„Dirbu su jaunomis, tačiau tuo pat metu – brandžiomis asmenybėmis. Šiuolaikinė moksleivių karta yra tie, kuriems priešais akis esančiuose ekranuose atsiveria didžiuliai informacijos klodai, begaliniai ateities karjeros kelių pasirinkimai ir didžiulės pagundos. Patirtis rodo, kad tie, kurie sugeba išsikelti konkrečius tikslus ir vardan jų dirbti, pasiekia daugiausiai“, – sako pašnekovas.

Filosofijos žinias pritaiko mokydamas

R. Jezukevičius pasakoja, kad pedagogikos gretutines studijas pasirinko svajodamas apie ateitį ir kaip dirbs mokytoju. Tačiau filosofijos studijas jis pasirinko vedamas išskirtinai didelio susižavėjimo esminiais būties ir prasmės klausimais.

„Didieji filosofiniai klausimai mano mintyse nebuvo itin naujas dalykas, kadangi filosofine literatūra buvau pradėjęs domėtis ir ją skaityti dar paauglystėje. Tas malonumas, kurį jaučiau būdamas Vytauto Didžiojo universiteto Filosofijos katedros bendruomenės nariu, sustiprino mano norą toliau studijuoti šį didį mokslą. Dėl šios priežasties įstojau į „Praktinės filosofijos“ magistrantūrą. Visi metai, praleisti studijuojant Vytauto Didžiojo universitete, suteikė man begalinį džiaugsmą. šį universitetą vadinu ir vadinsiu savo vienintele ir tikrąja „Alma Mater““, – pasakoja mokytojas.

Pašaukimą mokyti specialistas pajuto anksti, dar pats būdamas mokinys. Pasak jo, jam visada patiko kitiems bandyti kažką paaiškinti ir jausti džiugesį, kuomet žmonės imdavo suprasti anksčiau nesuprastus dalykus. Taip pat jam labai patiko anglų kalba.

„Praleidau tikrai daug laiko svarstydamas ar šis kelias yra man tinkantis. Atsimenu, jog buvau netgi susidaręs „už ir prieš“ sąrašą. Kaip jau dabar yra savaime aišku, „už“ paėmė viršų. Matyt, kad taip buvo lemta“, – džiaugiasi pašnekovas.

Šiuo metu pedagogas dirba su mokiniais, kurie mokosi nuo devintos, iki dvyliktos klasių. Kadangi mokytojo darbo pradžioje specialistas dėstė tik anglų kalba, jam teko susidurti su įvairių gebėjimų mokiniais. Vieniems anglų kalba buvo tikrų tikriausia paslaptis, o kiti galėjo pasigirti pažengusiųjų lygį atitinkančiomis žiniomis.

Anglų kalbos mokytojas Rytis Jezukevičius

„Pedagogo darbe pritaikau visas įgytas žinias. Kauno Jono Jablonskio gimnazijoje dėstau ir etikos mokslus. Etika yra viena iš daugelio filosofijos krypčių, o ir mokyti galiu anglų kalba. Taip pat dėstau tarptautinio bakalaureato moksleiviams pažinimo teoriją (Theory of Knowledge). Tai tikrai išskirtinė pamoka, kurios metu mokiniai lavina savo kritinio mąstymo gebėjimus, mokosi kritiškai įvertinti ir reflektuoti savo išankstines nuostatas, kurios gali sąlygoti jų tiesos sampratą. Taip pat jie mokosi į tai, ką vadiname žinojimu, žvelgti iš įvairių perspektyvų, siekiant suprasti bei įvertinti patį žinojimą ir jo esmę“, – dėsto mokytojas.

Ryšys tarp mokytojo ir mokinio – būtinas

Pedagogas teigia, kad vienas didžiausių iššūkių, kurį tenka šiuo metu patirti visiems mokytojams – nuotolinis mokymas.

„Šis poreikis Lietuvą užklupo visiškai netikėtai ir tai sukėlė itin daug naujų klausimų bei problemų. Manau, su šia problema susidūrė visa šalies švietimo bendruomenė. Pastebėjau, jog kai kurie mokytojai į nuotolinį mokymą žvelgė su išgąsčiu ir neramumu širdyse. Tai liudija ir tai, kad karantino metu nemažai mokytojų pasitraukė iš pedagoginio karjeros kelio. Kitiems, darbą dar tik pradedantiems mokytojams, karantinas parodė mokytojo darbo pobūdį, kuris nėra pririštas prie mokyklos teritorijos ar fizinės klasės. Toks darbas kai kuriems kėlė susižavėjimą ir sustiprino motyvaciją toliau dirbti. O dar kitiems, gal turintiems šiek tiek daugiau patirties dirbant kontaktiniu būdu, tai buvo demotyvuojantis faktorius, kuris reikalavo itin daug pastangų, tačiau nedavė jokio vidinio pasitenkinimo. Žvelgimas į ekraną nėra tas pats, kaip žinių suvokimo kibirkšties pastebėjimas savo mokinių akyse“, – pasakoja pašnekovas.

