Asmeninis sveikatos draudimas, papildomos atostogų dienos, darbo iš namų galimybės, nelaimingų įvykių ir gyvybės draudimas, prisidėjimas prie trečios pakopos pensijų kaupino. Šios motyvacinės priemonės potencialiems darbuotojams vis dažniau aptinkamos darbo skelbimuose. O darbuotojų paieškos specialistai vis labiau pastebi besikeičiančią situaciją šalyje – sąlygas pradeda diktuoti nebe darbdaviai, o darbuotojai.

Internete darbo skelbimus talpinančios bendrovės „CV Online“ marketingo vadovė Rita Karavaitienė teigė, kad motyvacinės priemonės, kurios siūlomos darbuotojams, priklauso nuo darbo pozicijos. Pavyzdžiui, IT įmonėse darbuotojai viliojami žaidimų ir poilsio erdvėmis, sporto klubų narystėmis, sveikatos draudimu. Finansų sektoriuje darbuotojams labai svarbūs seminarai, mokymai, todėl darbdaviai siūlo kvalifikacijos kėlimo galimybes.

Populiarėja papildomos atostogų dienos

„Kai kalbame apie žemesnes pozicijas, kaip asistentai, administravimo sritis, tai akcentuojamos karjeros ir tobulėjimo galimybes. Tačiau kalbant apie darbo skelbimus, kartais darbdaviai neišmano, ką rašyti juose, ir dažnai kopijuoja konkurentus ar rašo šablonais tapusius dalykus. Vis dar atsiranda skelbimų, kur nurodomas laiku mokamas atlyginimas, kas jau turėtų būti savaime suprantamas dalykas“, – komentavo pašnekovė.

Pasak darbo rinkos specialistės, šiandien darbuotojo paieška jau nebėra vien personalo skyriaus darbuotojo atsakomybė. Į šį procesą reikėtų įtraukti ir rinkodaros bei komunikacijos specialistus, kurie padėtų paruošti efektyvesnį darbo skelbimą.

Pasiteiravus, kokios motyvacinės priemonės vis dažniau aptinkamos darbdavių darbo pasiūlymuose, R. Karavaitienė pirmiausiai pastebėjo populiarėjančius draudimus.

„Taip pat vienas iš darbuotojus motyvuojančių priemonių išlieka galimybė darbuotojui už papildomą darbą užsidirbti daugiau“, – pridėjo pašnekovė. Kartu ji paminėjo, kad kuo toliau, tuo labiau darbuotojams tampa svarbiu darbo laiko lankstumas, galimybė dirbti iš namų.

Kaip naujovę, specialistė paminėjo papildomas atostogų dienas.

„Ši motyvacinė priemonė sparčiai populiarėja, nors kol kas tai siūlo tik apie 5 proc. įmonių. Vis dėlto papildomos atostogų dienos įgauna pagreitį ir, manau, kad ateityje daugiau įmonių pradės naudoti šią priemonę, nes žmonės nori ne tik dirbti, bet ir gyventi, turėti galimybę išeiti atostogų ne tik tiek dienų, kiek priklauso pagal įstatymą, bet ir papildomai“, – svarstė pašnekovė.

Verta paminėti, kad motyvacinėmis priemonėmis įmonės stipriai konkuruoja tik dėl kvalifikuotą darbą atliekančių specialistų. Kaip nurodė R. Karavaitienė, nekvalifikuotiems darbuotojams dažniausiai be atlyginimo siūlomi tik pagrindiniai dalykai – geros darbo sąlygos, darbo priemonės, darbo drabužiai. Kartais pasiūloma nuvežimas ir parvežimas iš darbo.

Pasiteiravus, ar, darbo rinką stebinčios specialistės nuomone, ateityje dėl darbo jėgos trūkumo bus galima tikėtis daugiau motyvacinių priemonių nekvalifikuotiems darbams, pašnekovė teigė abejojanti: „Kol atsiranda žmonių, dirbančių tokiomis sąlygomis, nelabai kas keisis. Kuo geriau gyvensime, tuo dažniau nekvalifikuotą darbą dirbs ne lietuviai. Nekvalifikuotas darbas nebus labai vertinamas, kad stipriai kiltų atlyginimai ar priedai, didelių vilčių nėra“.

