– Kaip stiprinti imunitetą maistu?

– Labai svarbu, kokia yra bendra visuma, ką vaikas valgo. Dabar truputį lengviau prižiūrėti, nes pagal naują tvarką darželiuose jie gauna daugiau daržovių, nebegauna tiek saldžių dalykų. Nes būdavo ir po tris saldžius patiekalus per dieną: ryte saldi košė, pavakariams sausainis, paskui saldus varškės apkepas. Imunitetą galima susilpninti perdirbtais produktais arba sustiprinti – mažiau perdirbtais. Kad ir kokio amžiaus vaikai bebūtų, turėtų kelis kartus per dieną gauti šviežių daržovių, geriau dažniau, bet po mažai. Pavakariams galima pridėti mažų morkyčių, arba dideles morkas supjaustyti „pinigėliais“. Kai kurių daržovių vaikai net nėra ragavę. Tarkime, neseniai darėme paskaitą 1-3 klasių moksleiviams, kaip atsirinkti, ką dėti į priešpiečių dėžutę, tai tik porą žmonių žinojo, kaip atrodo ropė, kaliaropės niekas nėra ragavęs. Beje, kaliaropė daugumai vaikų patinka, nes ji saldi, tik pats vaikas jos nepasiims, nes ją reikia nuskusti ir supjaustyti. Reikia žinoti, kad vaikams patinka valgyti rankomis. Jei jie nevalgys kopūstų salotų, galbūt mielai valgys kopūsto lapą atskirai.

– Į ką dar svarbu atkreipti dėmesį?

– Taip pat tėvams reikėtų atkreipti dėmesį į saldžius produktus, kiek jų duoda vaikams, nes tai labai silpnina imunitetą. Kad sausainis ar bandelė yra saldumynas, visi supranta. Bet kai košę gardini džiovintais vaisiais, ar valgai saldžią varškę ir jogurtą, jau darai sau meškos paslaugą.

Galiu pasakyti triuką, kurio daugelis tėvų nežino – kad vaikai mėgsta ne tik saldžiai, bet ir sūriai. Ir jei gerai pagalvotumėte apie savo vaikus, tikrai rastumėte patiekalų, kurie yra sūrūs ir vaikai juos mėgsta. Šia gudrybe galima pasinaudoti ruošiant ir įvairius varškės patiekalus. Jei košę valgydavo su uogiene, gal dabar puikiai tiks tarkuotas kietas sūris?

Kuo dar be daržovių galima stiprinti imunitetą?

– Imunitetą stiprina ne tik daržovės. Vaikai kaip ir jų tėveliai per mažai valgo žuvies, ypač jūrinės, kurioje yra Omega 3, kas ypatingai svarbu nervinės sistemos vystymuisi, smegenų dangalo susidarymui. Yra net daug tyrimų apie intelekto koeficiento ir Omega 3 sąsajas. Dažniausiai vaikai valgo žuvies pirštelius, bet galima rasti ir kitokių būdų, kaip sveikai paruošti žuvį.

Jei kalbėsime apie grūdinius produktus, jie gali tiek padėti, tiek pakenkti. Jei tai bus bandelė – nieko gero, bet jei tai bus grūdų patiekalas kaip košė – kodėl ne. Kita vertus, galima paimti pakuotę šaldytų daržovių ir sumaišyti su grikiais. Bus jau ne košė, o sotus patiekalas. Tiesa, mažesni vaikai tokių sumaišytų patiekalų nevalgo, jiems galima supilti tokiomis juostomis. Bet kuriuo atveju, kad ir kokią maisto grupę paimsime, kuo paprastesnis produktas, tuo jis tinkamiau veikia sveikatą. Kita vertus, kas per daug tas nesveika. Todėl labai svarbu, kad mityba būtų įvairi. Jei ji vienoda, imunitetas silpnės. Todėl labai gerai pasidėlioti savaitės planą, bet nebūtinai receptais – tiesiog, tarkime ketvirtadienį valgome žuvį, penktadienį – kiaušinius, šeštadienį – mėsą ir pan. Ir mažiau vaikų klausti, ką valgysi, nes atsakys picą, makaronus, blynus, bulvytes ir pan. Tėvai atsako už tai, ką vaikai valgo, o vaikai – už tai, kiek jie valgo.

Bet reikėtų atkreipti dėmesį, kad ne tik saldumynai ar netinkamas maistas silpnina imunitetą. Ypač kenkia sveikatai miego trūkumas
Vaida Kurpienė

– Kokia yra cukraus norma, kad imuniteto nenusilpnintume?

– Tokių normų nustatytų vaikams nėra, tai daugiau taikoma suaugusiems. Nes vaikų labai greitai keičiasi ir svoris, ir kalorijų norma. Be to, priklauso sportuoja ar ne sportuoja, augimo metas, ar ne. Bet tai yra iki 5 procentų nuo dienos kalorijų. Kad būtų lengviau įsivaizduoti, tarkime, suaugusiam vyrui per parą cukraus norma yra iki 25 gramų. Į tai įsiskaičiuoja ir cukrus iš sulčių, iš medaus, fruktozės, įvairių patiekalų.

Bet reikėtų atkreipti dėmesį, kad ne tik saldumynai ar netinkamas maistas silpnina imunitetą. Ypač kenkia sveikatai miego trūkumas. Sutrinka augimo procesai, mokymasis, dingsta susikaupimas, atsiranda irzlumas. Kaip žinoti, ar vaikui užtenka miego, pažiūrėkite, kaip jis ryte keliasi. Jei sunkiai – per mažai, jei lengvai – užtenka. Reikėtų ankstinti guldymo rutiną ir susidėlioti taip, kad vaikas anksčiau atsigultų. Nes net jei maitinsime subalansuotai ir labai sveikai, bet trūks miego, imunitetas silpnės.

Kitas dalykas – fizinis aktyvumas. Bėgioti reikėtų ne kompiuteriniame žaidime, o lauke. Kitą kartą ir patiems tėvams sveika išeiti jei nebėgioti, tai bent pasivaikščioti. Nes oras šildymo sezonu namuose sausas, gleivinės išdžiūsta ir prigaudo virusų. Tad eiti į lauką yra būtina.