Išgelbėjo nuo skurdo

2016-aisiais Madison ir Kyleris Fisheriai atsidūrė ties finansinio kracho riba. Žlugus verslo sumanymams Los Andžele gyvenanti pora su dviem ką tik gimusiomis mažylėmis liko be skatiko kišenėje.

Šiandien dvimetės jų dukterys – Taytum ir Oakley – turi 2,2 mln. sekėjų socialiniame tinkle „Instagram“, o iš vienintelės kokį nors prekės ženklą populiarinančios jų nuotraukos pavyksta užsidirbti penkiaženkles sumas. Jų atvaizdai šmėžuoja ne tik reklamose, bet ir filmuose, pvz., muilo operoje „Days of Our Lives“. Mergaičių tėvai (abu – aktoriai) patys prodiusuoja filmus ir leidžia vaizdo įrašus šeimos „YouTube“ kanalu. Pastarąjį yra užsiprenumeravę 2,7 mln. internautų. Ir tėtis, ir mama per asmeninius „Instagram“ puslapius sulaukia pakankamai dėmesio iš tokių prekių ženklų kaip „Olay“ ir „Hyundai“ atstovų.

Tokia praturtėjimo istorija, matyt, įmanoma tik šiais socialinių tinklų populiarumo laikais, kai stileivos, dabitos ir įvairiausi šmaikštuoliai tampa tikromis garsenybėmis, pavergiančiomis milžinišką interneto auditoriją. Veikimas per įtakingus, kurios nors visuomenės dalies nuomonę formuojančius asmenis (neformaliai vadinamus influenceriais) tapo galingu reklamavimo varikliu. Iki 2020 metų šis pramonės sektorius, kaip tikimasi, bus vertinamas 5–10 mlrd. dolerių (4,4–8,7 mlrd. eurų). Būtina paminėti, kad vaikai yra auganti grupė, remianti per „Instagram“ populiarėjančiais įtakingaisiais pagrįstą ekonomiką. Tie vaikai paprastai susižavi vaikiškais drabužiais arba žaislais, nors kartais juos gali sudominti ir kitokie daiktai. Y kartos atstovams pirkti per „Instagram“ jau tapo įprasta, todėl ši platforma pasitarnauja kaip ideali vieta, kurioje įvairios kompanijos gali tikėtis jaunų tėvų dėmesio. „Instagram“ yra ir vienas iš Z kartos atstovų pamėgtų socialinių tinklų (su juo, aišku, konkuruoja „YouTube“). Remiantis 2017 metų rugsėjo duomenimis, 80 proc. iš 800 mln. „Instagram“ naudotojų seka kokią nors įmonę ir net 60 proc. iš jų teigia naujus produktus ir gaminius aptikę ne kur kitur, o „Instagram“.

Už vieną nuotrauką – keli tūkstančiai

Tad ką gi vis dėlto reiškia auginti vaiką, pripažintą įtakingu socialiniame tinkle „Instagram“? Daugelis tokių vaikų tėvų „Instagram“ pradėjo naudoti tik tada, kai vaikai tapo populiarūs platformoje „YouTube“ arba startavo kaip tradiciniai modeliai.

Vien buvimas socialiniame tinkle „Instagram“ siejamas su labai dideliais pinigais. Iš tūkstančio sekėjų, sureaguojančių į vieną populiaraus vaiko įrašą, galima tikėtis maždaug 100 dolerių (87 eurų) pelno. Taip teigia Kyle Hjelmeseth, įkūrusi įtakingųjų vadybos firmą „God and Beauty“. Tai reiškia, kad 500 tūkst. sekėjų turintis vaikas iš vieno atvaizdo gali uždirbti maždaug 5 tūkst. dolerių (4,4 tūkst. eurų). Vėliau ta suma gali tik didėti, ypač jei kokia nors firma surengia kampaniją, nepasieinančią be keleto atvaizdų, „Instagram“ istorijos ar net pasirodymo per renginį.

Jaunesnių nei trylikamečių vaikų atveju (13 metų – minimalus amžius, nuo kurio leidžiama kurti „Instagram“ paskyrą) visus reikalus paprastai tvarko tėvai. Nemaža jų dalis tikina, kad jų atžalos arba apskirtai nežino apie „Instagram“, arba mano, kad fotosesijos tėra smagi laisvalaikio pramoga.

„Gyventi žinant, kad nuolatos esi filmuojamas, būtų gana nelengva“, – sako Dana Bennett, devynmetės Stellos ir septynmečio Blaise‘o motina. Jos vaikų įrašai į madą orientuotoje „Instagram“ paskyroje yra stebimi 68,2 tūkst. sekėjų.

