Pasak pedagogiką studijuoti pasirinkusios šimtukininkės, tai viena paklausiausių specialybių, kuri reikalauja daug darbo, tačiau yra be galo reikšminga, nes formuoja ateities visuomenę. Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Švietimo akademijos kanclerė atskleidžia, kad šių specialistų trūkumas jaučiamas jau dabar. Anot jos, ieškoma būdų, kaip pritraukti daugiau pedagogikos studentų, šiemet nuspręsta jiems teikti specialias stipendijas.

Pedagogas – sąjungininkas tarp mokyklos ir universiteto

Pedagogiką Vytauto Didžiojo universiteto Švietimo akademijoje studijuoti pasirinkusi Marta Baranauskaitė tikina, kad tokį netipinį sprendimą lėmė daugelis veiksnių. Pasak jos, visi tikisi, kad puikiai besimokantys mokiniai stos į mediciną ar inžineriją, tačiau ji jau seniai svajojo tapti mokytoja ir šios savo svajonės neatsisakė. Studentė aiškina, kad nenorėjo apleisti ir mokslinės srities, tad pasirinko mokomo dalyko pedagogiką, kur galėtų gilinti matematikos ir fizikos žinias universitetiniu lygmeniu ir gauti tinkamų žinių bei kvalifikacijos darbui su mokiniais.

„Tai toks dviejų dalykų sugretinimas, aš noriu save realizuoti kaip mokytoja darbe su vaikais ir paaugliais bei kartu gilintis į mokslinę pusę. Smagu su dėstytojais pasišnekėti apie tai, kaip paruošti mokinius universitetui, ko jiems trūksta, prieš pradedant mokytis aukštojoje mokykloje. Mes ne tik ruošiamės jiems dėstyti, bet ir sužinome, ko dėstytojai pasigenda moksleiviuose, kokių savybių ir žinių pritrūksta. Tampame sąjungininku tarp mokyklinio ir universiteto gyvenimo“, – pasakoja ji.

Darbas teikia malonumą

Anot Martos, ji jau nuo vasario mėnesio dirba savo gimnazijoje, kurią pati baigė, ir dėsto dešimtokams matematikos modulį. Ji prisimena, kad iš pradžių buvo labai baisu, kaip patys mokiniai reaguos į tokią jauną mokytoją, bet pašnekovė tikina, kad su jaunuoliais sukūrė labai gražų santykį, kuris paremtas pagarba ir pasitikėjimu.

„Darbas teikia vieną malonumą ir tikiuosi, kad mokiniams šis modulis yra naudingas. Universitetinė praktika prasidės antrame kurse, smagu, kad nebelieka stebimosios praktikos, tai yra asistento praktika, kai pats gali prisiliesti prie darbo su mokiniais. Ugdymo proceso stebėjimas ir kontrolinių sudarymas yra svarbus, nes reikia kuo anksčiau pajausti, ar ši specialybė yra skirta tau. Imdamasis šio darbo turi ir mėgti žmones, ir gebėti jais pasitikėti, nes nuolat kontaktuoji su kitais“, – pabrėžia pašnekovė.

Koks turi būti ateities mokytojas?

Pasak VDU studentės, ateities mokytojas turėtų būti pasitikintis savimi, nuolatos tobulėjantis, įsiliejęs į akademinę bendruomenę, bendradarbiaujantis su universitetais, kad nebūtų atotrūkio tarp mokyklos ir universiteto. Jos teigimu, labai svarbu, kad mokytojas sugebėtų sukurti mokiniui saugią aplinką savo klasėje, kur jis galėtų save realizuoti ne tik tam tikrame mokomajame dalyke, bet ir atsiskleisti kaip asmenybė.

„Technologijų amžiuje dalis tėvų vis mažiau dėmesio skiria savo vaikams ir mokytojai perima tam tikrus dalykus, kuriais turėtų užsiimti tėvai. Reikia gebėti išlaikyti tą balansą, turi būti emocinė parama mokiniui, kai jam jos reikia, turi būti mokytojas, psichologas ir draugas“, – tikina ji.

Mokytoja

Neigiamas visuomenės požiūris

Merginos teigimu, prieš stojant į pedagogiką, labai išgąsdino tėvų reakcija ir komentarai, kad bus tik mokytoja. Pasak jos, iš pradžių buvo ganėtinai sunku perlipti barjerą, kai iš visuomenės susilaukiama neigiamo požiūrio, bet, jos teigimu, turint motyvacijos ir noro, esi pasiruošęs atremti ir pakeisti tą nuomonę, būdamas kitokiu pavyzdžiu.

