Europos Komisija (EK) turi įvertinti tikslų tolimesnių lėšų poreikį ir galimybę iš naujos finansinės 2014-2020 m. perspektyvos. Lietuvos pasirinktas veiklos planas turi būti efektyvesnis ir siekiantis maksimalių rezultatų, o Europos Komisijos vykdoma proceso kontrolė kur kas intensyvesnė ir efektyvesnė nei ankstesniu laikotarpiu.

Tokią bendrą išvadą ir rekomendacijas pateikė Europos Audito rūmai savo specialioje ataskaitoje, kuri įvertino Europos Sąjungos (ES) finansinės paramos, skirtos Lietuvos bei Slovakijos ir Bulgarijos atominių elektrinių uždarymui ir uždarymo pasekmių sušvelninimui, panaudojimo efektyvumą.

Trijų valstybių atominių elektrinių uždarymui buvo skirta 2,85 milijardai eurų (Lietuvai – 1,37 mlrd. eurų) ir iki šio laikotarpio panaudota apie pusę šios paramos sumos. Tačiau jau dabar aišku, kad lėšų trūkumas pabaigti numatytiems darbams sudaro papildomus 2,48 mlrd. eurų. Lietuvos vertinimu, Ignalinos AE uždarymo ir eksploatavimo nutraukimo darbams baigti papildomai reikia 870 mln. eurų.

Europos Audito rūmai detaliai išanalizavo 10 atskirų Ignalinos AE uždarymo pakete vykdytų projektų (pvz., radioaktyvių atliekų saugykla, sąvartynas, kuro saugykla etc.). Pagrindinė Audito rūmų pastaba Lietuvai – eksploatavimo nutraukimo plano (ang. Decommissioning plan) trūkumai: radioaktyvių atliekų inventorizacija neparengta, atliekų tvarkymo planai nebaigti rengti, eksploatavimo nutraukimo kaštai tiksliai neįvertinti, neatliekamas nuolatinis kaštų vertinimo atnaujinimas, nepasirengta eksploatavimo nutraukimo monitoringui. Lietuva ir kitos dvi ES valstybės yra kritikuojamos už silpną ES finansinės paramos administravimą, t.y. nebuvo parengta efektyvi sistema, kuri būtų leidusi valdžios institucijoms atlikti pažangos vertinimą ir tikslų pasiekimą. Be kita ko, silpnai buvo organizuota ir bendra valdymo sistema: sukurtos struktūros ir priežiūros institucijos nesugebėjo tinkamai organizuoti savo darbo, veiklų prioritetai nebuvo įvardyti, nebuvo laiku sureaguota į lėšų trūkumą.

Europos Komisija pateikė komentarą Europos Audito rūmų išvadoms. EK teigia, tolesnis svarstymas dėl papildomo finansavimo neatmetamas, EK įvertino pasiektus rezultatus, taip pat pasidžiaugė, kad atominės elektrinės reaktoriai buvo uždaryti laiku, o elektros energijos poreikis uždarius elektrinę buvo užtikrintas kitomis priemonėmis. EK taip pat pažymėjo, kad projektų įgyvendinimo vėlavimas ir išaugę kaštai, ypač tokio mąsto ir politinio jautrumo projektuose, yra normalus reiškinys. Tačiau EK savo pastabose rašo, kad sprendimas dėl tolimesnio finansavimo skyrimo bus priimtas tik prieš tai atlikus tokio finansavimo poveikio vertinimą (ang. Impact Assessment). Be to, remiantis Audito rūmų rekomendacija, EK peržiūrės ir kontrolės sistemą. Tą patį turi padaryti ir Lietuva – papildomi eksploatavimo nutraukimo kaštai turi būti pagrįsti, realūs ir nuolat peržiūrimi.

Norint tęsti derybas dėl papildomo ES finansavimo Ignalinos AE uždarymui Lietuva turi daug rimčiau įvertinti esamą situaciją ir lėšų trūkumą bei parengti detalų prioritetinių darbų sąrašą, pademonstruoti jau pasiektus rezultatus, įvertinti ankstesnes klaidas bei trūkumus ir įrodyti, kad be šios papildomos paramos Ignalinos AE uždarymo darbas nebus baigtas ir tokiu būdu bus pažeistas Lietuvos stojimo į ES sutarties 4-asis Protokolas, kuriuo Lietuva kartu su ES įsipareigojo pilnai įvykdyti Ignalinos AE uždarymą.

Šiuo metu ES valstybės narės ir ES institucijos svarsto reglamentus dėl naujos finansinės perspektyvos 2014-2020 m. laikotarpiui. Lietuvos Vyriausybei tenka itin svarbus uždavinys – apginti Lietuvos poreikius ekonominiam augimui 7 metams ir surasti būdą, kaip dar kartą įtikinti Europą, kad Ignalinos AE uždarymas – visos Europos prioritetas, kad šis palikimas ne tik grėsmingas, bet ir brangiai kainuojantis. Darbą reikia užbaigti laiku. Dėl mūsų visų saugumo. Šiandien ir ryt.