, kad nutukimas laikomas vienu iš mirtinų susirgimų?

– Nutukimas, be abejo, nėra mirtinas pats savaime. Jis sukelia komplikacijas, kurios gali baigtis mirtimi. Su nutukimu problema ta, kad komplikacijos nėra pastebimos iš karto. Jos atsiranda labai iš lėto, palaipsniui. Storas vaikas iš pradžių dar labai puikiai jaučiasi. Netgi jaunas suaugęs, turintis viršsvorį, dar jaučiasi visai gerai. Bet kai būnant 30, 40 ar 50 metų amžiaus pradeda rodytis visos komplikacijos, tada jau sudėtinga pakeisti gyvenimo būdą ir sveikti.

Organizuojant dietą, mitybą, reikia žiūrėti, kas bus su tuo vaiku po 30, 40 metų. Ne laikas susigriebti, kai jau reikia šuntuoti širdies kraujagysles ar persodinti kepenis. Tada jau per vėlu viską daryti. Reikia teisingai rinktis nuo mažų dienų. Jeigu kažkas saldžiai valgo, žinome, kad po to norės silkės. Tai – paprasta fiziologija. Saldžiai pavalgęs gauni gliukozės, o kad gliukozė galėtų patekti į organizmą jai reikia natrio. Natris yra druska. Todėl reikia vengti kraštutinių produktų.

Saldūs produktai, saldūs gėrimai, saldūs pieno produktai ir bet kas, kas pasaldinta dirbtinai, kenkia. Kaip ir duonos gaminiai.

– O kaip yra su duonos gaminiais? Perdirbtais grūdiniais angliavandeniais?

– Visi vaisiai, daržovės ar pieno produktai yra geriau nei kukurūzai, trapučiai ar net ta pati duona. Duonos gaminių geriausia iš viso atsisakyti. Angliavandenius galima gauti iš vaisių bei daržovių. Tad angliavandenių normą geriau kombinuoti su jais.

Kai valgai vaisių ar daržovę, gauni daug angliavandenių. Ir duona – tas pats angliavandenių šaltinis! Tai naudos, valgant duoną su daržovėmis, jokios. Sviestas sviestuotas. Duona yra perdirbtas miltas iš perdirbto grūdo – didina kalorijų skaičių, nutukimo riziką ir taip toliau.

Daržovės, ryžiai ir bandelė: vieni angliavandeniai
Foto: Shutterstock

– Gan sensacingas siūlymas – atsisakyti duonos apskritai... Ką tada dėti? Sakote, tai gali lemti didelius teigiamus pokyčius?

– Labai. Manau, kad duoną kombinuoti su vaisiais ar daržovėmis nesąmonė. Imkim vaisių ar daržovę ir kombinuokim jį su baltymu ar riebalu! Bus visai kas kita. Pavyzdžiui, kodėl į priešpiečių dėžutę neįdėjus kietai virto kiaušinio? Jis tikrai išbus pusę dienos šviežias, o sudėjus su daržovėmis vaikas gaus ir angliavandenių, ir baltymų, ir riebalų ten yra. O užgėrus arbata puikiai viską suvirškins, tai bus ir sotu, ir sveika. Ir vaikas tada gali būti ir ilgiau sotus negu nuo sumuštinių. Galima į dėžutę įdėti ir mėsos. Aišku, nerekomenduojame vytintų ar rūkytų dešrų. Bet jei norite įdėti keptos vištienos krūtinėlės ar kiaulienos gabaliuką, pridėsite šalia daržovę ar net ir tiek to, duoną iš pilno grūdo, – tai bus daug geriau.