„Tarpusavyje juokaujame, kad nesi tikras pedagogikos studentas, jeigu dar nejautei kaltės jausmo, nes visų tėvai ar draugai klausia, kur čia patekai. Iš vaikystės visi turi savo nuomonę apie mokytojus, yra, kas prisimena geruosius pavyzdžius, bet dažniausiai būna dalinamasi tomis siaubo istorijomis ir įvaizdis yra labiau neigiamas.

Draugai buvo labiau palaikantys, o tėvams teko parodyti, kad aš iš tiesų mokausi ir nėra taip, kad ateinu paklausyti psichologijos dalykų ar emocinio ugdymo. Mokausi aukštosios matematikos, chemijos, tėvai pamatė, kiek darbo tenka įdėti šiose studijose, kad gautum gerus įvertinimus ir sukauptum tą žinių bagažą“, – prisimena ji.

Pedagogų trūkumas

Kaip teigia Marta, pedagogų trūksta jau dabar ir ateityje tik pajausime didžiulį trūkumą. Anot jos, ši specialybė yra viena perspektyviausių. Pašnekovės teigimu, mokytojo darbas yra su pačiais pažeidžiamiausiais žmonėmis – vaikais ir paaugliais, tad tokių parengtų specialistų labai reikės ir ateityje. Marta aiškina, kad mokykla ir mokytojai yra pagrindas, kur mokiniai yra ugdomi kaip asmenys, tai jų terpė, kurioje gali atsiskleisti.

„Svarbiausia yra suvokti, kad esi reikalingas šioje srityje. Ne visada gali taip atrodyti dėl neigiamo visuomenės ir valdžios požiūrio. Turint pedagogo pašaukimą, galima įžvelgti prasmę, kad tavo darbas bus prasmingas. Galbūt nepakeisi kiekvieno mokinio gyvenimo kardinaliai, bet bus atvejų, kai būsi reikšmingas.

Kadangi mokytojų trūksta, tikrai nereikės baimintis, kad nepavyks rasti darbo, bus galima rinktis, kur galiu dirbti ir kur man bus smagiausia. Studijos manęs visiškai neriboja, tobulinu save įvairiose srityse, rudenį planuoju rinktis gretutines biochemijos studijas. VDU turi labai plačią gretutinių studijų programą. Šis universitetas ir studijų programa leis man tapti tokia mokytoja, kokia aš noriu būti. Baigusi šias studijas galėsiu pradėti kokybišką darbą mokykloje ir toliau užsiimti moksline veikla, studijuoti kitus dalykus“, – užtikrintai kalba ji.

Jaunimas nelabai noriai renkasi mokytojo profesiją

VDU Švietimo akademijos – didžiausio pedagogų rengimo ir kvalifikacijos tobulinimo centro Lietuvoje, organizuojančio studijas bei mokymus Vilniuje ir Kaune, kanclerė prof. Vilija Salienė pasakoja, kad dabar akademija gyvena priėmimo nuotaikomis. Pasak jos, kadangi mokytojų trūkumas yra didelis ir jaunimas nelabai noriai renkasi mokytojo profesiją, pagrindinis klausimas yra naujų studentų priėmimas. Specialistės teigimu, akademijoje atnaujintos programos, patvirtina dar viena nauja, specialiosios pedagogikos programa, sudaroma galimybė tapti dviejų dalykų mokytoju iš karto.

„Įsirenginėjame šiuolaikišką bazę mokytojų ugdymui. Dėl mokytojų rengimo bendradarbiaujame tiek su Lietuvos mokyklomis, tiek su užsienio partneriais. Didelį dėmesį skiriame edukologiniams mokslo tyrimams, nes manome, kad mokytojų rengimas turi būti grindžiamas mokslais ir remtis į naujausius mokslinius atradimus.

Programos atnaujintos tiek turinio, tiek struktūros prasme. Švietimo akademijos programos yra pritaikytos prie VDU programų principu, didelę vietą užima užsienio kalbų mokymasis, taip pat į mokytojų rengimo programas įdiegiami ir artes liberales principai. Ugdymo krypties programas pasirinkę studentai turi galimybę klausytis žymiai platesnio spektro dalykų už tą pačią studijų kainą“, – pabrėžia specialistė.

