Iki Janukovyčiaus nuvertimo Vladimiras Putinas neturėjo ketinimų skatinti separatistinių judėjimų Ukrainoje ar atimti dalį jos teritorijos, nes jis vylėsi visą Ukrainą įtraukti į Rusijos įtakos sferą. Griebtasi jėgos paaiškėjus, kad Ukraina slysta iš Maskvos rankų.
Precedento neturintys Rusijos veiksmai kelia būgštavimus, kad Maskva panašiai elgsis su Baltijos šalimis, jei ne dabar, tai kada nors ateityje. Prezidentė Dalia Grybauskaitė išreiškė šiuos nuogąstavimus, teigdama, kad Rusija mėgina perbraižyti valstybės sienas, o po Ukrainos „vėliau bus Moldova, o galų gale gali ateiti ir iki Baltijos šalių su Lenkija.“ Nors Rusija mažiau prognozuojama ir agresyvesnė negu daugelis manė, tai dar nereiškia, jog Kremlius nesistengia apskaičiuoti savo veiksmų pasekmių, arba mano, jog gali daryti ką nori.
Lietuva nėra Ukraina. Daugelis rusų mano, kad ukrainiečių ir rusų tautos yra tiek giminingos, turi tokią glaudžią tūkstantmetį besitęsiančią istoriją, kad jos turėtų gyventi bendroje valstybėje. Taip galvoja ne tik reakcionieriai ir neostalinistai, bet ir Aleksandras Solženicynas. Istoriniai Lietuvos ir Rusijos santykiai yra labiau priešiški negu draugiški, tad neįmanoma įtikimai kalbėti apie kokią nors brolystę ar bendrą istoriją.
Lietuva dabar yra NATO narė ir tai nepaprastai svarbu, nors daugelis lietuvių linkę manyti, kad Vakarai bijo Rusijos ir nerizikuos karu, jei Kremlius stengtųsi pasiglemžti Baltijos šalis. Šios baimės neturi tvirto pagrindo. NATO yra grindžiamas savo narių tarpusavio pasitikėjimu ir įsitikinimu, kad kiekvienas narys bus ginamas nuo agresijos. Aljanso tikslas nėra kariauti, bet atgrasinti potencialius agresorius savo gynybiniu pajėgumu bei tvirtu įsipareigojimu ginti visus savo narius. Jeigu NATO neapgintų kurio nors nario, išnyktų tarpusavio pasitikėjimas ir NATO atgrasinamoji galia, o aljansas žlugtų. Šiuo atžvilgiu Baltijos šalių likimas yra tiesiogiai susietas su NATO likimu. Tai žino ir NATO, ir Rusija.
Tas žinojimas skatins NATO atremti agresiją, o Rusiją vengti žingsnių, kurie priverstų aljansą griebtis karinių priemonių, juolab, kad aljansui labiau rūpi išlikti negu Rusijai – okupuoti Baltijos šalis. (Per retai klausiama, ką Rusija laimėtų okupavusi Baltijos šalis.) Ši atgrasinimo logika buvo viena iš priežasčių, dėl kurių Gruzijai nebuvo siūloma NATO narystė. Santarvės įsipareigojimas Gruzijai nebūtų buvęs patikimas, nes abi pusės žinojo, kad Rusija žūtbūt sieks išsaugoti savo dominavimą Užkaukazėje ir Vidurio Azijoje, net rizikuodama karu.
Atgrasymo strategija suponuoja, kad oponentai yra racionalūs ir apskaičiuos galimas veiksmų pasekmes. Viena pusė gal rinksis rizikingesnius ėjimus, bet jie liks racionalumo ribose. Bet jei viena pusė elgtųsi neracionaliai ir visiškai nepaisytų savo veiksmų padarinių, nebūtų galima jos atgrasinti. Jei Putinas išprotėtų ir nutartų JAV smogti branduoliniais ginklais, JAV negalėtų jo sustabdyti. Bet Kryme Rusija elgiasi gana atsargiai. Kitaip nei JAV veiksmai Irako kare, Krymo okupavimo operacija neprasidėjo masiniu kariniu antpuoliu. Rusija stengėsi nuslėpti savo karių vaidmenį ir sukurti regimybę, jog vietos gyventojai yra pagrindiniai veikėjai.
NATO reakcija į Rusijos veiksmus Kryme gerokai skiriasi nuo jos reakcijos į Gruzijos karą. Imtasi akivaizdžių priemonių nuraminti Baltijos šalis bei Lenkiją, tuo pačiu įspėti Rusiją. NATO pasiuntė šešis naikintuvus į Lietuvą, dvylika į Lenkiją. Į abi šalis atvyksta JAV viceprezidentas Josephas Bidenas. Šiuo precedento neturinčiu vizitu siekiama pabrėžti, kaip rimtai JAV žiūri į savo įsipareigojimus. JAV nesiėmė tokių žingsnių per Gruzijos karą, nors prezidentavo karingasis George‘as Bushas, ne Barackas Obama.
Absoliučių saugumo garantijų nėra. Ateityje ES galėtų iširti dėl nesutarimų tarp daugiau ir mažiau pasiturinčių narių, JAV galėtų visiškai nusigręžti nuo pasaulio, sustiprėjusi Kinija galėtų siekti palaužti JAV hegemoniją ir raginti Rusiją imtis diversijų Europoje. Yra ir kitų apokaliptinių scenarijų, kurie priklauso nuo individų vaizduotės. Bet šiuo metu jie nėra realistiški.
Dabar kalbama apie Rusijos sukeliamus pavojus. Juos pabrėžia ir tie, kurių nutarimai lėmė, kad Lietuvos gynybos biudžetas yra vienas mažiausių NATO, kurie aiškino, kad Lietuva itin racionaliai naudoja šias lėšas, tad jų poveikis yra gerokai didesnis negu kitų šalių. Tokie aiškinimai yra tik saviapgaulė. Turbūt ant vieno piršto būtų galima suskaičiuoti apžvalgininkus, kurie nuosekliai ragino valdžią didinti lėšas gynybai.
Bus įdomu matyti, ar Lietuva pagaliau supras, jog ji negali būti tik saugumo vartotoja, priklausanti nuo kitų malonės. Jei jaučiamas realus pavojus, ketinimai didinti gynybos išlaidas iki vieno procento 2016 m. būtų niekinė reakcija. Bet lengviau kalbėti apie piktą rytų kaimyną negu atverti piniginę šalies saugumui didinti, tad pagrindo optimizmui nėra.