„Su dviem mažamečiais reikia elgtis kitaip. Stengiuosi, kad mums būtų smagu. Neketinu apkrauti jų jokiais įpareigojimais. Kokį nors daiktą paprastai pristatau kaip kažką patrauklaus ir dar pasakau, kad galėtume nusifotografuoti, kai užsiimsime kokia nors veikla. Tokie paaiškinimai juos visiškai tenkina“, – aiškina D.Bennett.

Tyko pavojai

Vis dėlto „Instagram“ paskyras su vaikų nuotraukomis prižiūrintys tėvai susiduria ir su didesnėmis problemomis. Negalima pamiršti tamsiosios interneto pusės, susijusios su rasizmu, diskriminacija, pedofilija ir patyčiomis. Nguyen-Miyoshi, šešiametės Zooey motina, gali papasakoti, kaip pačiai teko susidurti su internetu vykdoma provokacija. Socialinius tinklus prieš dešimtmetį pradėjusi intensyviai naudoti moteris sykį „Twitter“ paviešino nuotrauką, kurioje nufotografuoti du vyrai, nesusiprotėję užleisti vietos besilaukiančiai moteriai. Įrašas žaibiškai išpopuliarėjo, tačiau vėliau Nguyen-Miyoshi teko susidurti su tokiomis provokatorių atakomis, kad kurį laiką nutarė privengti interneto.

Ši patirtis jai tapo gera pamoka: dabar ji puikiai žino, kas gali grėsti dukrai. Taigi, Nguyen-Miyoshi neskelbia jokių nuotraukų, turinčių bent menkiausių seksualinių užuominų, kasdien atidžiai analizuoja visus naujus Zooey sekėjus ir užblokuoja tuos, kurių paskyros atrodo įtartinos, pvz., jei jose nėra profilio nuotraukos, o jų savininkai seka tūkstančius kitų internautų, arba jei jos priklauso vyrams, skelbiantiems vien asmenukes. Nguyen-Miyoshi blokuoja ir visus negatyvius komentarus. Ji stengiasi užtikrinti, kad iš įrašų nebūtų aišku, kokią mokyklą Zooey lanko, kur gyvena arba leidžia laisvalaikį. Minėtina, kad daugelyje paskelbtų nuotraukų Zooey yra su akiniais nuo saulės. Nguyen-Miyoshi tokią taktiką vadina nuo pedofilijos apraiškų apsaugančia strategija.

Sulaukia kritikos

Reikia pasakyti ir tai, kad vaikų „Instagram“ paskyras kuruojantys tėvai sulaukia begalės kritikos. Paprastai jie kaltinami dėl mėginimo pasipelnyti iš vaikų nuotraukų. Avos ir Leah motina Jaqi Clements sako dažnai sulaukianti priekaištų už tai, kad neva neleidžia dukterims džiaugtis vaikyste. Stellos ir Blaise‘o motina kaltinama, kad atsiėmė vaikus iš mokyklos, nors, kaip pati tvirtina, jie tikrai mokosi. Pradžioje minėta K.Fisher taip pat teigia, kad jos dukterų populiarumas neturi nieko bendra su išnaudojimu. „Jų gyvenimas – tikra palaima. Jos turi viską, ko tik užsigeidžia, kadangi dabar, kai užsiimame šia veikla, mes daug ką galime sau leisti“, – aiškina ji.

Daugelis tėvų tvirtina, kad figūravimas „Instagram“ tinkle yra sąmoningas jų vaikų pasirinkimas. „Jie pozuoja todėl, kad mėgsta pozuoti, panašiai kaip kiti vaikai mėgsta žaisti arba sportuoti, – sako J.Clements. – Jei kada nors nutars, kad jiems to nebereikia, tikrai galės liautis.“

Keblumų kelia ir teisinė reikalo pusė. Kai kurie tėvai tikina, kad visus vaikų uždirbtus pinigus perveda į mokslams koledže skirtą fondą. D.Bennett sako, kad Stellis ir Blaise‘o uždirbti pinigai keliauja į ypatingu aktu saugomą sąskaitą, šiaip jau skirtą mažamečių aktorių honorarams. Ant čekių agentai paprastai įrašo jų vardus: tik kartais čekiai siunčiami tiesiai motinai. Tada ji pati ir spendžia, kam leisti pinigus, tačiau visus, esą, pervedą į koledžo sąskaitą. Taip, žinoma, elgiasi ne visi įtakingų vaikų tėvai. Kaip nurodo teisininkė Amanda Schreyer, socialiniuose tinkluose išpopuliarėjusiems vaikams ne visada garantuojama tokia pat apsauga kaip mažamečiams aktoriams.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją