Pasak dietologės, kiaušinis laikomas gyvūninės kilmės baltymų šaltiniu, čia aptinkamos visos žmogaus kūnui būtinos amino rūgštys. Be to, kiaušiniuose gausu riboflavino (vitamino B2), vitamino B12, vitamino D, seleno, jodo, cholino.

„Cholinas svarbi ląstelių membranų medžiaga, iš jo gaminamas neurotransmiteris acetilcholinas, svarbus mūsų nervinės sistemos veiklai. Kiaušiniuose yra liuteino, zeaksantino – antioksidantų, svarbių akių sveikatai (jų daugiausiai aptinkama kiaušinio trynyje). Vidutinio svorio kiaušinyje (sveriančiame apie 60 g) yra apie 66 kcal, 4,6 g riebalų, iš kurių sočiųjų 1,3 g, mononesočiųjų 1,7 g, polinesočiųjų 0,7 g, baltymų apie 6,4 g, didžioji dalis riebalų yra kiaušinių trynyje. Viename kiaušinyje yra apie 212 mg cholesterolio, tai yra apie puse paros rekomenduojamo gauti cholesterolio kiekio (300 mg). Svarbu paminėti, kad kiaušinių maistinė vertė priklauso nuo vištų auginimo būdo ir pašaro“, – kalbėjo gydytoja.

Pagrindinis patarimas – rinktis kuo įvairesnį maistą

Kalbant apie sveiką ir subalansuotą dietą, J. Linauskaitės-Kekės teigimu, nekalbame apie konkretų produktą ir konkretų jo kiekį. Svarbiausia nepamiršti, kad kuo įvairesnė mūsų mityba, kuo daugiau ir įvairesnių augalinės kilmės produktų, tuo daugiau vitaminų, mikroelementų, antioksidantų, skaidulų gauname.

„Gyvūninės kilmės produktai svarbus baltymų, geležies šaltinis, tačiau nereikia pamiršti, kad yra ir puikių augalinės kilmės baltymingų produktų (ankštinės daržovės, riešutai, sėklos, grūdinės kilmės produktai), kuriuos reikėtų derinti tarpusavyje bei su gyvūninės kilmės baltymingu maistu. Jei vartosime dažnai ir daug kiaušinių ar bet kokių kitų maisto produktų, rizikuojame suvartoti nepakankamai kitų maisto produktų ir iš jų gaunamų maisto medžiagų, vitaminų, mineralų, antioksidantų ir skaidulų kiekį“, – kalbėjo J. Linauskaitė-Kekė.

Anot jos, svarbi įvairi ir subalansuota mityba, todėl nereikia pamiršti, kad bent kelis kartus per savaitę įprastą baltymingą gyvūninį maistą (mėsą, pieno produktus, kiaušinius) galime pakeisti puikiais augalinės kilmės baltymingais produktais: ankštinėmis daržovėmis, riešutais, sėklomis.

Foto: Shutterstock

Pasak gydytojos, sergant hipercholesterolemija (esant padidintam cholesterolio kiekiui kraujyje), įvairių šaltinių duomenimis, kiaušinių patariama suvartoti iki 5-7 vienetų per savaitę, kai kurie šaltiniai teigia, kad kiaušinių riboti išvis nereikėtų.

„Žymiai daugiau mokslinių įrodymų apie neigiamą cholesterolio poveikį, kai pacientas serga ir antro tipo cukriniu diabetu, ir stebimas padidintas cholesterolio kiekis kraujyje. Tada kiaušinių patariama suvartoti iki 5 vnt./sav. Tyrimuose nurodoma, kad sergant II tipo CD ir per savaitę suvartojant 4,2 kiaušinius, net 2,8 karto padidėja širdies ir kraujagyslių ligų rizika“, – teigia dietologė.

Kaip nurodo gydytoja, pagrindinis patarimas būtų – rinktis kuo įvairesnį maistą, tada mityba bus sveika ir subalansuota.

Svarbus ne kiaušinių paruošimo būdas, bet maisto produktai, kurie naudojami ruošiant kiaušinius

Pasak dietologės, kiaušinių reikėtų atsisakyti, kai diagnozuota alergija jiems ar stebimas netoleravimas.

„Alergija gali pasireikšti odos bėrimu, kvėpavimo takų dirginimo simptomais, viduriavimu. Jei įtariamas netoleravimas, gali būti stebimas pilvo pūtimas, viduriavimas ar pan. Kiaušinių atsisako ir veganai, vengiantys bet kokio gyvūninės kilmės maisto“, – kalba gydytoja.

