Daugiau nei 100 dalyvių

„Challenge The Challenge“ (vertimas iš anglų į lietuvių kalbą – „Mesk iššūkį iššūkiui“, aut. past.) pavadinto išbandymo metu moksleiviai kviesti inovacijas bei verslus kurti namuose – internetu, rašoma pranešime spaudai. Jie turėjo įveikti penkias užduotis – identifikuoti problemą, surasti šios problemos sprendimo būdą, jį išanalizuoti bei suplanuoti idėjos įgyvendinimą, pateikti idėjos prototipą ir savaitgalį sukurtą projektą nusifilmavę vaizdo įraše pristatyti komisijos nariams.

Iššūkį priėmė ir inovatyvių sprendimų ieškojo net 43 komandos. Tiesa, visus penkis iššūkio etapus įveikė ir išbandymą baigė tik 23. Visą savaitgalį vykusio internetinio renginio metu jaunuosius antreprenerius konsultavo ir įžvalgomis dalinosi patyrę savo sričių profesionalai-mentoriai.

Taip pat moksleiviai dalyvavo ir dviejuose internetiniuose seminaruose. Pirmajame vebinare apie tai, kaip koronavirusas keičia komunikaciją su klientais papasakojo ir praktiniais bendravimo su klientais versle patarimais pasidalino klientų aptarnavimo specialistė Judita Malininaitė. Antrąjį seminarą apie planavimo, modeliavimo ir analizės įrankius – SSGG analizę (stiprybių, silpnybių, galimybių ir grėsmių analizė, aut. past.) ir verslo modelio drobę (angliškai – business model canvas, aut. past.) papasakojo projektų ir procesų vadovė Agnė Preidytė. Abi moterys šiemet prisijungė ir prie „Lietuvos Junior Achievement“ iniciatyvos #EmpoweringGirls, kurios metu savo sėkmės istorija pasidalino net su kelių Lietuvos mokyklų moksleiviais.

Turime būti atsparesni

Anot organizatorių, visuomenei susiduriant su krize ir mokantis gyventi jos sąlygomis, taip pat nutrūkus įprastam ugdymo procesui svarbu, kad mokymasis nesustotų. Todėl, pasak iššūkį organizavusios jaunimo verslumo ugdymo organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ vadovės Andželikos Rusteikienės, tokį iššūkį suorganizuoti moksleiviams idėja ir gimė.

„Kaip ir mes, trečdalis pasaulio šiandien – karantine namuose. Ką tai reiškia? Tai yra galimybių laikas. Laikas, kada galime kurti idėjas, kada galime kurti sprendimus“, – moksleivius iššūkio atidarymo metu sveikino ji ir linkėjo noro laužti pasaulio ribas. Vėliau organizacijos vadovė pasidalino ir savo mintimis, kodėl tokie renginiai organizuojami.

„Iššūkių krečiamo pasaulio akivaizdoje svarbios savybės – atsparumas ir pasitikėjimas savo galia veikti. Kodėl? Anot ekspertų – tai ne paskutinė tokia pandemija. Panašių reiškinių, dėl aplinkai kenksmingos žmonių veiklos, galime tikėtis ir ateityje. Todėl turime mokytis prisitaikyti – lavinti pozityvią mąstyseną, būti išradingi sprendžiant problemas, imtis iniciatyvos“, – mano A. Rusteikienė.

Vaikai
Foto: Organizatorių nuotr.

Anot jos, „Junior Achievement“ siūloma praktinio verslumo patyrimo programa „AcceleratorX“, kurios metu moksleiviai gali įkurti savo verslus – jaunąsias bendroves bei pagal kurią ir buvo formuota edukacinė iššūkio dalis, ne tik ugdo moksleivių kūrybiškumo, komandinio darbo, lyderystės, kritinio mąstymo įgūdžius – apskritai gebėjimus, būtinus sėkmingai karjerai nuolat kintančiame XXI amžiaus pasaulyje, tačiau ir šiandienos iššūkių akivaizdoje būtinas savybes – iniciatyvumą ir išradingumą sprendžiant problemas, pozityvią mąstyseną, lankstumą ir atkaklumą siekiant savo tikslų.

