Savo įžvalgomis ir patarimais šiuo klausimu atsiųstame pranešime dalijasi ekonomikos mokslų daktaras, vaikų finansinio raštingumo ugdymo programėlės „Poklet“ įkūrėjas Tomas Mendelsonas.

3–6 metai. Šiais gyvenimo metais, vaikas pradeda savo pažintį su pinigais. Pradėjus mokytis skaičiuoti, vaikui tampa paprasčiau suvokti, kas apskritai yra pinigai, jis ima pamažu suprasti, kad jų kiekis ribotas, kad jų tai pamažėja, tai padaugėja, kad galima juos kažkur padėti ar duoti.

Tokiame amžiuje svarbu vengti abstrakčių sąvokų, geriau naudoti fizinius dalykus – šioje vietoje gali padėti grynieji pinigai, apsilankymas parduotuvėje, kurioje vaikas turi galimybę pats paliesti tam tikras prekes, pažinti daiktus. Taip pat šiame amžiaus laikotarpyje vaiką reikėtų supažindinti su tokiomis sąvokomis, kaip „pajamos“, „išlaidos“, „taupymas“ ir „dalijimasis“.

Labai svarbu pradėti kalbėti apie taupymą, padėti nusistatyti trumpalaikius taupymo tikslus ir paaiškinti, kad jam gali tekti palaukti, kol galės įsigyti tai, ko nori.

6–10 metai. Šiame amžiaus tarpsnyje galima su vaiku kalbėti apie konkrečias išlaidas – nuo 6 metų vaikas jau pradeda suprasti priežasties ir pasekmės ryšį, keičiasi jo pinigų suvokimas. Vaikas ima suprasti, kad pinigai yra tiesiogiai susieti su daiktais, o tėvai dirba tam, kad uždirbtų pinigų.

Taip pat pamažu imama suvokti, kad pinigai gali būti išleidžiami skirtingais būdais – vyksta vienkartiniai ar periodiniai mokėjimai, o kai kurie pirkimai atliekami be grynųjų pinigų.

Šiame amžiuje galima imti kalbėti apie prekes ir paslaugas, poreikius ir norus, trumpalaikius ir ilgalaikius tikslus. Nuo 6 metų taip pat rekomenduojama pradėti duoti vaikui kišenpinigių, kad šis galėtų mokytis pats nuspręsti, kur leisti pinigus.

11–13 metai. Nuo 11 metų, vaikas, priimdamas sprendimus, pradeda remtis nebe emocijomis, o racionaliu mąstymu. Šiuo gyvenimo laikotarpiu, jis ima norėti pats užsidirbti pinigų, ieško tam įvairių būdų, svarsto, kas labiau apsimoka ir leis uždirbti daugiau.

Šis amžiaus tarpsnis žymi ir atsirandantį nepriklausomybės norą ir didėjančią bendraamžių įtaką. Vaikui darosi svarbu, ką pamanys draugai, jis ima norėti daryti ir veikti tai, ką kiti jo amžiaus vaikai. Būdamas tokių metų, vaikas jau turi susikrovęs finansinių žinių pagrindą, tad jam lengviau suprasti pasaulį be grynųjų pinigų.

Šiame amžiuje galite pamėginti kartu su vaiku paimti pirkinių čekį ir panagrinėti jo turinį. Taip pat jau galima pradėti aiškinti ir tokias sąvokas, kaip „kreditai“, „skolos“, „palūkanos“, „biudžetas“ ar netgi „tapatybės vagystė“. Kadangi šiandieniniame pasaulyje grynieji darosi vis mažiau reikšmingi, svarbu, kad vaikas suprastų, kaip saugoti savo tapatybę ir duomenis internete, žinotų, kaip saugiai leisti pinigus, atliekant pavedimus ir atsiskaitant kortele.

13–15 metai. Būdamas tokio amžiaus, paauglys jau pradeda suprasti abstrakčias koncepcijas ir ilgalaikes pasekmes. Tad jau galima imti kalbėti gerokai gilesnėmis temomis: bankai, investavimas, obligacijos, akcijos ir pan.

Pagal Lietuvos įstatymus, suėjus 14 metų, jau leidžiama oficialiai pradėti dirbti, tad tokiame amžiuje galima paskatinti vaiką po truputį pradėti ruoštis savarankiškam gyvenimui.

15–18 metai. Paauglystės pabaigoje jau imama spręsti sudėtingus uždavinius ir iki galo suprasti savo veiksmų pasekmes. Tai yra tinkamas metas pasikalbėti apie dideles išlaidas, pavyzdžiui, apie automobilį, apie tai, kiek gali kainuoti aukštasis mokslas ir kraustymasis į kitą miestą.

Svarbu supažindinti su tuo, kiek gali atsieiti būsto nuoma, jo išlaikymas ar netgi tai, kiek mėnesiui gali kainuoti maistas. Taip pat reikėtų kalbėti apie tokias sąvokas, kaip „mokesčiai“, „gera“ ir „bloga“ skola“ – reikia padėti suvokti, kad skolinimasis gali būti tiek puikus, tiek ir labai kenksmingas dalykas. Svarbu išaiškinti ir kredito reitingo sąvoką – jeigu jaunas žmogus, ketinantis pradėti savarankišką gyvenimą, ruošis skolintis pinigų, jis turi aiškiai suprasti, kaip šis procesas vyksta.

Kad ir kokio amžiaus vaiką augintumėte, svarbu nepamiršti su juo kalbėtis apie finansus, dalytis savo gyvenimiška patirtimi ir sukauptomis žiniomis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją