Tai – ištraukos iš kai kurių Vilniaus mokyklų ir jų vadovų gyvenimo, į kurias jau gilinasi ir prokurorai. Neįtikėtina, kad tai vyksta XXI a. Lietuvos sostinėje. Šalies, kurios pats brangiausias turtas yra žmonės, mokyklose.

Bijau, kad panašių istorijų dar gali būti ir daugiau, nes Vilniuje pavyko iš esmės įsibėgėti dirbant su miesto švietimu ir vaizdas nedžiugina. Mokyklų vadovai pradėjo keistis ir tai nėra atsitiktinumas. Tai ir ne joks „aklas valymas“, kaip bando sakyti prigauti nusikaltimo vietoje. Pradedame ryžtingai keisti Vilniaus švietimą.

Kodėl reikia keisti?

Anot Nacionalinės mokyklų vertinimo agentūros (NMVA), Vilniuje yra mokyklų, kurios rodo puikius mokymo rezultatus, geriausius Lietuvoje, tačiau yra ir labai prastų pavyzdžių.

Įvairovė švietime dažniausiai atneša progresą, kai naudojami įvairūs ugdymo metodai, kryptys ir filosofijos arba kai įvairūs mokytojai ir mokiniai sugeba kartu sklandžiai rasti bendrą kalbą.

Visgi ta kita įvairovė – įvairus patyčių lygis, baisiai įvairi ugdymo kokybė ar įvairios korupcijos formos – nėra tai, ką galima toleruoti. Tai reiškia, kad tėvai lošia didžiulę loteriją prieš išleisdami savo pirmoką į mokyklą. Tokios loterijos jie lošti neturėtų.

Ką jau padarėme?

Mokyklos ar darželio vadovas lemia tikrai daug – jis yra didelės ir labai svarbios bendruomenės lyderis. Jis inicijuoja arba stabdo inovacijas, skatina arba demotyvuoja mokytojus, trukteli mokyklą XXI a. link ar šiek tiek atgal.

Būtent suprasdami vadovų svarbą nuo savo kadencijos pradžios 2015 metais pradėjome visų 286 Vilniaus švietimo įstaigų vadovų ir pavaduotojų atestaciją. Nors visų atvejų vienu ypu išspręsti nepavyko, kai kurie greitai pasibaigė vadovų karjeros pokyčiais.

Ėmėmės darbo atstatyti skaidrius konkursus į švietimo vadovus, kuo švietimo bendruomenė netikėjo. Pradėjome nuosekliai dirbti skatindami perspektyvius vadovų pavaduotojus ugdyti savo karjeros ambiciją ir dalyvauti konkursuose į mokyklų vadovus.

Ką darysime?

2017–ieji – bus pirmieji metai po ilgo laiko, kuomet Vilniaus švietimo finansavimas auga beveik 20 proc. Mokyklos turės gerokai daugiau lėšų būtinoms ugdymo priemonėms. Kartu su tuo Vilnius pirmą kartą turės savo švietimo kokybės stiprinimo programą.

Pirma, pradėsime nuosekliai matuoti ir vertinti emocinį mikroklimatą visose Vilniaus mokyklose. Ten, kur šie rezultatai rodys pavojingą lygį, priimsime sprendimus nedelsiant.

Antra, skatinsime mokyklas mokytis vienoms iš kitų. Mokytojų mainai, stažuotės ir konsultacijos įgis realų pagreitį.

Trečia, toliau principingai vertinsime mokyklų vadovus ir padėsime pradedantiems. Turėsime specialią ugdymo programą tiems vadovams, kurie nori tobulėti.

Ir toliau ryžtingai kovosime su korupcija Vilniaus mokyklose. Šiemet įsigalios vieninga priėmimo į mokyklas tvarka, kuri sumažins korupcinę riziką vykdant priėmimą.

Nors daug darbų dar priekyje, esu įsitikinęs, kad esame gerame kelyje. Kviečiu neabejingus tėvus, moksleivius, mokytojus ir jų vadovus prie šių pokyčių prisidėti.