Dvyliktokas sukūrė mobilią programėlę Kauno „Žalgiriui“

Šiuo metu alytiškiui Emiliui Baliukoniui 21–eri, tačiau dar besimokydamas 12–oje klasėje vaikinas su keliais draugais įgyvendino sėkmingą verslo idėją – pradėjo kurti mobiliąsias programėles.

„Su keliais draugais kurdavome aplikacijas, ir pamatėme, kad dauguma aplikacijų yra labai panašios, turi tą patį funkcionalumą, tad mums kilo idėja kurti aplikacijų šablonus, kuriais būtų galima pasinaudoti, pasikoreguoti pagal save, pritaikyti savo reikmėms ir susikurti aplikaciją greičiau. Pagrindinė idėja buvo pardavinėti šablonus žmonėms už tam tikrą kainą, bet iš tikro mes niekad jų taip ir nepradėjom pardavinėti, nes greitai sulaukėme klientų, kuriems reikėjo sukurti aplikaciją. Tada mes pakeitėme kryptį ir pradėjome kurti aplikacijas, viena iš jų – mobilioji programėlė „Žalgirio" krepšinio komandai“, – apie verslo pradžią kalba E. Baliukonis.

Šiuo metu jis dirba internetinių puslapių šablonus siūlančioje įmonėje, tačiau neatmeta galimybės, kad su mokyklos draugais bendriems projektams susiburs ir ateityje.

Abiturientai


„Šiuo metu su draugais aplikacijų nebekuriame, ir, nors visi esame dirbantys IT srityje, pasukome savais keliais. Kol kas savo pirminės idėjos nepuoselėjame, tačiau palaikom kontaktą, turime daugiau idėjų, kurių norėtume kartu imtis ateityje“, – atskleidžia E. Baliukonis.

Fotografas nuo 10–os klasės dirba su garsiais prekių ženklais

Fotografija ir video kūrimas kurį laiką Juliui Bieliauskui iš Kazlų Rūdos buvo tik pomėgis, tačiau 10–oje klasėje vaikinas suprato, kad savo hobį gali paversti pajamų šaltiniu. Jaunas vaikinas jau keletą metų dirba su garsiais Lietuvos prekių ženklais.

„Mano vystoma „Cosmo.Films“ idėja kol kas ir yra man pirmoji. Mane labai džiugino tai, kad, realizuodamas save, aš galiu ir papildomai užsidirbti. Tad man, jaunam gimnazistui, tai buvo nuostabi galimybė. Mažos pergalės, didžių žmonių pastabos ir patarimai, galų gale nesėkmės ir išmoktos pamokos suteikė didelės motyvacijos siekti bei mokytis vis daugiau ir daugiau“, – sako J. Bieliauskas.

Kaip pastebi vaikinas, pradėti visuomet yra sunku, tad komentarų ir replikų teko išgirsti įvairių, nepaisant to, jis prisipažįsta, jog visuomet jautė ir vis dar jaučia didelį draugų bei artimųjų palaikymą. Anot jo, iki šiol daugiausiai įvairių komentarų susilaukė jo kurti video „Kazlų Rūda karantino metu“, „120 km dviračiu per 1 dieną“ ir „Šaulys-tautos karys“.

„Kalbant apie pinigus, jie atėjo ne iš karto. Norint užsitarnauti savo vardą ir įsitvirtinti rinkoje, reikia nemažai padirbėti ir už dyką. Tad reikia būti kantriam, darbščiam ir ypatingai drąsiam, jog pradėtum užsidirbti pastovias pajamas. Žinau, kad video klipų kūrėjo kelias yra būtent tai, kur aš matau save ateityje. Jausmas, kai atrandi savo mėgstamą veiklą, kurią gali paversti pajamų šaltiniu, yra tiesiog neapsakomas. Visiem nuoširdžiai linkiu savo gyvenime tai surasti“, – sako J. Bieliauskas.

Versle amžiaus ribų nėra: idėjų turi net 5–8 klasių mokiniai

Nors dažnam mokiniui kyla idėjų, galinčių tapti sėkmingu verslu, kai kam pasiryžti imtis veiksmų gali trukdyti nežinojimas, nuo ko pradėti, ar baimė suklysti. Kaip pataria „Junior Achievement Lietuva“ vadovė Andželika Rusteikienė, pirmiausia reikėtų nebijoti pasidalinti savo idėja su aplinkiniais bei pasitikrinti, kokių panašaus verslo pavyzdžių jau esama pasaulyje.

Tiesa, kiekviename versle susiduriama su įvairiomis rizikomis, tačiau mokiniai turi galimybių ugdyti verslumo įgūdžius saugesnėje aplinkoje. Pavyzdžiui, apie 130 Lietuvos mokyklų įgyvendinama „Junior Achievement“ jaunųjų bendrovių programa „AcceleratorX“ leidžia mokiniams sukurti ir valdyti realų verslą dar mokykloje, veikiantį pagal uždarosios akcinės bendrovės modelį. Mokiniai lavina komandinio darbo, komunikacijos bei verslumo įgūdžius, stiprina supratimą apie ekonomiką ir verslą iš praktinės patirties.

Klasė
Foto: Ignas Rusilas

Programos tikslas – edukacinis, todėl jaunoji bendrovė neturi juridinio asmens statuso. Nepaisant to, mokiniai kuria realius produktus ir teikia realias paslaugas, atsiskaito realiais pinigais bei moka realius mokesčius, nustatytus Lietuvos „Junior Achievement“ jaunųjų bendrovių registravimo ir veiklos vykdymo taisyklėse. Įkurdami jaunąją bendrovę, mokiniai įgyvendina visą verslo valdymo ciklą: įkuria įmonę, sukaupia pradinį kapitalą, planuoja, analizuoja vartotojų poreikį, kuria savo paslaugą arba produktą bei jį parduoda, vykdo rinkodaros kampaniją ir po mokymosi proceso uždaro savo įmonę.

„Šiais laikais mokiniai yra labai brandūs ir vis drąsesni. Kai kurie dar būdami mokyklos suole dirba pagal individualios veiklos pažymas, kuria mažąsias bendrijas. Yra daug gražių pavyzdžių, kaip mokiniai, pradėję nuo jaunosios bendrovės kūrimo, pamatė, kad per metus pasiteisina jų idėja, kad yra vartotojų, pasiruošusių mokėti už produktą ar paslaugą. Šiandien verslumas neturi amžiaus ribų – per pastaruosius metus pastebime, kad vis jaunesni moksleiviai tuo domisi. Jei anksčiau daugiau dirbdavome su 16–18 metų mokiniais, praeitais metais apie 20–30 mokinių programoje sudarė 5–8 klasių mokiniai“, – teigia A. Rusteikienė.

Kompiuterių klasė


Anot jos, ankstyva pažintis su verslu mokiniams naudinga tuo, nes taip išvengiama klaidų esant suaugusiam, kai klaidos kainuoja kur kas daugiau.

„Kuo anksčiau susiduri su verslu, tuo greičiau gali drąsiai jo imtis. Dauguma verslininkų, ar jiems būtų 15, ar 25, ar 30 metų, išgyvena tas pačias klaidas. Jie turi susivokti, kaip dirbti komandoje, kaip priimti sprendimus, kaip rizikuoti, kaip viešai kalbėti. Kuo anksčiau mokiniai pradeda tai daryti, tuo greičiau supranta, kaip veikia procesas, gali daugiau kurti. Kai mokiniai turi saugią aplinką, kurioje gali rizikuoti ir daryti klaidas, jie įgauna didesnį atsparumą ir gali imtis drąsių sprendimų“, – teigė pašnekovė.