Ir kompensacijos maistui

Personalo atrankos bendrovės „Alliance for recruitment“ vadovas Andrius Francas, paprašytas įvardyti, ką įmonės klientai siūlo būsimiems darbuotojams be atlyginimo ir priedų, taip pat paminėjo sporto klubų išlaidų kompensavimą, sveikatos draudimą ar papildomas nuolaidas.

„Gamybinėse kompanijose dabar labai populiaru maitinimo kompensacijos“, – įvardijo jis.

Pašnekovas pridėjo, kad pastebima, jog vis labiau populiarėja ir darbuotojams suteikiamas gyvybės draudimas.

Tačiau bene naujausia tendencija, pasak A. Franco, pradedanti populiarėti po atnaujinto Darbo kodekso, – lankstumas su laisvomis dienomis, kai siūloma viena ar dvi papildomos atostogų dienos.

„Kalbant apie paslaugų centrus, taip pat siūloma užsienio kalbų kursai, o IT specialistams svarbu, kad būtų investuojama į jų sertifikavimą, kaip specialisto augimą“, – toliau vardijo personalo atrankos įmonės vadovas.

Kai kurios įmonės jau pradeda siūlyti ir vaiko priežiūros ar vaikų darželio išlaidų kompensacijas arba kuria vaikų darželį ar dienos centrą šalia įmonės.

„Kai kuriose akcijų biržose kotiruojamose įmonėse darbuotojai turi galimybę kasmet įsigyti akcijų diskontuota kaina, pavyzdžiui, ne daugiau nei už 5 proc. darbuotojo gaunamų pajamų“, – teigė pašnekovas.

Pasak jo, iš užsienio į Lietuvą po truputį atkeliauja ir motyvacinė priemonė, leidžianti darbuotojams savaitę per metus dirbti iš užsienio. Taip pat pastebima, kad vis dažniau darbuotojai pagalvoja apie ilgas karjeros pertraukas, o darbdaviai sutinka išleisti darbuotoją neapmokamų atostogų, pavyzdžiui, trims mėnesiams.

Vien atlyginimu nesuviliosi

Darbuotojus padedančios surasti įmonės „Talent Lab“ vadovė ir konsultantė Laura Gylienė sakė pastebėjusi, kad vis labiau įprastu reiškiniu tampa į biurus tiekiamas maistas, vaisiai ar, pavyzdžiui, bandelių diena. Taip pat organizuojamos darbuotojams sporto dienos, sporto užsiėmimai biure.

Kaip ir ankstesni pašnekovai L. Gylienė pabrėžė, kad šiandien darbuotojui itin svarbus lankstumas darbe. „Pavyzdžiui, įmonė siūlo kas antrą laisvą penktadienį tam, kad darbuotojas pailsėtų, atgautų jėgas. Dabar dirbama labai įtemptai, daug streso, todėl laisvo laiko turėjimas labai svarbus kandidatams“.

Pašnekovė paminėjo, kad jei prieš dešimt metų derybinė galia buvo darbdavių rankose, dabar sąlygas diktuoja darbuotojai.

Su IT įmonėmis dirbančios bendrovės atstovė teigė, kad tarp jų klientų nebėra nė vieno, kuris siūlytų tik didelį atlyginimą. Motyvacinis paketas jau yra neišvengiamas dalykas.

„Kiek tas atlyginimas gali motyvuoti? Iš tiesų įmonės biuruose stengiasi kurti šeimynišką, gerą atmosferą. Didžiosios kompanijos nori, kad darbuotojams darbe būtų geriau nei namie. Pavyzdžiui, įkuriami sporto klubai, montuojami didžiuliai ekranai, kino salės, organizuojami jogos užsiėmimai“, – vardijo pašnekovė.

Vis dėlto L. Gylienė svarstė, kad Lietuvos rinka per maža, kad į darbuotojų gėrį būtų investuojama tiek, kiek investuoja technologijų gigantai „Facebook“ ar „Google“. Pačiai pašnekovei teko lankytis „Honda“ automobilių gamykloje, kurios aplinką ji įvardijo kaip miestą mieste. Kadangi šioje kompanijoje darbuotojų kaita nėra tokia didelė, įmonė itin daug investuoja į darbuotojų savijautą. Teritorijoje, kurioje įsikūrusi įmonė, yra vaikų darželiai, mokyklos, bendrabučiai, kur darbuotojai gali gyventi, visą parą veikiančios valgyklos ir net diskoteka.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (219)