„Jeigu per Gavėnią galima susilaikyti nuo lytinių santykių, save apriboti nuo tam tikrų malonumų – tai čia toks aukštas pilotažas. Duok Dieve, tūkstantis tokių tikinčiųjų atsirastų. Tai yra gražu, jei žmonės pasiekia tokį subrendimo lygį. Visų pirma, Bažnyčia bandytų paraginti susilaikyti nuo lytinių santykių, bet žmonės nėra tiek suaugę, kad tą suprastų. Apskritai reikia susilaikyti nuo akių geismo, ausų geismo, susilaikymas – tik sveikintina. Išvis apvaldymas savęs nuo kažko yra sveikintinas – tai pergalė prieš save“, - sakė kunigas Audrius Mikitiukas.

Jis teigė, kad susilaikyti nuo lytinių santykių Gavėnios metu nėra reikalaujama, tačiau tai gali būti puiki pasninkavimo forma: „Jeigu žmonės save apvaldo – puiku, vadinasi jie atsakingai ruošiasi šventėms, ugdo save, atsisakydami to, kas jiems atrodo gyvybiškai svarbu. Atsisakęs to žmogus pamato, kad vis tiek yra gyvas, sveikas – atsiranda dėkingumo džiaugsmas. Kartais reikia atsisakyti kažko, kad suprastum, kad praregėtum. Kai turi perkelių – pradedi nematyti to, ką turi ir nevertinti.“
Kunigas Audrius Mikitiukas

Dominikonų vienuolis brolis Pijus taip pat pritarė, kad susilaikymas Gavėnios metu – pačių sutuoktinių savanoriškas apsisprendimas, tačiau tai gali turėti jiems teigiamos įtakos, sutvirtinti jų santykius ir juos pačius dvasiškai.

„Šiuo atveju, jeigu yra vyras ir žmona ir jie mano, kad tai turėtų būti jų abiejų pasninkavimo sritis – tai čia tik jų abiejų reikalas. Ta prasme, kokia forma pasninkauti, kokia forma siekti atgailos, žmogus renkasi pats. Va, pavyzdžiui, vienas žurnalistas man pasakojo, kad pagal profesiją – labai mėgsta žiūrėti žinias. Kai pradeda – tai ir CNN, ir BBC, ir kokį ten Russian Today – nesustoja. Ir sako: aš pasiryžau, kad per Gavėnią nei karto neįsijungsiu televizoriaus. Va, koks puikus pasninkas. Arba žmogus rūko ir sako – penktadienį nerūkysiu nė vienos cigaretės. Arba, jei apie maistą kalbėsime, nueini prie šaldytuvo vakare, visą dieną išpasninkavęs, ir tu tikrąja to žodžio prasme kenti kančią, auką darai. Pasninku turima omenyje, kad tai nėra šiaip sau – tai yra kažkokia vidinė auka, kurią gali net įvardyti pats – už savo nuodėmes, už savo griekus, už nesąmones, kurių pridariau gyvenime“, - sakė jis.

Vis dėlto brolis Pijus atkreipė dėmesį, kad apie susilaikymą vertėtų galvoti tiems, kurie nėra santuokoje: „Bendrai paėmus, šventas, tyras, skaistus, Dievo palaimintas seksas yra šeimoje tarp vyro ir žmonos. Bet kokiu atveju, jeigu yra ne šeima, nesvarbu, – pasninko laikas, ne pasninko, Gavėnia, ne Gavėnia – tai yra tiesiog nuodėmingi lytiniai santykiai, kurių bet kokiu atveju reikėtų atsisakyti.“
Brolis Pijus

Kunigas Algirdas Toliatas taip pat pabrėžė, kad lytiniai santykiai ne santuokoje laikomi nuodėmingais: „Bažnyčia kviečia turėti lytinius santykius šeimoje, nes kitokiu atveju tie santykiai dažnai subyra dėl neištikimybės, ar išprovokuoja kas. Bažnyčia kovoja už šeimos instituciją, kuri nėra jau toks lengvas dalykas. Daug lengviau „iškristi“ iš tų santykių, negu gydyti žaizdas, todėl Bažnyčia rekomenduoja visą savo energiją nukreipti į šeimą. Sakome: palaukite, subręskite.“

Kad Gavėnios metu sutuoktiniai turėtų susilaikyti nuo sekso kunigas teigia dar negirdėjęs, todėl tvirtina, kad tai nėra nuodėmė. „Ne šeimoje nesantuokiniai lytiniai santykiai nelabai toleruojami nei prieš šventes, nei per šventes, nei apskritai, o šeimoje gyvenantiems suvaržymų, jokiu būdu, tikrai nėra. Netgi ne taip svarbu, kas bus tas pasninkavimo objektas, svarbu, kad jis būtų vaisingas. Jeigu, pavyzdžiui, vegetaras sako atsisakantis per pasninką mėsos, manau, nebūtų labai logiška, nes tai nebūtų didelis pokytis gyvenime. Jeigu nori pakeisti įprotį, reikia sukelti alkį ir ieškoti kaip tą padaryti. Alkis dažnai mumyse pažadina aktyvumą, jis reikalingas tam, kad būtų pokytis. Aš kalbu apie dvasinį alkį“, - apie pasninko prasmę kalbėjo jis.
Algirdas Toliatas

Brolis Pijus patarė Gavėnios metu susilaikyti visų pirma nuo to, kas žeidžia, kas iškreipia žmogaus santykį su kitu žmogumi. „Aš kaip sakau, Gavėnia tas metas, kada gali permąstyti viską. Tai specialus laikas, kada žmogus gali įvesti įtampos į savo pilką, neišsiskiriantį gyvenimą, kiekvienas turi iš naujo prisiminti svarbiausias tikėjimo tiesas. Bendrai paėmus, klasikiniai patys paprasčiausi dvasingumo įrankiai – malda, pasninkas ir meilės darbai artimajam. Ir tas susilaikymas, kad ir nuo mėsiškų valgių, susilaikymas kaip pasninkas – tai kaip atgailos išraiška, kada žmogus sąmoningai suvokia, kad nėra tobulas, yra klystantis, klumpantis“, - sakė jis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (481)