Daugiau nei tūkstantis turistų, kurie buvo kruopščiai suplanavę savo poilsį, šiandien turi susitaikyti su faktu, kad jų atostogos yra sužlugdytos dėl kelionių agentūros „Go Planet Travel“ kaltės.

Maždaug per savaitę paskutiniams įkalintiems turistams pavyko pasiekti namus, tačiau bėdos dar neišspręstos: kas kompensuos jų patirtą bent jau materialinę žalą? Apie sugadintą nuotaiką, o neretais atvejais – ir sveikatą, geriau nekalbėti.

Vietoj atsakomybės pripažinimo, pliūpsnis netiesos

Ūkio ministras, kuriam atskaitingas Valstybinis turizmo departamentas (VTD), privalėjęs kontroliuoti turizmo agentūrų veiklą, tik gūžčioja pačiais ir tikina buvęs bejėgis tiek jis pats, tiek jam pavaldus departamentas. Deja, bet ir ministras, beje, ministerijoje turintis dar ir Turizmo skyrių, ir departamento vadovai sako netiesą. Departamentas privalėjo, tačiau prastai vykdė turizmo bedrovės „Go Planet Travel“ kontrolės funkcijas, nes įmonės bankrotas nebuvo netikėtas – apie tai jau seniai signalizavo šio verslo atstovai.

VTD, kaip numatyta Turizmo įstatymo 6 str. 6 punkte, atlieka turizmo paslaugų teikėjų veiklos stebėseną ir kontrolę. Ši pareiga apibrėžta ir Departamento veiklos nuostatų 6.6 p.: „VTD nustatytąja tvarka kontroliuoja, kaip vykdomi turizmo teisės aktai“.

Kaip dabar aiškėja, departamentas tokios tvarkos iki šiol nėra pasirengęs, nors tai daryti ne tik kad gali, bet ir privalo. VTD atstovai tiesiog sako netiesą žmonėms teigdami, kad neturi galimybių tikrinti, kaip kokia įmonė veikia. Nuostatų 7.2. punkte rašoma, kad „VTD turi teisę gauti iš (...) valstybės kadastrų, klasifikatorių bei registrų tvarkytojų duomenis, kurių reikia departamento kompetencijai priskirtiems uždaviniams vykdyti. 

Taigi vėl neįtikina ūkio ministro žodžiai per televiziją ginant turizmo departamentą, kad niekas negalėjo žinoti apie prastą agentūros finansinę padėtį. Tereikėjo reguliariai prisijungti, pavyzdžiui, prie „Creditinfo“ duomenų bazės ir panagrinėti įmonių, kurioms buvo išduoti leidimai teikti turizmo paslaugas, pažymėjimus, finansinę būklę. Departamentui tiesiog reikėjo pasinaudoti kitų įdirbiu.

Reikia tikėtis, kad VTD vadovams nėra „paslaptis“, kaip vyksta kelionių užsakymas, o tiksliau kaip veikia rezervavimo sistema „Amadėjus“, pagal kurią dirba visi kelionių organizatoriai. Argi tuomet taip sudėtinga Laidavimo draudimo taisyklėse ir Pažymėjimo išdavimo tvarkoje numatyti galimybę VTD gauti informaciją tiesiogiai iš kelionių rezervavimo sistemos?

Tereikėtų vos dviejų skaičių: kiek ir kokiai sumai yra parduota kelionių konkrečiu metu ir kokiai sumai yra likę įsipareigojimų turistams (dėl neįvykusių kelionių). O koks tuo metu yra laidavimo draudimas – jau pats departamentas žino. Arba net nesigilinant į sistemos veikimą – VTD galėtų reikalauti tokios informacijos iš kelionių organizatorių. Ir nereikia aimanuoti, kad VTD tam neturi darbuotojų, – tai jau pasakėlės vaikams ir neišmanėliams arba kaip parodė TV pasakėlė Ūkio ministrui, kuris jau pirmą dieną pareiškė, kad VTD vadovybė nėra kalta... nes nežinojo.

Departamento vadovybės požiūris, kad rinka viską sureguliuos, kad nėra galimybių kontroliuoti verslą, o įstaiga turi rūpintis tik įvaizdžio kūrimu, akivaizdžiai klaidinga.

Bendrovių sunaikinimo schema kartojasi

VTD funkcija, apibrėžta Turizmo įstatyme, – išduoti veiklos pažymėjimus kelionių organizatoriams. Vienas iš esminių reikalavimų – kelionių organizatorius turi būti nepriekaištingos reputacijos.
Kaip departamentas galėjo leisti organizuoti keliones Kipro holdingui priklausančiai „Go Planet Travel“, kurios vienas iš akcininkų – žinomas verslininkas, įsivėlęs jau į ne vienos įmonės bankroto istoriją?

Priminsime, kad kelionių organizavimo ir aviacijos verslą vystė ir prieš kelerius metus bankrutavo „Star Holidays“ bei avialinijos „Star 1 Airlines“, kurių akcininkų sąraše figūruoja to paties akcininko, kaip ir tarp „Go Planet Travel“ akcininkų, pavardė. Skelbiama, kad įmonės bankrutuoja palikdamos milijonines žalas.

Turizmo departamento „pražiūrėjimai“ šiuo metu tampa didele finansine našta gyventojams. 2010 m. įvykus „Novus orbis“ bankrotui apie 350turistų buvo padengta maždaug 20-30 proc. kelionės išlaidų. Tais pačiais metais bankrutavus „Star Holidays“ apie 1200 turistų atgavo tik 10-15 proc. patirtų išlaidų. Tikėtina, kad tūkstančiui „Go Planet Travel“ turistų bus padengta tik apie 10-20 proc. jų patirtų išlaidų.

Turi teisę reikalauti valstybės atlyginti žalą

Europos Tarybos 314 direktyvoje aiškiai pasakyta, kad valstybės privalo garantuoti turistų (vartotojų) apsaugą, nustatydamos pakankamas finansines garantijas kelionių organizatoriams. Taigi valstybei to nepadarius visi šie nukentėjusieji turistai turi teisę reikalauti kompensuoti jiems padarytą žalą pačios valstybės. Atgauti pinigus visiškai realu, tik Lietuvos turistai tuo kol kas nepasinaudoja, nes nežino savo teisių, o Vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovai apie tai ramiai nutyli.

Nė nekyla abejonių, kad valstybės institucijos turi deramai atlikti savo funkcijas. Tad šioje istorijoje norėtųsi išgirsti ir Vartotojų teisių apsaugos tarnybos balsą. Kalbant apie VTD veiklą, skaudžių įvykių seka įrodo, kad ūkio ministerija privalo pareikalauti departamento vadovų atsakomybės. Galbūt pradinė Ūkio ministro gynybinė pozicija keisis gavus mano raštą? Pažiūrėsim, kokias išvadas pateiks ministro sudaryta darbo grupė. Seimo Audito komitetas, kuris artimiausiame posėdyje ketina svarstyti aptariamą klausimą, turėtų inicijuoti VTD finansinį ir veiklos auditus.