Taip pat jos teigimu, svarbus ne pats kiaušinių paruošimo būdas, bet maisto produktai, kurie naudojami ruošiant kiaušinius.

„Jei kepame naudodami daug sviesto ar aliejaus, papildomai gauname nemažą kiekį riebalų ir kcal. Taip pat gali būti naudojamas riebus pienas plakinyje su kiaušiniu, kas taip pat didina riebalų, ypač sočiųjų, kiekį patiekale. Be to, dažnai kepant kiaušinį, negailime druskos, o perteklinis druskos vartojimas sietinas su arterine hipertenzija. Dažnai žalingas tampa ne pats produktas, o jo paruošimo būdas ar paruošimui naudojamos medžiagos“, – kalbėjo J. Linauskaitė-Kekė.

Kopūstu dažyti margučiai/ Svetainės beatosvirtuve.lt nuotr.
Foto: GRYNAS

Ji priduria, kad kai kurių tyrimų duomenimis nurodoma, kad geriausiai kiaušinyje esančios maisto medžiagos įsisavinamos, kai kiaušinis verdamas.

„Kepant kiaušinius, mažėja tam tikrų medžiagų, tarp jų ir antioksidantų kiekis, kuo ilgiau aukštoje temperatūroje apdorojamas kiaušinis, tuo didesnis pavojus paveikti maistinių medžiagų pasisavinimą. Nereikia pamiršti, kad bakterijos žūsta tik aukštoje temperatūroje, todėl žalio kiaušinio vartoti nepatartina. Be to, kiaušinių baltymai ir biotinas geriau pasisavinami, kai kiaušinis yra termiškai apdorotas“, – teigia gydytoja.

Dažnai valgydami kiaušinius, neatsisakome jų pagardinti majonezu, kuris, gydytojos teigimu, nepasižymi baltymais.

„Majonezas yra riebalų, ypač sočiųjų, šaltinis, skaidulų, vitaminų, mineralų, baltymų valgydami majonezą negauname. Sveikesnė alternatyva būtų avokadas, natūralus jogurtas, o dažnai sveikatai naudingųjų riebalų užtektinai gauname pasirinkę viso grūdo duonelės riekelę su sėklomis ir jokių papildomų riebalų šaltinių vartoti nereikia. Jei pirmenybė teikiama majonezui, patariama rinktis tik namie ruoštą majonezą“, – kalbėjo dietologė.

Virtas kiaušinis be lukšto
Foto: Asmeninins albumas

Svarbi net vieta šaldytuve: Salmonella gali gyvuoti ir kelis mėnesius

Gydytoja priduria, kad sveikiausia ir rekomenduojama vartoti tik gerai termiškai apdorotus kiaušinius (kai kiaušinio trynys ir baltymas yra kieti). Žalių ar nepilnai termiškai apdorotų kiaušinių vartojimas pavojingas dėl galimos Salmonella bakterijų infekcijos, teigia gydytoja.

„Salmonella yra bakterija, aptinkama vištų žarnyne. Salmonelės gausiai dauginasi skystuose, drėgnuose produktuose, 20°C– 40°C temperatūroje, tačiau 80°C temperatūroje žūva per 10 min. Jei temperatūra nesiekia 6°C, bakterijos maisto produktuose išlieka gyvybingos keletą mėnesių. Tai reiškia, kad ir šaldytuve bakterijos gali plisti, jei kiaušiniai liečiasi su kitais produktais“, – kalbėjo J. Linauskaitė-Kekė.

Užkrečiamų ligų ir AIDS centras nurodo, kad norint apsisaugoti nuo salmoneliozės, patariama:

  • Maistui vartoti tik šviežius kiaušinius;
  • Kiaušinius laikyti tik šaldytuve;
  • Nevartoti suskilusių ar nešvarių kiaušinių;
  • Visada nusiplauti rankas po kiaušinių tvarkymo;
  • Vartoti tik gerai išvirtus ar iškeptus kiaušinius. Tinkamai šiluminio apdoroto kiaušinio trynys neturi būti skystas ar minkštas;
  • Išvirtus ar keptus kiaušinius suvartoti nedelsiant. Nelaikyti šiltų kiaušinių daugiau nei 2 valandas kambario temperatūroje;
  • Vengti maisto su žaliais kiaušiniais, ypatingai namuose gamintų ledų, kremo, plakto trynio su cukrumi. Pramonės įmonėse šie maisto produktai gaminami iš pasterizuotų kiaušinių, todėl jie yra saugūs.