Mokytojas sako, kad mokymasis ir mokymas – kažkas gilesnio, subtilesnio ir gražesnio nei tiesiog žvelgimas į ekraną. Norint, kad mokymas būtų sėkmingas, reikalingas tarpusavio ryšys tarp mokytojo ir mokinio.

„Virtualios mokymo platformos gali imituoti ir itin pagelbėti vykdant nuotolinį mokymą, tačiau niekada nedėčiau lygybės ženklo tarp kontaktinio ir nuotolinio mokymų. Pirmasis nurungia visus kitus būdus, o antrasis, jeigu ir yra gerai įvaldytas, yra geriau nei jokio“, – teigia jis.

Specialistas įsitikinęs, kad mokytojo profesija – tokia, kuri reikalauja itin daug žinių ir gebėjimų.

Didžiausia motyvacija – mokiniai

Vos pradėjus dirbti mokykloje, R. Jezukevičiui viskas atrodė lyg puikus sapnas. Pasak jo, darbas klostėsi puikiai. Jis pasakoja, kad buvo mokinių, kuriems sekėsi sunkiau, tačiau pedagogas niekada negalvojo, kad tik dešimtukas yra vienintelis mokytojo ir mokinio tikslas.

„Pamenu, buvo ir itin gerai besimokančių, kurie imliai stengdavosi viską išmokti. Šie mokiniai motyvavo mane augti savo profesinėje srityje. Mokiniai – didžiausia motyvacija. Jie suteikia jėgų ir noro stengtis. Manau, kad šiuolaikinis mokytojas turi būti išskirtinė asmenybė, kuri turi gebėti prisitaikyti prie nuolat kintančios savo darbo specifikos. Taip pat ir mokinių pasaulėžiūros skiriasi, tad turi būti tolerantiškas ir atjaučiantis“, pasakoja pedagogas.

Pašnekovas sako, kad mokytojas turi būti atviras naujovėms, drąsus taikant šias naujoves praktikoje ir toks, kuris nebijo suklysti. Mokytojas turi norėti dirbti su technologijomis, kurių reikia sėkmingam mokymo procesui. R. Jezukevičius teigia, kad visų svarbiausia – gebėti sukurti gerus ir darbingus tarpusavio santykius su besimokančiais.

Anglų kalbos mokytojas Rytis Jezukevičius

Apie šiuolaikinė mokinių kartą

Pedagogas sako, kad šiuolaikinė moksleivių karta – reikli. Šis bruožas, pasak jo, yra puikus ir verčiantis tobulėti.

„Taip pat pastebėjau, kad šiuolaikinėje kartoje atsiranda mokinių, kurie yra įpratę gauti viską itin greitai, įdedant labai mažai pastangų. Tai yra sunkiai suderinama su sėkmingu mokymusi, mat jis nėra trumpalaikis etapas, jo esmė nėra pažymys. Mokymosi tikslas – sistemingas ir ilgalaikis žinių įgijimas bei plėtojimas. Mokymasis reikalauja ryžto ir didelių kontrolės bei koncentracijos pastangų, taip pat laiko. Juk sakoma, kad „Roma nebuvo pastatyta per dieną“. Tai galima pritaikyti ir kalbant apie mokslus ir žinias“, – teigia pašnekovas.

Mokytojas taip pat pastebi, kad jaunimo tarpe daug asmenybių, kurie jau dabar žino, kokiu profesiniu keliu nori žengti. Pedagogas teigia, kad yra tekę mokyti jaunuolius, kurie devintoje klasėje jau žinojo, kokius mokslus nori studijuoti baigę mokyklą, o šiuo metu jau yra sėkmingi tų sričių specialistai.

Visi keblumai – įveikiami

Pasak pedagogo R. Jezukevičiaus, jo karjeros metu nėra tekę susidurti su didelėmis bėdomis. Tačiau pasitaiko keblumų, kuriuos reikia išspręsti.

„Pavyzdžiui, kartais tenka susidurti su išankstine mokinių nuostata tam tikru klausimu. Būna, kad jie sako, kad dėstomas dalykas yra nereikalingas. O galbūt jam atrodo, kad pamoką jis ir taip puikiai moką. Tokiu atveju keblumus sprendžiu kalbėjimu. Paaiškinu, kad vienas ar kitas mokomasis dalykas jam gali padėti augti ir tobulėti. Manau, kad bendravimas ir bendradarbiavimas gali padėti išspręsti visus iššūkius“, – įsitikinęs pašnekovas.

Specialistas visada vadovaujasi žodžiais: „Siek, kad mokinys išmoktų ir visada stenkis kažką iš mokinio išmokti pats“. Pasak jo, ši citata puikiai nusako mokytojo darbo kasdienybę ir vertybes.