Finansų ministerija savąjį pasiūlymą pateikė siekdama didinti finansavimą krašto apsaugai. Skirti 2 proc. BVP gynybai esame oficialiai įsipareigoję NATO. Metų pradžioje, planuojant 2018 m. biudžetą, skaičiuota, kad Lietuvos gynybos finansavimas turėtų siekti 2,006 proc. BVP. Tačiau dėl ekonomikos augimo ši procentinė dalis sumažėjo. Tad šis žingsnis buvo neišvengiamas.

Tačiau kiek įžūlumo ir nemeilės savo valstybei reikia turėti, kad tokiu būdu mėgintum paslėpti lėšas papildomam partijų finansavimui? Juk skolintis norint užtikrinti Lietuvos įsipareigojimus gynybai būtina, tačiau mėginimas kartu skolintis ir partijų finansavimui – politinės korupcijos apraiška. Dar daugiau – tai grėsmė nacionaliniam saugumui.

Šioje situacijoje baisiausia yra tai, kad nėra galimybės atmesti siūlomo partijų finansavimo klausimo, neatmetus įstatymo, įgalinančio lėšų skolinimąsi krašto apsaugai. Tačiau mes negalime sau leisti nevykdyti įsipareigojimų tokio masto partneriams, kurie rūpinasi mūsų valstybės ir kiekvieno joje gyvenančio žmogaus saugumu. Kam naudingas šis gudrus valdančiųjų ėjimas? Tikrai ne mūsų žmonėms. Tuos šimtus tūkstančių eurų juk galima panaudoti kur kas naudingiau, lėšas paskirstant ten, kur jų labiausiai reikia – pensijoms, atlyginimams didinti, gyvybiškai svarbioms medicininėms procedūroms kompensuoti ar pan.

Ir tai dar ne viskas!

Spalio 8 dieną Valstybės valdymo ir savivaldybių komitete buvo svarstomas LR Seimo nario P. Urbšio siūlymas dėl rinkimų į Europos parlamentą įstatymo straipsnių pakeitimo (projektas Nr. XIIIP-2586).

Šis įstatymas yra susijęs su spalio 10 d. tame pačiame komitete svarstytu R. Karbauskio siūlymu Savivaldybių tarybų rinkimuose leisti sudaryti koalicijas ne tik tarp partijų sąrašų, bet ir tarp partijų ir rinkimų komitetų sąrašų bei tik rinkimų komitetų sąrašų (projektas Nr. XIIIP-2600). Kadangi rinkimų komitetai dalyvauja ir rinkimuose į Europos Parlamentą, P. Urbšys siūlo, kad ir Europos Parlamento rinkimuose jungtiniuose sąrašuose galėtų dalyvauti rinkimų komitetai.

Šios pataisos iškreips visą politinės sistemos Lietuvoje esmę.

Politinės partijos turi struktūrą, atsakomybes, yra griežtai apibrėžtas jų veiklos finansavimas. Lėšos iš valstybės biudžete numatytų asignavimų politinėms partijoms gali būti skiriamos, jei šios atitinka visus įstatymų reikalavimus bei perkopia 3 proc. visų rinkėjų balsų, paduotų už tą politinę partiją, jos kandidatus visuose rinkimuose. Partija taip pat gali gauti 1 proc. gyventojų pajamų mokesčio paramą, rinkti nario mokestį. Tuo tarpu komitetų veiklos finansavimas nėra reglamentuotas.

Politinei partijai įsteigti būtina, kad ji Lietuvos Respublikoje turėtų ne mažiau kaip du tūkstančius steigėjų. Šie savo ar savo atstovų suvažiavime turi priimti politinės partijos įstatus, programą ir išrinkti valdymo organus. Na, o komitetas – tai susibūrimas į asociaciją, kurią įsteigti pakanka ir 3 asmenų. Akivaizdu, kad pastarąjį įsteigti yra daug paprasčiau: susiburia keli bendraminčiai ir įregistruoja asociaciją. Paskui deklaruoja savo veiklą, kuri nėra reglamentuota ir kontroliuojama taip, kaip politinių partijų. Maža to, asociacija gali turėti ir paramos, labdaros fondus. Visus 3,5 metų iki rinkimų gali plėtoti veiklą. Gali deklaruoti, kad kovoja už neįgaliuosius, už vaikus, už bet kokias ligas ir t. t. Tuo pagrindu stipriai reklamuotis ir reklamuoti pavienius asmenis, publikuoti straipsnius internetinėje erdvėje, žurnaluose, televizijoje - kaip tik šaus į galvą. Ir visai nesvarbu, iš kokių lėšų, nesvarbu, kokia finansinių išteklių kilmė. O tada, likus mėnesiui iki rinkimų, pajusti pašaukimą tarnauti tautai.

