Užvilkino atominės elektrinės statybas, išvarė „Chevron“, išgąsdino investuotojus, tačiau dirbdami „paprastam žmogui“ padidino atlyginimus aukštiesiems valdininkams, skyrė finansavimą A. Butkevičiaus rezidencijai Turniškėse ir nupirko naują šarvuotą limuziną. O kaipgi dar vieno, Lietuvai ypač svarbaus, strateginio projekto – Suskystintų gamtinių dujų terminalo reikalai?

Skleidžiamas melas ir gandai

Socialdemokratai labai nemėgsta šio terminalo, bet nepavyksta jo nestatyti, nes spaudžia Prezidentė, o pačiame projekte pasiekta „point of no return“ stadija – pasirašytos sutartys, įvykę konkursai, įpusėję darbai. Kadangi nestatyti jau neišeina, tai planas minimum yra kaip galima labiau šį projektą sukompromituoti ir būtinai atleisti pagrindinį statytoją „Klaipėdos naftos“ direktorių Roką Masiulį (jis nėra mano giminaitis ir nepriklauso jokiai partijai), kad būtų galima pastatyti saviškį ir perimti į savo rankas bent jau procesus.

Naujai atėjusi valdžia norėjo pasitikrinti ar projektas yra tinkamai vykdomas. J. Neverovičius užsakė tarptautinį auditą, kurio išvados buvo ypač palankios projekto eigai ir patvirtino, kad nuomotis laivą buvo geriausia išeitis. Tai nepatiko socdemams, todėl projektui apjuodinti Seime sukurta Laikinoji tyrimo komisija.

Socdemai tradiciškai tokias komisijas steigia, kad apjuodintų konservatorius. Vienoje tokioje anekdotinėje komisijoje Tėvynės sąjunga buvo paskelbta teroristine organizacija.
Taigi dujų terminalo tyrimo komisijoje darbuojasi Birutė Vėsaitė, Artūras Skardžius, Valdas Vasiliauskas ir kiti propagandistai, kurie nenuilstamai skleidžia melagingas žinias. Tariamai terminalas labai brangus, tarptautinė jį statanti kompanija nepatikima, laivo nuomotis neapsimoka ir daugybę kitų. O Lietuvoje įprasta, kad dalis žmonių patiki bet kokiomis sąmokslo teorijomis.

Sparčiai vykdomas projektas

Seimo „tyrėjų“ pliurpalai ne kartą paneigti atsakingų pareigūnų ir tarptautinio audito. Šį sandorį įvertino ir finansavo tarptautinės finansinės institucijos - Europos investicijų bankas, Pietų Korėjos eksporto kredito agentūra ir Norvegijos eksporto kredito agentūra. O pinigų skolintojai atlieka visus įmanomus patikrinimus, kad kapitalas būtų investuotas saugiai. „Klaipėdos naftos“ skelbtame konkurse dalyvavo trys pagrindiniai pasauliniai gamintojai, laimėtoju buvo pasirinkta norvegų kompanija „Höegh LNG Limited”. Nei vienas konkurso dalyvis nepasiūlė laivo pirkti, nes tokio laivo pagaminimo būtų reikėję laukti 2 metais ilgiau, o viso projekto kaina būtų apie 155 mln. litų didesnė.

Laivą nuomoti, o ne pirkti pasirenka absoliuti dauguma panašius projektus vykdančių kompanijų ir už panašią kainą arba net didesnę nei „Klaipėdos nafta“. Klaipėdiečiai mokės po 4,6 mln. USD per mėnesį. Palyginimui 170.000 m3 tūrio laivas 2013 m. išnuomotas „Kuwait National Petroleum Company“ iš „Golar LNG Limited“ už 4,7 mln. USD per mėnesį. 170.000 m3 tūrio nuo 2014 m. išnuomotas „Petrobras“ iš „Excellerate Energy“ už 3,9-4,3 mln. USD per mėnesį. 125.000 m3 tūrio nuo 2010 m. išnuomotas „Dubai Supply Authority“ iš „Golar LNG Limited“ už ~3,75 mln. USD per mėnesį.