Ateities pedagogas turi pasitikėti savimi

Pasak V. Salienės, ateities pedagogas turėtų būti labai empatiškas ir pasitikintis savimi, suvokiantis, kad jis dirba darbą, kurio už jį niekas geriau neišmano. Pašnekovės teigimu, išugdyti tokį mokytoją neužtenka tik studijų programos ar aukštosios mokyklos pozicijos, tai yra ir visuomenės nuomonė ir valdžios pozicija.

„Mokytojas turėtų įgyti ne tik gerą dalykinį pasirengimą, būti geras fizikas ar matematikas, jis turi mokėti tai mokyti. Nemažiau svarbu yra psichologinės edukologinės didaktinės žinios. Geras dalyko išmanymas negali nusverti pedagoginio aspekto“, – tikina ji.

Kodėl studentai nesirenka pedagogikos?

Pašnekovės teigimu, viena iš priežasčių, kodėl studentai nesirenka pedagogikos studijų programos, nes jie mato, koks tai sunkus darbas. Anot jos, antra priežastis yra visuomenės požiūris į mokytojo profesiją ir nuolatinės kalbos, kad mokytojai neturi pakankamai pamokų, mažai uždirba. Specialistė tikina, kad profesijos prestižo nepakėlė ir mokytojų streikai.

„Jie nemato perspektyvos, kad baigę šitas studijas, iš mokytojo atlyginimo galės grąžinti paskolas ir įsitvirtinti visuomenėje. Porą metų buvo visai nepriimama į mokomojo dalyko pedagogiką, nes nebuvo skiriama finansuojamų vietų. Praėjusiais metais buvo skirta nemažai valstybės finansuojamų vietų dalyko mokytojų rengimui, beveik visos buvo užpildytos“, – prisimena ji.

Bus skiriamos papildomos stipendijos

V. Salienės teigimu, žiūrint nuo 2010 metų, šios specialybės studentų augimas smuko 75 procentais. Pasak jos, šiais metais numatyta skirti papildomą stipendiją, kuri siekia 300 eurų, jos teigimu, tikėtina, kad tai gali paskatinti ugdymo krypties programų rinkimąsi.

„Mokytojų trūkumas Lietuvoje yra labai didelis. 2019 metų rugsėjo mėnesį VDU atliktas tyrimas ir apklausta beveik 1000 mokyklų vadovų. Tyrimas rodo, kad beveik visuose regionuose trūksta pagrindinių mokomųjų dalykų mokytojų. Specialybė yra perspektyvi, tik reikia ieškoti būdų, kad į ją stotų daugiau studentų. Tiksliųjų dalykų mokytojų situacija jau dabar yra katastrofinė ne tik rajonuose, bet ir didžiuosiuose miestuose“, – situaciją aiškina ji.

Visapusis išsilavinimas ateities mokytojams

VDU Švietimo akademija – tvirtos dalykinės bei tarpdisciplininės žinios, gilios tradicijos ir humanistinė artes liberales dvasia: pedagogai įgyja ne tik dalyko išmanymui reikalingas žinias, bet ir platesnes kompetencijas. VDU pedagogikos studijos šalies ir tarptautinių ekspertų įvertintos aukščiausiais balais Lietuvoje.

Mokytojų rengimo modelis parengtas drauge su Lietuvos, JAV, Suomijos, Estijos, Austrijos, Šveicarijos ir kitų šalių ekspertais. Ugdymo krypties studijos akademijoje yra grindžiamos mokslu. Akademijoje veikia ne tik Mokytojų rengimo ir Profesinio tobulinimo institutai, bet Lietuvoje ir tarptautinėje erdvėje pripažintas Edukologijos tyrimų institutas, kuriame aktyviai dirba apie 100 mokslininkų. VDU Švietimo akademijoje yra susiformavusi tarptautinė ir liberali aplinka – čia dirba ne tik geriausi šalies ugdymo ekspertai, bet ir dėstytojai iš Suomijos, Vokietijos, JAV, Didžiosios Britanijos ir kitų šalių.

VDU Švietimo akademijoje Vilniuje yra įsikūręs vaikų darželis „Mažųjų akademija“, kuris veikia ir kaip studentų praktinio mokymosi bazė. Studentai gali iš karto pritaikyti, kurti ir diegti inovatyvius ugdymo metodus, atlikti praktiką. Plačiau apie VDU Švietimo akademijos idėją, studijas ir mokslą: https://svietimas.vdu.lt/.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (167)