„Būtent šie įgūdžiai leidžia jauniems žmonėms pasaulinių iššūkių akivaizdoje nepamesti orientyro siekiant savo tikslų, išlikti pozityviems ir, pavyzdžiui, karantino mokyklose laikotarpiu nesėdėti rankų sudėjus, o ugdymo proceso iniciatyvą perimti į savo rankas bei mokslus tęsti savarankiškai“, – įsitikinusi organizacijos vadovė.

A. Rusteikienė taip pat priduria, kad antreprenerystės ugdymas lavina ir problemų sprendimo įgūdžius, kuriuos moksleiviai gali pademonstruoti dalyvaudami programoje „AcceleratorX“. Praktinio verslumo ugdymo dalyviai dar mokykloje gali steigti savo jaunąsias bendroves bei vystyti verslus ir taip spręsti problemas bei iššūkius, su kuriais šiandien susiduria jų vietos bendruomenės ir pasaulis.

Virtualus turizmas ir kitos neįtikimos idėjos

Iš iššūkio metu kilusių idėjų geriausiems išvystytiems projektams skirti piniginiai prizai: 1-osios vietos laimėtojams 500 eurų, 2-osios 300 eurų, 3-osios vietos prizininkams 200 eurų. Prizai įsteigti ir iššūkį įveikusioms komandoms. Vienoms jų mentoriaus SEB banko inovacijų komanda ir bendrovė „Narbutas“, kitoms Socialinių mokslų kolegija padovanojo bilietus į rudenį vyksiantį jaunimo festivalį „VIBELIFT 2020“. Taip pat įteikta daug kitų dovanų.

Pirmąją iššūkio vietą užėmė Vilniaus privačios gimnazijos moksleivių suburta komanda „KELIAUK.IM“. Jaunieji antrepreneriai sugalvojo siūlyti realaus gido paslaugas kuo realybei artimesnėje virtualioje erdvėje. Moksleiviai tokios idėjos vystymo ėmėsi dėl koronaviruso pandemijos sukeltų iššūkių turizmo sektoriuje ir teigia suradę bent sumažinti šios industrijos patirtą žalą galintį sprendimą – tinklalapį, kuriame turistai galėtų pasirinkti norimą virtualią ekskursiją ir ją užsisakyti, o gidai – sudarinėti ir pagal savo patirtį ir žinias vesti ekskursijas.

Konkurse pateiktame jaunųjų antreprenerių idėjos prototipe matyti, kad tokia paslauga būtų teikiama naudojantis internetinio žemėlapio paslauga „Google Maps“, o tiksliau – technologija „Google Street View“, suteikiančia galimybę stebėti interaktyvius panoraminius vaizdus iš daugelio pasaulio gatvių. Dalyviai ekskursijos metu turėtų galimybę gyvai bendrauti su gidu, užduoti jam klausimus.

Tam, kad turistai labiau įsitrauktų į kelionę, fone taip pat būtų leidžiamas garso takelis su garsais, kuriuos būtų galima išgirsti ir realioje virtualiai lankomos vietos aplinkoje. Negana to, platforma taip pat suteiktų galimybę iš namų pažinti ir pasaulio virtuvę, todėl ekskursijų metu moksleiviai siūlytų išbandyti ir įvairių šalių receptus, siūlydami netoliese esančius lankomos šalies virtuvės restoranus su pristatymo į namus galimybe.

Paklausus kaip verslas gyvuotų pasibaigus pandemijai, moksleiviai atsako, kad vėliau programa galėtų būti įrankiu, skirtu išbandyti pažintinius kelionių maršrutus, taip pat praskaidrinti pasibuvimus su draugais, organizuojant teminius vakarėlius.

