– Jei moteris iki nėštumo nesportavo, ar rekomenduotumėte pradėti nėštumo metu?

– Taip. Pradėti sportuoti skatinčiau praėjus 12–ai nėštumo savaičių, kada patvirtinamas normalus nėštumas. Joga, neintensyvi aerobika, plaukiojimas, vaikščiojimas, šokiai – nėra taip svarbu, ką pasirinkti, svarbiausia, kad patiktų, būtų smagu. Nėščioms moterims nerekomenduojami vidutiniai ir dideli krūviai. Jeigu nėra kontraindikacijų, sportas sveika tiek nėščiajai, tiek ir vaisiui. Taigi, skatinčiau sportuoti ir jau sportavusias, drąsinčiau pradėti sportuoti ir dar nesportavusias nėštukes.

– Koks sportas labiausiai tinka nėštukei, o koks – ne?

– Tinka joga, aerobika, plaukiojimas, vaikščiojimas, šokiai. Netinka boksas, karate, gimnastika, jojimas, slidinėjimas, važinėjimas dviračiu, alpinizmas, čiuožimas ir pan. Nesaugus tas sportas, kurio metu galima arba užsigauti, arba nukristi – didėja placentos atšokos rizika.

Moteris sportuoja
Foto: Shutterstock

– Kokiais atvejais sportuoti nerekomenduojama?

– Prieš patariant nėščiajai sportuoti ar skatinant toliau užsiimti sportine veikla, kiekvienai moteriai specialistas turėtų įvertinti fizinio aktyvumo riziką. Absoliučios kontraindikacijos, kada draudžiama sportuoti yra: nėščiųjų hipertenzija, preeklampsija, nutekėję vaisiaus vandenys, gimdos kaklelio nepakankamumas, kraujavimas antrame ar trečiame nėštumo trimestruose, daugiavaisis nėštumas, placentos pirmeiga ar gresiantis priešlaikinis gimdymas. Reliatyvios kontraindikacijos – vaisiaus augimo sulėtėjimas, blogai kontroliuojami: hipertenzija, pirmo tipo diabetas, skydliaukės ligos.
Nutraukti pratimus reikia, jei skauda pilvą, nugarą, nuteka vaisiaus vandenys, pasirodo kraujo iš makšties, atsiranda silpnumas, didelis nuovargis, alpulys ar dusulys.

– Kuo sportas naudingas nėštukei?

– Sportas naudingas nėštukės sveikatai, nes mažina gestacinio diabeto, preeklampsijos, venų varikozės, trombozės riziką, mažiau priaugama svorio. Kai kurie specialistai nustatė, kad sportavusioms nėštumo metu trumpėja gimdymo laikas, mažėja komplikacijų. Fizinis aktyvumas nėštumo metu gerina nuotaika, mažina stresą, nerimą.

– Daugelis mamų didžiuojasi ir viešina, kaip iki pat nėštumo pabaigos užsiima boksu, bėgioja ar net svorius kilnoja. Kuo čia rizikuojama?

– Fiziologinis atsakas į fizinius pratimus – pakitęs širdies susitraukimų dažnis, širdies išmetamo kraujo kiekis, pakitęs kvėpavimas. Nėštumo metu minėti pokyčiai yra ryškesni. Hormonų pokyčiai daro įtaką, sąnarių „silpnumą“, dėl ko didėja traumų rizika.

Nėra jokių rekomendacijų dėl didelių krūvių ar jėgos sporto nėštumo metu, nes tyrimai atlikti tik laboratorijose arba stebėti tik keli atvejai, iš kurių negalima daryti išvadų. Kanados specialistai rekomenduoja kelti lengvesnius svorius, bet daugiau kartų, ir jokiais būdais negulint ant nugaros.

Fiziniai pratimai po gimdymo mažina stresą, stiprina nugaros ir pilvo raumenis, gerina miegą, suteikia energijos
Akušerė Goda Jievaltienė

– Iki kada nėštumo metu galima sportuoti?

– Jei nėra diskomforto iki nėštumo pabaigos. Anglijos, Norvegijos specialistai rekomenduoja pradėti sportuoti po 15 minučių 3 kartus per savaitę didinant krūvį iki 30 min. 4 kartus per savaitę. Kitų šalių specialistai konkretaus laiko nenurodo, bet rekomenduoja krūvį didinti palaipsniui. Japonijos mokslininkai rekomenduoja sportuoti tarp 10 ir 14 val., nes tuo metu mažiausiai jautri gimda. Sportuojant nereiktų užmiršti patogios aprangos ir pakankamo išgeriamo vandens kiekio.

– Kada sportuoti galima po nėštumo?

– Po normalaus gimdymo galima pradėti sportuoti praėjus kelioms dienoms, nejaučiant skausmo, moteriai gerai jaučiantis. Atsiminti reikėtų, kad krūviai didinami pamažu, pradedama nuo lengviausio.

Fiziniai pratimai po gimdymo mažina stresą, stiprina nugaros ir pilvo raumenis, gerina miegą, suteikia energijos.

– Vienas iš labiausiai rekomenduojamų pratimų – Kėgelio pratimai. Kiek jie iš tiesų yra efektyvūs po gimdymo?

– Kėgelio pratimai yra labai efektyvūs. Tačiau reikia prisiminti, kad efektas pradedamas jausti tik po 8 savaičių kasdieninio darbo. Be to, nesportuojant efektas mažėja.

– Kuo rizikuojama per anksti po gimdymo pradėjus aktyviai sportuoti?

– Per anksti nebūna, būna per daug.