1. Vartokite folio rūgštį

Vos tik sužinojus apie nėštumą labai svarbu pradėti kasdien vartoti folio rūgšties papildus. Folio rūgštis yra būtina maistinė medžiaga, apsauganti kūdikį nuo galvos ir stuburo smegenų problemų, tokių kaip įskilas stuburas (lot. spina bifida). Kai kurioms motnerims rekomenduojama vartoti multivitaminus, kurių sudėtyje yra ir folio rūgšties, bet jei jūsų mityba visavertė, jūs (neintensyviai) sportuojate ir gerai išsimiegate, papildomų vitaminų gerti nebūtina, užteks tik folio rūgšties.

2. Meskite rūkyti

Moteriai, kuri nėštumo metu rūko, gresia didesnė rizika persileisti, pagimdyti mažesnio svorio arba neišnešiotą kūdikį. Kūdikiams, kurių motinos nėštumo metu rūkė, gresia didesnė staigios kūdikių mirties rizika, o tiems kūdikiams, kurie gimsta mažesnio svorio, gresia ilgalaikės sveikatos problemos. Todėl rūkydamos nėštumo metu jūs tiesiogine prasme žalojate savo kūdikį.

Nėštumas ir rūkymas
Foto: Shutterstock

3. Nevartokite alkoholio arba jį labai griežtai apribokite

Naujausiose gairėse nurodyta, kad nėštumo metu alkoholio vartoti apskritai negalima. Tačiau jei vis dėlto nusprendėte jį vartoti, palaukite iki antrojo trimestro, ir apsiribokite vienu ar dviem alkoholio vienetais ne dažniau nei du kartus per savaitę.

Alkoholio vartojimas pirmosiomis 12 nėštumo savaičių siejamas su didesne persileidimo rizika.

4. Ribokite kofeino vartojimą

Kad ir kaip būtumėte įpratusi prie kofeino ir negalėtumėte išsibudinti be kavos, nėštumo metu teks apsiriboti 200 mg kavos per dieną – tai apytikriai vienas puodelis. Jei reguliariai viršysite šią rekomenduojamą normą, padidės persileidimo rizika.

5. Kokius maisto produktus valgyti, o kokių vengti

Atrodo, kad sąrašas produktų, kurių reikėtų vengti pirmaisiais nėštumo mėnesiais, kasmet vis ilgėja.
Tačiau svarbiausia prisiminti, kad viso nėštumo metu reikia valgyti sveiką, šviežią, subalansuotą maistą, turintį daug vitaminų.

Nėštumo pradžioje reikėtų vengti produktų, kuriuose gali būti bakterijų, parazitų ar toksinų, galinčių pakenkti negimusiam kūdikiui. Tai nepasterizuoti pieno produktai, minkšti sūriai, žalia ar nepakankamai termiškai apdorota mėsa, termiškai neapdorotos jūros gėrybės, žali ar ne visiškai išvirti kiaušiniai ir patiekalai iš kepenų.

Reikėtų visiškai vengti supakuotų salotų, sušių ir šaltų mėsos gaminių, nes juose gali būti listerijų, kurios gali pakenkti jūsų kūdikiui.

Foto: Vida Press

6. Venkite pirčių ir spa

Aukšta kūno temperatūra nėra palanki vaisiaus vystymuisi. Viso nėštumo metu reikėtų vengti saunų, pirčių, spa, sūkurinių vonių ir bet kokios kitos aplinkos, kurioje kūno temperatūra pakyla virš 39 laipsnių Celsijaus.

7. Atsargiai vartokit vaistus ir vaistinius preparatus, jokiu būdu nevartokite kvaišalų

Skausmą malšinančius vaistus reikėtų vartoti labai atsargiai, nes jie turi žalingą šalutinį poveikį, ypač jei jų perdozuojame. Jei kyla būtinybė juos vartoti, apsiribokite mažiausia įmanoma doze, bet visų pirma būtinai pasikonsultuokite su gydytoju.

Motinos, kurios nėštumo metu vartoja kvaišalus, rizikuoja ir savo, ir savo kūdikio sveikata ir gyvybe, nes gresia įvairios komplikacijos. Dažniausiai pasitaikančios problemos – persileidimas, placentos atsiskyrimas, negyvo kūdikio gimimas, priešlaikinis gimdymas, mažas naujagimio svoris, elgesio ir mokymosi sunkumai ir priklausomybės.

Foto: Vida Press

8. Venkite cheminių medžiagų

Buitiniuose valikliuose, dažuose, pesticiduose ir plastike esančios cheminės medžiagos kelia pavojų jūsų negimusiam vaikui. Šias priemones reikėtų naudoti labai atsargiai.

Nėštumo metu reikia gerti daug vandens, bet gerkite jį iš stiklinio, metalinio ar nerūdijančiojo plieno buteliuko ar gertuvės arba iš plastikinio buteliuko, kurio sudėtyje nėra bisfenolio A (BPA). Plastiko sudėtyje esantis bisfenolis A yra labai toksiškas ir didina persileidimo riziką.

9. Pasiskiepykite nuo gripo

Geriausias būdas apsaugoti save ir savo kūdikį nuo gripo yra skiepai. Nėštumo metu pasiskiepijusi nuo gripo viruso, apsaugosite ne tik vaisių – skiepas saugos gimusį kūdikį šešis mėnesius, kol jis bus dar per mažas, kad galima būtų skiepyti.

10. Būkite atsargios keliaudamos

Nėščios moterys dažnai klausia, ar pirmus tris nėštumo mėnesius saugu keliauti. Taip, keliauti galima, vis dėlto rekomenduojama palaukti iki antro trimestro – būtent tada moteris tampa energingesnė, praeina rytinis pykinimas. Jei galite kuriam laikui atsitraukti nuo darbo, antras trimestras pats geriausias laikas išvykti atostogų.