Priimtas sprendimas nepalankus nei valstybei, nei žmonėms

Paprasta ekonomikos logika sako, jeigu gaunama tam tikra paslauga, reikia siekti, kad paslauga būtų atliekama kuo pigiau. Tai reiškia, jog dujų kaina turi būti kuo mažesnė. Ar Vyriausybė gali žmonėms atsakyti, kokią įtaką galutinei šilumos ir dujų kainai padarys priimtas įstatymas? Manau, kad ne. Juk naujo įstatymo priėmimas nesukuria jokių prielaidų nei dujų kainos, nei perdavimo bei skirstymo tarifų mažėjimui, nes neturint alternatyvų dujų tiekimui į Lietuvą – jokios konkurencijos tarp dujų tiekėjų nėra.

Todėl manau, jog pirmiausia reikėjo pasirūpinti suskystintų dujų terminalo statybomis ar turėti kitą alternatyvą, pavyzdžiui, dujotiekį Jurbarkas – Klaipėda apie kurį tiek daug kalbama, tačiau jis vis dar nėra statomas. Dauguma ekonomistų suvokia, jog kur kas naudingiau buvo priimti įstatymą, kokį dabar turi Latvija ir Suomija. Šios valstybės paprašė išimties dėl ES direktyvos įgyvendinimo ir turės pereinamąjį laikotarpį per kurį galės tinkamai pasiruošti dujų tiekimo ir vamzdynų atskyrimui. Toks sprendimas, koks yra priimtas dabar netarnauja valstybei ir Lietuvos žmonėms.

Kiek išaugs dujų kaina – niekas neskaičiuoja

Priėmus Gamtinių dujų įstatymą nutylima, kokią įtaką Lietuvos žmonėms turės toks skubotas ir neatsakingas žingsnis. Tiesa tokia, jog visus perėmimo ir administravimo kaštus greičiausiai turės padengti eiliniai vartotojai. Noriu priminti, jog privatiems vartotojams jau nuo šių metų liepos 1 d. gamtinių dujų kaina pakilo apie 20 proc. Kas gali pasakyti, kiek dar dujų kaina išaugs reorganizuojant „Lietuvos dujų“ veiklą?

Šis įstatymas neabejotinai buvo politinis žingsnis, neturintis jokios ekonominės logikos. Bet kuris ekonomikos studentas pasakys, jog sprendimas, kuris nėra paremtas jokiais skaičiavimais yra mažų mažiausiai neatsakingas. Tuo tarpu valdantieji priėmė šį įstatymą tinkamai nepasigilinę – kiek kainuos dujų tinklų perėmimas ir jų administravimas, neatsakę į klausimą, kas juos administruos bei nesudarę ekspertų grupės, kuri galėtų įvertinti, kokia iš tikro yra perduodamų tinklų vertė.

Kaip ir dauguma piliečių pasigendu rimtesnių studijų ir analizių, kuriomis remiantis buvo priimtas toks svarbus Lietuvai įstatymas. Juk kalbame ne apie smulkmenas ar nereikšmingas detales, o apie valstybei bei kiekvienam gyventojui strategiškai svarbų objektą!

Lietuvos energetinė nepriklausomybė tik tariama

Priėmę Gamtinių dujų įstatymą valdantieji naiviai mano, jog taip skatins Lietuvos energetinę nepriklausomybę, bet panašu, kad nėra suvokiama, jog teoriškai „Gazprom“ galėtų įstatymo reikalavimus nesunkiai apeiti. Pavyzdžiui, viena ar kita artima „Gazprom“ bendrovė gali tapti pagrindine dujų tiekėja. Tada „Gazprom“ formaliai nebūtų dujų tiekėjas, o reikalavimas atskirti perdavimą ir tiekimą butų įvykdytas.

Maža to, reikėtų iš naujo rasti dialogą su tuo pačiu ir kol kas vieninteliu tiekėju, kuriam nereikėtų ieškoti priežasčių dar labiau pakelti dujų kainą. Esame bene vienintelė Europos Sąjungos valstybė, paskelbusi atvirą karą „Gazprom“, bei mokantys už dujas didžiausią kainą. Tai tik parodo, jog valdantiesiems reikėtų nustoti remtis akla „rusofobija“, kuri tikrai neduoda naudos Lietuvai. Jau seniai pasigendu racionalaus valstybės valdymo Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų veiksmuose, kurie nenori, o gal tiesiog nemoka spręsti ekonominių klausimų ekonomiškai.

Kadangi negirdžiu pagrįstų ir racionalių argumentų, o tik emocijomis paremtas kalbas, šį valdančiųjų žingsnį vertinu kaip populistinį.