Konkurso laimėtojo patronuojančios bendrovės „Hӧegh LNG Holdings“ akcijomis prekiaujama Oslo akcijų biržoje. Bendrovės akcininkais yra Norvegijos bei kitų Skandinavijos valstybių, Jungtinės Karalystės ir JAV pensijų fondai. Tai viena seniausių SGD laivybos kompanijų pasaulyje. Jie teikia paslaugas didžiosioms energetikos kompanijoms – „GDF-Suez“, „Total“, „Statoil“.

Ponas Skardžius apie šią kompaniją nuolat kalba, kad štai jie registruoti Bermudų salyne. Bet nei parlamentaras Skardžius, nei Lietuva negali pakeisti tokios praktikos, kuri susidėliojo pasaulyje, kad dauguma laivų yra registruojama mažesnio apmokestinimo valstybėse – Panamoje (6,4 tūkst. laivų), Liberijoje (2,7 tūkst.), Maltoje (1,6 tūkst.) ir kt. Tai įprasta praktika. Kiti didžiausi pasaulio suskystintų dujų rinkos dalyviai, tokie kaip „Golar LNG“ taip pat registruoti Bermudų salyne. Ir tai visiškai netrukdo su norvegais bendradarbiauti kitoms pasaulinėms kompanijoms, kaip „Statoil“, „Repsol“, „Total“, „Maersk“, DNB, „Llyds TSB“, SEB bankams ir kt. Tačiau A. Skardžius dedasi geriau išmanantis pasaulinio verslo subtilybes ir geriau žino kur verta, o kur neverta registruoti kompanijas.

„Klaipėdos naftos“ reikia visiems

Mūsų valstybinė įmonė yra labai svarbi ne tik Lietuvos, bet ir tarptautinės rinkos žaidėjams. Ji importuoja, bei eksportuoja naftą bei stato dujų terminalą. Kol kas bendrovei puikiai sekasi, ji suderina daugelio klientų interesus, dirba pelningai, o dujų terminalas statomas ypač sparčiai. Nepaisant gero darbo, siekiama pašalinti direktorių Roką Masiulį ir įtakoti įmonės veiklą. Sutikčiau jeigu tai būtų galima daryti dėl objektyvių aplinkybių, bet dabar girdime tik apie interesus. Kas tuo suinteresuotas?

Rusijos koncernas „Gazprom“ šiuo metu yra monopolinis dujų importuotojas Lietuvai, taigi nesunku numanyti, kad į dujų terminalo reikalus rusai neabejotinai kišasi. Tą galime matyti ir iš kai kurių etatinių prorusiškų žurnalistų veiklos.

Uostamiesčio bendrovė domina ir kai kurias dideles Lietuvoje veikiančias bendroves, turinčias interesų, susietų su Klaipėdos nafta ar jos statomu Suskystintų gamtinių dujų terminalu. Akivaizdu, kad kova dėl įmonės perėmimo yra įtempta ir būtent dėl R. Masiulio galvos kryžiuojasi ietys. Štai čia galime grįžti prie Seimo laikinosios tyrimo komisijos, kuri paskleidusi melo debesį apie „Klaipėdos naftą“, iškart pareikalaus nuimti įmonės direktorių.

Praėjo 20 nepriklausomos valstybės metų, bet su strateginiais projektais mums sekasi labai sunkiai. Tiek užsienio, tiek vidaus pasipriešinimas bet kokiam vyksmui yra labai didelis. Taip pat ir šį kartą, per vargus ir intrigas, šiaip taip ryškėja suskystinto dujų terminalo kontūrai. Tačiau neabejoju, jeigu mums pavyks šį projektą įgyvendinti, tai ateityje turėsime naudos, kaip dabar džiaugiamės Būtingės naftos terminalu.