Besibaigiant metams iš valstiečių daugumos rankovės ant mūsų galvų pasipylė pasiūlymai apmokestinti beveik viską: bankus, butus ir namus, net aukles. Bet ryškiausiu brangakmeniu naujų mokesčių karūnoje žiba automobilių mokestis, arba Aplinkos ministro išdidžiai vadinamas taršos mokestis. Kad pasitarti su visuomene, kuriai šis mokestis skirtas, čia jau ne madoje. Kur kas paprasčiau naują mokestį įvedinėti greitai, tyliai, kam čia tos diskusijos?

Šio šedevro autorių mintis paprasta – kuo senesnis ir kuo labiau teršiantis aplinką automobilis, tuo daugiau mokesčio nuo jo nulupsime perkant ar parduodant jį. Vienkartinio mokesčio dydis gali siekti nuo keliasdešimt iki 1400 eurų.

Galima buvo įtarti, kad valstiečiai labiau myli arklius ir kreivai žiūri į motorinius žirgelius jau nuo pat senovės. Bet, kai pats valstiečių vadas Karbauskis atsisėda į Cadillac Escalade amerikietišką džipą su 6,1 litro varikliu, imi suprasti, kad visgi, politiniai valstiečiai labiau myli arklio jėgas (AG), negu patį arklį. Tai iš kur toks pyktis ant savo žmonių randasi?

Mokesčio architektai atkakliai, net uždusę kartoja, kad toks mokestis jau seniai Lietuvai reikalingas. Jis yra kitose valstybėse, jis sumažins oro užterštumą, jis privers žmones persėsti į naujesnius automobilius, nes Lietuvos automobilių parkas ir taip vienas seniausių Europos Sąjungoje. Visa tai pasakos ir niekas čia realiame gyvenime negalioja.

Nesu sutikęs žmogaus savo gyvenime, kuris turėdamas atliekamų pinigų, nenorėtų įsigyti patogesnio, saugesnio ir naujesnio automobilio. Senais automobiliais važinėjame todėl, kad neturime pinigų naujesniems įpirkti, o ne todėl, kad Lietuvoje nėra automobilio mokesčio. O tos valstybės, kurios tokius mokesčius taiko, suteikia savo žmonėms galimybę užsidirbti kur kas didesnius atlyginimus.

Automobilis be degalų nevažiuoja. Pildami degalus sumokame valstybei labai didelį akcizo mokestį. Iš jo dalies valdžia remontuoja kelius, kitus pinigus nežinia kur išleidžia. Taršos mokestis taršos nesumažins nei kiek, gal net padidins. Nes jau dabar aišku, kad surinkti pinigai bus naudojami socialinėms išmokoms didinti, bet tik ne taršai. Kaip čia išeina, važiuoji su senu automobiliu, reiškia terši gamtą, susimoki valdžiai mokestį ir jau nebeterši gamtos?

Taršos mokestis padidins taršą. Įsivaizduokime pas mus labai dažną situaciją. Žmogus turi dvidešimties metų dyzeliuką, kuris jau sunkiai traukia ir tikrai teršia aplinka duslintuvo tirštais dūmais. Kelias šimtines pataupęs ir pardavęs savo pagyvenusį dyzeliuką, žmogelis nusipirks bent jau penkiais metais jaunesnį automobiliuką. Ir jis, ir žalieji būtų laimingi. Dabar taip nebebus. Parduodamas savo seną draugą, šeimininkas arba naujas pirkėjas turės valdžiai dar sumokėti kokį 1000 Eur.

Kokia prasmė tai daryti, kai pats mašiniukas panašiai kainuoja? Ir važinės žmogelis su senuoju dyzeliuku apie naujesnį svajodamas, ir terš toliau aplinką dar labiau, nes niekaip nepavyks senojo parduoti už tokią kainą, už kurią, santaupas pridėjus, galėtų naujesnį žirgelį Kauno turguje nusipirkti. Užburtas ratas, kuris įkalins daugelį mūsų tautiečių.

Ir vėl viskas antraip kreivų veidrodžių karalystėje. Socialiai jautrios valdžios etiketę užsiklijavusi politinė dauguma baudžia tuos, ant kurių sprando į valdžią išjojo, baudžia tuos, kuriems sunkiau sekasi. Smegenų taršos mokestis.

Mūsų žmonės sumanūs ir išradingi. Šalia naujų automobilių su latviškais numeriais, atsiras ir padėvėtų. Bet kam tokia valdžia reikalinga, jeigu savo buitinius reikalus esam priversti pas kaimynus tvarkyti?