Kitas žingsnis – kandidatų sąrašą Vyriausiajai rinkimų komisijai pateikti rinkiminio komiteto vardu. Ir viskas – dalyvaujama rinkimuose.

Savivaldybių tarybų rinkimų kandidatų sąraše turi būti ne mažiau nei 50 proc.+1 asmenų savivaldybės tarybos narių skaičiaus atžvilgiu. Pavyzdžiui, jeigu savivaldybėje yra 25 tarybos nariai, tai sąraše gali tebūti 13 kandidatų. Manau visi pritarsite, kad 13 žmonių yra kur kas lengviau suburti nei 2000.

Visa tai yra nesąžininga konkurencija politinių partijų atžvilgiu. Tai iškreipia visą visumą, visą politinę sistemą. Partijoms yra galiojanti tvarka, jos turi turėti struktūrą, ideologiją, programą. Viso to nerasi smulkiuose dariniuose. Taigi, sudaromos nevienodos sąlygos siekiant tų pačių tikslų.

Štai, kad ir Prezidentės metiniame pranešime galėjome išgirsti, kad žmonėms komitetai buvo lyg vilties spindulys apniūkusiame politiniame danguje. Tačiau lūkesčiai nebuvo pateisinti. Komitetai nevykdo savo pažadų, turėtų vizijų. Prezidentė kalbėjo apie politinių partijų svarbą, apie tai, kad jas reikia stiprinti, kad žmonės turėtų labiau įsitraukti į jų veiklą. Ir iš tiesų, jei atkreiptume dėmesį į Europos Sąjungos vidurkį, statistika rodo, kad 10–12 proc. gyventojų įsitraukia į šalių politinį gyvenimą. Lietuvoje šis rodiklis – apie 2 proc. Mūsų valstybėje, deja, be galo daug politika ir politikais nusivylusių žmonių. Bet vietoje to, kad stiprintume politinį žmonių raštingumą, susigrąžintumėme jų pasitikėjimą, didintume įsitraukimą į valstybės valdymą, kuriame tokius įstatymus, kurie dar labiau iškreips sistemą ir dėl to lauks dar daugiau nusivylimų.

Įsivaizduokite, kiek bus tokių situaciją, kai savivaldybės tarybos nariui, galbūt, nepatiks pirmininkas, nepatiks numeris sąraše. Ims, išeis ir burs nedelsiant komitetą. Juk tai padaryti šitaip lengva. Prisikurs dešimtys, šimtai komitetų, neturinčių jokių ideologijų, veiksmų planų, tik asmeninės naudos siekius. Žmonių lūkesčiai bus milžiniški. O kas po to?

Daug kalbame apie grėsmes, apie pavojus. O tokie siūlymai – tai milžiniška politinės anarchijos grėsmė. Maža to, visi šie mūsų šalies politinės sistemos pakeitimai siūlomi likus vos pusei metų iki rinkimų! Aš siūliau ir siūlysiu, kad tokioms įstatymų pataisoms nebūtų pritarta. Tikiuosi tokio pat sąmoningumo ir iš kolegų.

Kam ir dėl ko visa tai yra daroma, belieka tik spėlioti ar sąmokslo teorijas išvedžioti. Tačiau susidaro toks įspūdis, kad tokiais siūlymais norima sugriauti politinių partijų egzistavimą, kad šitas gražus kraštas kažkam yra labai įdomus ir reikalingas. Galbūt tokie siūlymai yra naudingi priešams?