Aiškinant labai paprastai, ši VSĮ pataisa leistų savivaldybių tarybų daugumoms iš opozicijos pasirinkti, lyg kokiame madų šou, palankiausius narius į Kontrolės komitetą, Etikos ir Antikorupcijos komisijas. Priminsiu, kad dabar šie postai tradiciškai priklauso būtent opozicijų deleguotiems atstovams.

Taigi, siekiama, kad tą pačią kandidatūrą savivaldybės tarybos opozicija galėtų siūlyti tik DU kartus į Kontrolės komitetą, Etikos ir Antikorupcijos komisijas.

Kodėl svarbu yra skaičius du?

Praktiškai tai veiktų taip, jog per vieną savivaldybės tarybos posėdį tarybos dauguma balsuotų tik už tą opozicijos narį į komitetą ir komisijas, kuris labiausiai atitiktų daugumos reikalavimus, o stipriausi opozicijos nariai, jei, neduok Dieve, neįtinka vietos kunigaikštuko svitai, – būtų eliminuojami.

Būtent tokia nuostata buvo įrašytą į Druskininkų savivaldybės tarybos veiklos reglamentą, kuria ištisus metus naudojosi meras ir jo dauguma.

Naudojosi, kol Lietuvos Vyriausiasis Administracinis Teismas (LVAT) 2018 m. neskundžiamoje nutartyje pripažino ją kaip neteisėtą, pažeidžiančią opozicijos teises.

Druskininkų savivaldybės taryboje jau daugiau kaip metus meras ir jo dauguma, pažeisdami įstatymą, nesuformuoja Kontrolės komiteto, netvirtina opozicijos deleguojamų narių. Savivaldybės tarybos veiklos reglamente sukonstruotomis nuostatomis, į Antikorupcijos komisiją ir Etikos komisiją opozicinių frakcijų nariai apskritai net neskiriami. Nenuostabu, juk praeitoje kadencijoje pats meras buvo Antikorupcijos komisijos pirmininku!

Neįtikėtina ir tai, kad iš mero vadovaujamos daugumos suformuojamos kelios frakcijos, viena iš jų skelbiama opozicine, todėl tarybos dauguma, pasinaudodama įstatymo spragomis, kurias privalu lopyti, į komiteto ir komisijų pirmininkų pareigas, kurios pagal įstatymą priklauso opozicijai, vykdančiai kontrolės funkcijas, patvirtina savo pasirinktus narius. Demokratijos grimasos Europos sąjungos valstybėje.

Tiesioginis valdymas? Savivaldybės teritorijoje gali būti laikinai įvedamas, jeigu savivaldybės taryba per Vietos savivaldos įstatyme nustatytą laiką nepaskiria mero pavaduotojo (pavaduotojų), savivaldybės administracijos direktoriaus, nesudaro savivaldybės tarybos Kontrolės komiteto ir (ar) nepaskiria šio komiteto pirmininko, nesudaro Vietos savivaldos įstatyme nustatytų savivaldybės tarybos komisijų ir (ar) nepaskiria šių komisijų pirmininkų.

Opozicija bendru sutarimu kreipėsi į LR Vyriausybę, prašydama teikti siūlymą LR Seimui dėl tiesioginio valdymo Druskininkuose įvedimo. Vyriausybės kanceliarija atsakė, kad nors įstatymas ir pažeidžiamas, „tiesioginio valdymo įvedimas nebūtų proporcingas veiksmas“, todėl toks teikimas net nebus svarstomas LR Seime.

Šiuo bejėgišku LR Vyriausybės kanceliarijos atsakymu Druskininkų savivaldybės tarybos mero judėjimo dauguma kaip mat pasinaudojo – paskutiniame tarybos posėdyje balandžio 26 d. Kontrolės komitetas vėl nesudaromas, netvirtinami opozicijos deleguojami nariai. Dar daugiau - visai opozicijai nusprendžiama pradėti apkaltos procedūrą, nes juk jie išdrįso pareikalauti tiesioginio valdymo!

Bet kažką juk reikia daryti? Zadanija išsiųsta!

„Gerbiami Seimo nariai, šių įstatymų projektų iniciatoriai yra Vyriausybės atstovai, savivaldybių atstovai ir, galų gale, patys gyventojai“, - plenariniame posėdyje pasakė (VVSK) pirmininkas „valstietis“ P. Urbšys.

LR Seimo nariai, duodami priesaką Seime, prisiekia tarnauti demokratijai. Bet kaip jie tą demokratiją supranta – čia yra didžiausia mįslė.

„Mažuma klauso daugumos, o jūs čia, ką, abejojate?“ - ši skambi frazė, ištarta paties Seimo pirmininko Viktoro Pranckiečio, tuomet jau net nebestebina.

„Ką daryti, kad mažiau pažeidinėtų opozicijos teises? Sumažinti opozicijos teises - mažiau bus ką pažeidinėti“, - socialiniame tinkle ironiškai komentavo LR Seimo narė dr. Gintarė Skaistė. Ji užregistravo pataisą VSĮ teikiamai pataisai, kad LR Seime veriama kilpa savivaldos opozicijų nepasmaugtų.