Apie ministrus Konstitucijos skirsnyje „Respublikos Prezidentas“ dar sakoma, kad „Prezidentas [...] Ministro Pirmininko teikimu skiria ir atleidžia ministrus“ (84str. 9 punktas). Tai reiškia aktyvų prezidento veikimą formuojant vyriausybės sudėtį. Tam, kad prezidentas turėtų tvirtą mandatą dalyvauti sprendimuose, o ne vien dėlioti parašus, kurie patvirtintų kažkieno valią, Lietuvoje numatyta, kad valstybės vadovą renka, o tuo pačiu mandatą spręsti jam suteikia visi piliečiai. Šalyse, kur prezidentas yra daugiau ceremonijų pareigybė, jį renka parlamentai. Visų piliečių rinktas prezidentas turi visai kitą politinį svorį demokratinėje visuomenėje.
Konstitucijos skirsnyje „Lietuvos Respublikos Vyriausybė“ yra apie dabar Algirdui Butkevičiui įsijungusį laikrodį: „Ministras Pirmininkas ne vėliau kaip per 15 dienų nuo jo paskyrimo pristato seimui savo sudarytą ir Respublikos Prezidento patvirtintą Vyriausybę ir pateikia svarstyti jos programą.“ (92 str.). Šiame straipsnyje dar kartą pakartotas aktyvus prezidento vaidmuo: „Ministrus skiria ir atleidžia Ministro Pirmininko teikimu Respublikos Prezidentas“.
Taigi, Konstitucija nurodo, kad per 15 dienų premjeras Algirdas Butkevičius turi pateikti prezidentei Daliai Grybauskaitei jai priimtiną sąrašą ministrų, kurie sudarys jo Vyriausybę. Visiems aišku, kad didysis kliuvinys yra Darbo partijai numatyti keturi ministrų portfeliai. Kaip jį apeiti?
Tie, kuriems atrodo, kad Lietuvoje būtų geriau, jei veiktų perkamoji demokratija, tie, kuriems norėtųsi, kad lemtų ne įstatymai, o draugų grupės interesai, kurie viskam pridengti turi slaptažodį „vsio zakono“, natūraliai yra nepatenkinti prezidente, kuri ne tik yra, bet ir veikia. Tam, kad ji neįsiveiktų per daug, numatyta valdžios atsvara Seime, ir šių dviejų jėgų sąveika yra mūsų demokratijos garantas. Kaip Seimas sergėja, kad prezidentė neperžengtų savo įgaliojimų ribos, taip prezidentė neleidžia seimo daugumai pasijusti nekontroliuojamu viešpačiu.
Dabar vykstanti trintis yra normalus aukščiausių valdžios institucijų tarpusavio susiderinimo procesas. Kitaip tariant, tai yra Konstitucijos veikimas realiame gyvenime. Keistas jis atrodo dėl vieno dalyko: tema, dėl kurios ginčijamasi, turėjo būti baigta dar prieš rinkimus. Visada keistai atrodo ne laiku atliekami veiksmai. Pavyzdžiui, namiškiai gal net greitąją iškviestų, jei plotumėte ne po spektaklio teatro salėje, o sukeltumėte ovacijas grįžęs namo. Tik juoko vertas būtų sportininkas, ėmęs demonstruoti savo sugebėjimus tada, kai nugalėtojas jau kopia ant pakylos.
Vienintelė priežastis, kodėl to nebuvo padaryta, yra paskaičiavimai, turėję vieną ydą: jie daryti galvojant, kad ligą galima kontroliuoti, pamiršus, jog liga arba gydoma, arba tenka prie jos prisitaikyti. Viktoras Uspaskichas neatsirado toks vakar: jį išpuoselėjo „Jangilos“ bylos numarintojai, jį čiūčiavo ir konservatoriai, ir socdemai, jam kankinio vainiką pynė nesibaigianti „juodosios buhalterijos“ byla. Tik dėl bendrų pastangų dabar turime situaciją, kai vienas arogantiškas žmogus šokdina visą valstybę. O tie, kurie sukūrė tokį fenomeną, dabar patys tapo jo įkaitais. Ir turbūt visi kaip vienas galėtų kartoti, kad jie tik gero Lietuvai norėjo. Gal ir norėjo, tačiau pamiršo, kad dėlionės ant kreivo pamato ilgai nesilaiko.
Strategų nelaimei ir visuomenės laimei, planas A neišdegė. Planas B – sujungti laimėjusius socdemus su konservatoriais užsikirto į socdemų pasipriešinimą. Tam jie turi visą teisę, ir ja naudojasi. Vienintelis jiems liekantis pasirinkimas – Darbo partija. Nors ir pavėluotai, bet pagaliau prezidentė užėmė valstybišką poziciją baigti su šešėliniais galių žaidimais. Socdemai dabar turi išlaviruoti labai sunkioje situacijoje, kurią sukūrė užsižaidę politikai.
Lietuvoje jau ne kartą yra buvę, kad prisiekia nepilna Vyriausybė – ir be vieno, ir be dviejų ministrų. Šįkart galėtų būti be keturių. Kuriam laikui? Iki Darbo partijos bylos pabaigos? Tačiau ar į naudą valstybei keturi portfeliai be šeimininkų? Lyg ir galėtų V.Uspaskichas šiuo atveju moti kaip Arūnas Valinskas: „Jei šitaip, tai nafik“, tik kad jam nėra kur trauktis, nebent Maskvon.
Minkštesnis variantas būtų nepartiniai Darbo partijos deleguoti ministrai – ir taip yra ne kartą buvę Lietuvoje. Jų ministravimo ateitis irgi priklausytų nuo bylos pabaigos. Taigi viskas bent kol kas susiveda į bylos baigtį – ne tiek svarbu, kokia ji bus, kiek svarbu aiškumas, kurį atneš baigtis. O tuo tarpu viskas atrodys keistai, nes iš pradžių buvo pietūs, o po to atnešė šaukštus.