Neabejotina, kad toks projektas turėtų didelę reikšmę Lietuvai ir jos ekonomikai, stebina tik tai, kad diskusijos dalyviai kalba apie darbus viešai, net neatlikę elementariausių namų darbų. O tai jau tokiame lygyje, kai kalba Premjeras, ministrai, svarbių įmonių vadovai, nėra profesionalu. Kita vertus, tai gera galimybė viešai padiskutuoti ir save viešai padrąsinti.

Gruodžio mėnesio pradžioje lankiausi TESLA EUROPA būstinėje Amsterdame. Ką pavyko išsiaiškinti?

Idėja statyti Gigafactory II Europoje laike dar neapibrėžta.

PLIUSAS - atrodo, turime laiko. Žemės ploto poreikis gana didelis, net iki 400 ha, priklausys nuo TESLA sprendimo, kokia veikla bus vykdoma- baterijų gamyba, automobilių surinkimas, savivaldžių automobilių (driver less) testavimo poligono įrengimas ir pan. Pradinis noras -multiplikuoti Europoje jau statomą TESLA Gigafactory I Nevadoje.

MINUSAS –tokio valstybinės žemės ploto Lietuvoje, kur būtų geležinkelio linijos, geras privažiavimas ir šalia miestai su pakankamu gyventojų skaičiumi nėra.

Tiktų Kauno (534 ha) ir Klaipėdos (400 ha) laisvosios ekonominės zonos (LEZ), tačiau čia dalis ploto jau panaudota ir pilnam TESLA Gigafactory projektui realizuoti nebeužtektų vietos. Žemė turėtų būti suteikta nemokamai, taip pat suteiktos papildomos mokestinės (pelno, NT) ir kitos paskatos, kurių nei Kauno, nei Klaipėdos LEZ tokioje apimtyje suteikti negalėtų. Priminsiu, Nevados valstija TESLA įmonei suteikė mokestinių lengvatų, kurios per 20 metų laikotarpį sieks daugiau kaip milijardą dolerių. Ar Lietuvos vyriausybė numato tokią galimybę?

Infrastruktūros iki sklypo įrengimas taip pat turėtų būti atliktas valstybės lėšomis, kas yra įmanoma panaudojant ES lėšas, nes tai tarnautų ne tik Gigafactory, bet ir kitiems ūkio subjektams. Kitas svarbus reikalavimas – daug saulės, nes gamykla apsirūpina energija naudodama saulės modulius.

Tai ne tik taupymas, tai principas – gamyboje naudoti tik atsinaujinančius energijos šaltinius. Čia mums didelis MINUSAS. Todėl TESLA žvilgsnis nukreiptas daugiau į Vidurio ir Pietų Europą, kur ne tik saulės daugiau, bet ir rinkos didesnės, logistika geresnė, jau veikia TESLA atstovybės ir šalis nesiruošia karui (buvau nustebintas klausimo apie Lietuvos galimą karą su Rusija...mat per CNN matė, tarsi ruošiamės masinei mobilizacijai).

Apibendrinant pokalbį, supratau, nors tai ir nebuvo tiesiai pasakyta - Lietuvai reikia pradėti nuo TESLA įkrovimų stotelių tinklo įrengimo, kadangi mūsų šalis, žvelgiant į jų pateiktą TESLA įkrovimo tinklo žemėlapį Europoje, atrodo kaip dykuma. Dar daugiau - panaikinti PVM bent tiems, kurie įsigyja elektromobilius, jau nekalbant apie mokestines skatinimo priemones pereiti nuo vidaus degimo variklių prie elektromobilių.

Kaip TESLA atvesti į Lietuvą

Tačiau vadovaukimės šūkiu „Būkime realistais, siekime neįmano’’.

TESLA lyderys Elon Musk labai vertina sprendimų priėmimo greitį ir tai buvo viena iš pagrindinių priežasčių, kodėl buvo pasirinkta Nevada, o ne kuri kita JAV valstija siūliusi panašius investicijų pritraukimo ir mokesčių lengvatų paketus. Manau, Pietų Europos valdžios biurokratai čia mums pralaimėtų. Svarbu drąsa ir kūrybingumas.

Todėl jau šiandien premjeras Saulius Skvernelis turi viešai anglų kalba pareikšti, kad bus pirmasis pasaulyje valstybės vadovas persėdęs prie TESLA elektromobilio vairo, taip pat ir visi Lietuvos ministrai bei Lietuvos ambasadoriai važinės tik su TESLA elektromobiliais. Prisijungti turėtų ir Lietuvos Respublikos Prezidentė į Briuselyje vykstantį vadovų susitikimą atvykdama su TESLA automobiliu ant kurio galinio stiklo užklijuotas privalomas lipdukas “I love Elon MUSK”. Nuotraukos turėtų patekti į užsienio spaudą. E. Musk tai patiktų ir tikrai jis pasidomėtų, kur yra ta Lietuva...

Kur skubiai gauti TESLA automobilių? Lietuvoje, berods, yra registruoti kokie 6 automobiliai, tad galima būtų pasiskolinti arba konfiskuoti, nes STT ar Mokesčių inspekcija tikrai rastų prie ko prisikabinti.

Kitas būtinas žingsnis – Ministras Pirmininkas S. Skvernelis siunčia Ūkio ministrą ir VšĮ “Investuok Lietuva” atstovus į TESLA būstinę JAV ar bent Europoje, kurie pasiūlo elektromobilių atėjimo į Lietuvą skatinimo paketą, kuris padėtų TESLA įmonei kuo greičiau atidaryti savo atstovybę Lietuvoje ir paskatintų kurti regioninį TESLA įkrovimo stotelių tinklą Baltijos šalyse. Partneriu reikėtų paimti, pavyzdžiui, MAXIMA parduotuvių tinklą Baltijos šalyse ir susitarti, kad jie skirtų vietas įkrovimo stotelėms.

Čia vėl Mokesčių inspekcija ir FNTT būtų svarus įtikinimo prisidėti prie projekto argumentas. Aišku galima ir gražiuoju susitarti, nors tokio Lietuvos valdžios gebėjimo tartis su verslu jau seniai nepastebiu. Gal laikas keistis.

Kitas pasiūlymo svarbus paketas –Lietuva per 6 mėn pakeis įstatymus ir bus pirma šalis pasaulyje, kurioje bus galima testuoti ir viešai naudoti savivaldžius (driver less) automobilius ir TESLA gali būti pirmoji Lietuvoje.

Na ir pabaigai - pats premjeras (ir tik jis) jau, tikiuosi, kraunasi lagaminą ir jo pirmasis užsienio vizitas bus į Nevadą pasižiūrėti, kaip atrodo TESLA Gigafactory. Vizito tikslas - kuo jis, kaip Premjeras, gali prisidėti, kad E. Musk idėjos ir pažangios technologijos sklistų PASAULYJE greičiau. Būtent pasaulyje, o ten, kaip žinome, yra ir Lietuva. Ir velniop visokį oficialų protokolą.
Sėkmės.