Virtualaus turizmo paslaugas siūlyti norintys mokiniai įsitikinę, kad jų idėja galėtų padėti koronaviruso pandemijos sukrėstam turizmo sektoriui – išlaikyti į pažintines keliones norėjusių išvykti žmonių susidomėjimą, dalį turizmo sektoriaus paslaugų pradėjus siūlyti nuotoliniu būdu pradėti generuoti pajamas, o darbą praradusiems gidams suteikti galimybę užsidirbti.

Antrąją konkurso vietą užėmusi Kėdainių šviesiosios gimnazijos moksleivių komanda „CWC – Corona With Care“ sukūrė prie mobiliojo telefono tvirtinamą dezinfekcinio skysčio su eteriniu aliejumi talpą, patogią greitai rankų dezinfekcijai ir telefono valymui. Tokia mintis moksleiviams kilo pastebėjus, kad dezinfekcinių skysčių buteliukai dažnai yra nepatogūs, taip pat pamirštami namuose, o pardavinėjamas dezinfekcinis skystis pažeidžia odą.

Vaikai
Foto: Organizatorių nuotr.

Talpa, kaip pasakoja jaunieji antrepreneriai, tvirtintųsi prie mobiliojo telefono. Ji nedidelė – 8 cm ilgio, 5 cm pločio, 5 mm aukščio ir padalyta į dvi dalis – vienoje daugkartinė kempinė šalinti mikroorganizmams nuo mobiliojo, kitoje dezinfekcinis skystis su eteriniu aliejumi, mažiau dirginančiu odą ir nežalojančiu natūralios organizmo apsaugos. Paspaudus specialų mechanizmą –dozatorių minkštu paviršiumi pro angą išbėgtų skystis. Sandarumą užtikrintų dešinėje pusėje esanti sklendė. Kol ji uždara, net ir paspaudus skystis neišbėgtų, o ją atidarius ir lengvai spustelėjus lašas tiršto koncentruoto skysčio patektų ant rankų. Apačioje kairėje yra pildymo anga, kurią dengia apsauginis dangtelis. Jį atidarius talpą lengva papildyti dezinfekciniu skysčiu. Anot komandos, dėl universalaus dydžio talpa gali būti tvirtinama prie įvairių telefonų modelių bei kitų paviršių, o dėl estetiško dizaino tapti ir aksesuaru.

Iššūkyje dalyvavusi komanda pasakoja, kad visada šalia turima dezinfekcinė priemonė skatintų dažniau ją naudoti – taip lavinamas higienos įprotis, o ant telefono pritvirtinta dezinfekavimo priemonė taip pat primintų ir apie būtinybę mobilųjį valyti. Ant jo virusai, pasak moksleivių, gali išlikti net 9 dienas, tad taip būtų išvengiama mikroorganizmų plitimo ir jų perdavimo ant veido. Komandos atstovai argumentuoja, kad nuolatinė ir tinkama mobiliųjų įrenginių dezinfekcija stipresnis ginklas net už vienkartines medicinines kaukes, todėl šis inovatyvus produktas gali padėti ne tik stabdyti viruso plitimo protrūkį, bet ir sumažinti vidutinį užsikrėtusiųjų per dieną skaičių.

Trečioji internetinio iššūkio vieta atiteko Kauno Veršvų gimnazijos jaunajai bendrovei „Care to Smile“. Moksleiviai jau dalyvauja „Lietuvos Junior Achievement“ antreprenerystės programoje „AcceleratorX“ ir yra įsteigę jaunąją bendrovę. Įprastai jie užsiima ekologiškos, kietos konsistencijos ir aktyvinta anglimi papildytos dantų pastos gamyba, tačiau matydami situaciją pasaulyje nusprendė priimti mestą iššūkį ir sukurti inovaciją padėsiančią kovoti su koronaviruso pandemijos pasekmėmis.

Jų sukurta produktas – programėlė išmaniesiems pavadinimu „Sandemic“, leidžianti informuoti bendruomenę apie dideles žmonių grupes, sekti vietas, kuriose buvo koronavirusu užsikrėtę asmenys ir prisijungti skirtingomis paskyromis – infekuoto arba sveiko žmogaus, taip užtikrinant savo ir kitų saugumą. Komandos nariai teigia, kad viena didžiausių problemų šiuo laikotarpiu – karantino reguliacijų nesilaikymas. Taip pat, anot jų, svarbu užtikrinti, kad žmonės saugiai jaustųsi. Būtent dėl to jie ir sukūrė tokią mobiliąją aplikaciją.

