Iš tiesų, jeigu būtų tik vienas politikas su korupcijos patirtimi, tokių pataisų nereikėtų. Deja, Seimo komisijos tyrimas parodė, kad politinė korupcija pasiekė pavojingą mastą. Todėl nebepakanka kovoti su pasekmėmis, jau yra būtina imtis prevencinių priemonių šalinant jos priežastis.

Kadangi nesu šių rinkimų įstatymų pataisų iniciatorius, manau, galiu objektyviai vertinti jų teigiamas ir neigiamas puses. Kai valstybei gresia realūs pavojai ar iškyla sunkiai įveikiamos problemos, įstatymų leidėjai imasi nestandartinių sprendimų, kurie ne visus džiugina. Pamenu, Nepriklausomybės pradžioje, siautėjant laukiniam kapitalizmui, priėmėme organizuoto nusikalstamumo užkardymo įstatymus. Juos kritikavo ne tik „brigados“ ar „tulpiniai“, bet ir kai kurie žmogaus teisių gynimo teoretikai. Tos griežtos laikinos priemonės buvo labai efektyvios. Pavyko sutramdyti organizuotų nusikaltėlių siautėjimą, todėl šiandien gyvename ženkliai saugiau.

Praeitoje sesijoje Seimas pritarė Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto atlikto parlamentinio tyrimo išvadoms dėl verslo grupių neteisėto poveikio valstybės institucijoms. Buvo atskleisti ganėtinai ženklūs politinės korupcijos mastai, jau tapę mūsų valstybės ir visuomenės problema. Iškilusioms grėsmėms įveikti dabar jau yra rengiamos Baudžiamojo kodekso, Administracinių nusižengimų kodekso, Politinių kampanijų finansavimo įstatymo pataisos, svarstomos tokios drastiškos priemonės kaip civilinis turto konfiskavimas. Visa tai yra nukreipta į korupcijos pasekmes ir tik atgrasymo poveikiu gali pasitarnauti šių nusikaltimų prevencijai.

Politinės korupcijos užkardymui žymiai efektyvesnės būtų priemonės, šalinančios korupcijos priežastis. Laikini ribojimai asmenims, kurie jau buvo nuteisti už korupciją, dalyvauti rinkimuose – viena iš šių priemonių. Dabar Seimas svarsto rinkimų pataisas, kurios neleidžia dešimt metų balotiruotis asmenims, nuteistiems už kyšininkavimą, prekybą poveikiu, piktnaudžiavimą tarnyba ir už kitus korupcinius nusikaltimus. Žinoma, tokių asmenų Lietuvoje yra ženkliai daugiau nei vienas Gintautas, kurį ėmėsi taip atkakliai ginti konservatoriai ir jų partneriai opozicijoje socialdemokratai.

Kartais kaip argumentas pateikiama korumpuotų politikų konstitucinė teisė dalyvauti rinkimuose, kurios, mano manymu, neturėtume suabsoliutinti. Konstitucija saugo visuomenės gėrių visumą, todėl nemažiau yra svarbios kitų piliečių teisės turėti skaidrią ir teisingą valdžią bei kitos demokratijos vertybės. Iš opozicijos pasigirdo ir gąsdinimai Europos žmogaus teisių teismu, primenama Rolando Pakso byla prieš Lietuvą. Mano manymu, negalima lyginti konstitucinės doktrinos nuostatos dėl rinkimų teisės panaikinimo sulaužiusiems priesaiką su laikinu šios teisės apribojimu nuteistiems už korupciją.

Kai kurių teisininkų samprotavimai, kad negali būti didesni apribojimai kandidatams į merus ir į savivaldybių tarybų narius nei kandidatams į Seimo narius, taip pat yra diskutuotini. Kovos su korupcija reikšmę savivaldoje nesunku pagrįsti. Deja, neseniai parengtas Korupcijos žemėlapis parodė, kad iš visų valdžios institucijų labiausiai paplitusi korupcija yra savivaldoje (tokia yra mūsų žmonių nuomonė). Iš dalies tai susiję ir su vietos valdžios specifika, būtent savivaldoje yra daugiausiai tiesioginių kontaktų ir daugiausia galimybių valdininkams priimti nereglamentuotus sprendimus. Tuo galime pagrįsti ir griežtesnes kovos su korupcija priemones.

Galėčiau patarti opozicijai, kaip išgelbėti neeilinį Gintautą ir nesutrukdyti kovai su politine korupcija. Pajuokausiu: pasiūlykite papildyti rinkimų įstatymą pataisomis, kad numatyti ribojimai netaikomi teistiems už korupciją partijų lyderiams. Jeigu jau partija išsirinko, reiškia jie to verti. Taip ir patys nuo liūdnos ateities apsisaugosite. Panašią pataisą jau pasiūlė bičiulis Juozas Olekas – politikams su korupcijos patirtimi sutrumpinti ribojimą iki penkerių metų (taip jo vadas būtų išgelbėtas). Anot opozicijos svarbiausia išgelbėti neeilinį Gintautą, o kova su politine korupcija gali palaukti. Kaip rodo susitikimai su rinkėjais, jų požiūris į politikus su korupcine patirtimi yra labai griežtas.