Sveikatos apsaugos ministerija ir Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba nuolat gauna gyventojų skundus telefonu ir raštu dėl nekokybiškos ir neskaidrios farmacinės paslaugos suteikimo. Skundžiamasi, kad nebuvo pasiūlyta pigiausių vaistų, nebuvo pateikta informacija monitoriaus ekrane, nebuvo pakuotės lapelių, nebuvo pateikta informacija apie vaistų kainą, nors šią informaciją vaistinės privalo suteikti! Žinoma, ne visi gyventojai savo nepasitenkinimą pareiškia raštu ar telefonu – dauguma numoja ranka arba net nepagalvoja apie tai.

Atsižvelgdama į gyventojų kreipimusis, siekdama nustatyti, kokia informacija pateikiama monitorių ekranuose, kaip juose išvardyti vaistai, ar nurodyti pigiausi vaistai, Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba atlieka patikrinimus vaistinėse, kad pacientai išvengtų „tokio“ vaistinės aptarnavimo. Tačiau tikslinių patikrinimų nepakanka. Ir pats tikrinimas yra absurdiškas ir apgailėtinas. Kodėl?

Absurdas: vaistinės tikrinamos tik perspėjus

Farmacinės paslaugos kokybę galima įvertinti, taip pat nustatyti, ar receptiniai vaistai neišduodami be recepto, tik pirkimo metu, kitaip tariant, atliekant kontrolinius pirkimus. Tačiau šiuo metu pagal Viešojo administravimo įstatymą, prieš pradedant neplaninį patikrinimą turi būti pateikta sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą kopija, tarnybinis tikrintojo pažymėjimas. Žodžiu, patikrinimas įvyksta it spektaklis: „Laba diena. Esu tikrintojas, dabar jus tikrinsiu.“

Ar tokiu atveju kontrolinis pirkimas turi prasmę? Nemanau. Nemano ir Sveikatos apsaugos ministerijos specialistai, Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba. Manau, kad ir gyventojai visiškai tam pritars.

Sveikatos apsaugos ministerija ėmėsi iniciatyvos keisti situaciją. Deja, absurdiška tvarka buvo palikta balsuojant Seime, iniciatyvą parodžius kai kuriems darbiečiams. O buvo taip...

Siekdama skaidresnės farmacinės veiklos ir absurdiškos tvarkos mažinimo, Sveikatos apsaugos ministerija parengė įstatymų projektus, kuriais atitinkamai buvo siūloma kitokia nei šiuo metu esanti tvarka. Siūlyta, kad kontroliniai pirkimai galėtų būti atliekami prieš patikrinimą nepateikus sprendimo atlikti neplaninio patikrinimo kopijos. Kad nebūtų pažeistos tikrinamo subjekto teisės, buvo siūloma nustatyti, kad šis dokumentas turi būti pateiktas iš karto atlikus kontrolinį pirkimą (patikrinimą).

Priėmus šią naują tvarką, akivaizdu, kad galima būtų tinkamai patikrinti, ar vaistinės veikia skaidriai, kokybiškai teikia paslaugas. Taip farmacinės paslaugos gerėtų ir būtų taupomi pacientų pinigai. Be to, būtų racionaliau vartojami ir receptiniai vaistai.

Darbiečių iniciatyva ydinga tvarka liko

Tačiau Seime buvo užkirstas kelias Valstybinei vaistų kontrolės tarnybai kontrolinius vaistų pirkimus atlikti prieš tai neperspėjus vaistinės. Dalis Seimo narių atkakliai priešinasi, kad būtų stiprinama vaistinių teikiamų farmacinių paslaugų priežiūra, o vaistinių veikla taptų skaidresnė. Tai parodo projektų svarstymo eiga Seime.

2015 metų sausio 9 dieną šie įstatymų projektai buvo registruoti Seime. Gegužės 20 dieną jiems pritarė Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas. Spalio 14 d. projektams pritarė Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas. Reikia pažymėti, kad vien tik svarstymų pradžioje Seimo Sveikatos reikalų komitetas buvo paskirtas pagrindiniu komitetu ir siūlė grąžinti projektus rengėjams tobulinti. Tačiau LR Seimas paskyrė kitą pagrindinį komitetą – Teisės ir teisėtvarkos.
Lapkričio 5 d. Seimo plenariniame posėdyje projektams buvo pritarta po svarstymo (balsavimo rezultatai: už 47, prieš 10, susilaikė 22). Po dviejų savaičių – lapkričio 18 d. – Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitete Seimo narė Dangutė Mikutienė siūlė nepritarti šiems pasiūlymams, tačiau kolegos p. Dangutės siūlymus atmetė. Naujai vaistinių kontrolės tvarkai jau degė žalia šviesa, tačiau lapkričio 19 d. Seimo posėdyje Įstatymo projektai buvo nepriimti.

Už galimybę ir toliau neveiksmingai atlikinėti kontrolinius vaistinius preparatų pirkimus, už vaistinių veiklos skaidrumo mažinimą, už vaistinę, bet ne pacientą, balsavo 42 Seimo nariai. 26 – susilaikė. Ir tik 22 Seimo nariai supranta, kad farmacinėje veikloje nuolat pritrūkstama skaidrumo. Socialdemokratai tai suprato ir balsavo prieš absurdišką tvarką. Kokiais motyvais vadovavosi už seną tvarką balsavę darbiečiai?

Socialdemokratai sieks skaidrios vaistinių veiklos

Mieli žmonės, mes nepasiduosime. Po 6 mėnesių vėl teiksime šiuos įstatymų projektus (tokią tvarką numato LR Seimo statuto 161 straipsnis: „Jeigu įstatymo projektas ar pasiūlymas dėl įstatymo leidimo bet kurioje svarstymo stadijoje atmetamas, jis vėl gali būti siūlomas ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo projekto atmetimo dienos.“) Gal per tą laiką patys Seimo nariai vaistinėje negaus privalomų suteikti paslaugų, informacijos, pirks brangesnius vaistus ir paklaus savęs, kodėl tos vaistinės taip elgiasi? O tada prisimins, kad taisyklė „Jei tikrinsi – pranešk“ yra absurdiška, pasenusi. Deja, galiojanti.