Prie programėlės vartotojas prisijungtų užsiregistravęs kaip sveikas, kaip rodantis simptomus ir galimai užsikrėtęs arba kaip oficialiai koronavirusu užsikrėtęs asmuo. Kaip pasakoja moksleiviai, programėlės naudotojas pats galėtų pasirinkti kokius jo duomenis rodyti. Žemėlapyje programėlės vartotojai galėtų matyti kiek galimai užsikrėtusių ir kiek sergančių koronavirusų žmonių yra netoli jų. Tokią informaciją aplikacijos naudotojas gautų ir trumpąja žinute, jeigu prisiartintų prie vietos, kurioje yra infekuotas žmogus. Dar programėlė pačių naudotojų pagalba fiksuotų dideles neleistinas žmonių susibūrimo vietas, kad socialinio atstumo besilaikantys žmonės galėtų jų išvengti. Taip pat apie tokius susibūrimus programėlė informuotų ir policiją, taip padedant prižiūrėti karantino reikalavimų laikymosi. Paskutinioji programėlės funkcija – oficialiai sergančių žmonių pastarųjų 14 dienų maršrutai. Juos, kaip pasakoja „Sandemic“ kūrėjai, galėtų pažymėti tiek pats sergantysis, tiek Sveikatos apsaugos ministerija, kad kiti matantys programėlės informaciją žinotų, kuriose vietose būti apdairesniems.

Moksleivius sveikino visuomenės veikėjai

Internetinio iššūkio atidarymo metu nusifilmavęs vaizdo įraše sveikinimo žodžius moksleiviams perdavė ir kokių veiksmų įveikti krizę imasi Europos Sąjunga pasidalino Europos Komisijos atstovybės Lietuvoje vadovas Arnoldas Pranckevičius.

„Pasaulis pasikeitė stipriai per pastarąsias dvi savaites. Mes visi dirbame iš namų, mes visi mokomės kaip nuolatos bendrauti internetu, kaip mokytis nuotoliniu būdu, kaip geriau pažinti ir kitus, ir save. Yra toks geras pasakymas, kad neverta švaistyti geros krizės. Iš kiekvienos krizės reikia pasimokyti, iš kiekvienos krizės reikia išlipti stipresniems“, – sakė ir namuose nenuobodžiaujančiais bei kovoti prieš koronavirusą pasiryžusiais jaunuoliais džiaugėsi jis.

Jaunuosius antreprenerius pasveikino ir „Lietuvos Junior Achievement“ Valdybos pirmininkas Vladas Lašas. „Šios dienos yra visiems mums visiškai kitokios, negu buvo gyvenimas iki šiol. Aš manau, kad mes galime padaryti daug įdomių ir gerų dalykų apsaugodami save, artimuosius ir visus aplinkui, padėdami jiems mokytis įveikti krizę ir išmokti naujoviškai kartu dirbti. Jūs tai galite ir nebijokite būti šiek tiek keistuoliais – marsiečiais, bet ryžtingais, galinčiais padaryti tuos dalykus, kurių kartais negali iš pradžių net įsivaizduoti“, – moksleiviams linkėjo bei mokytis ir veikti kvietė verslininkas.

Akcentuodamas kūrybiškumo svarbą problemas sprendžiant greitai ir paprastomis priemonėmis, jis taip pat parodė ir kartu su kolega, bendrovės „Elinta“ generaliniu direktoriumi Vytautu Jokužiu rastą būdą, kaip turint kanceliarinį peiliuką, žirkles, skylmušą ir tuščią pieno butelį pasidaryti paprasčiausią apsaugos priemonę – permatomą kaukę, apsaugančią nuo viruso patekimo ant veido ir akių.