Pernai didžiausias žinomas „meilės nuostolis“ – 35 tūkst. Eur: nutylėti mastai gali būti dar didesni

Žygeda Augonė, „Swedbank“ informacinės saugos vadovė pasakoja, jog romantiškų ryšių paieškoms persikėlus į internetą, šis pokytis taip pat turėjo įtakos didesniems gyventojų nuostoliams: „Swedbank“ duomenimis, romantinio sukčiavimo atvejų pernai nustatyta beveik 4 kartus daugiau negu 2019 metais. Naudojant šį sukčiavimo būdą, iš gyventojų iš viso išviliota daugiau kaip 130 tūkst. eurų.

„Vadinamųjų romantinių sukčių taktikos pernelyg nekinta – suviliotoms aukoms sukčiai sako norintys pasimatyti, tačiau neturintys pakankamai pinigų bilietams. Aukos taip pat apgaunamos įtikinant, kad joms buvo išsiųsta brangi dovana, kuri neva įstrigo muitinėje, todėl, norint ją atgauti, esą būtina sumokėti pinigų. Į romantinių sukčių, su kuriais niekada gyvai nebuvo susitikę, pinkles pakliūva ir moterys, ir vyrai“, – kalba Ž. Augonė.

Didžiausias pernai vieno asmens patirtas „meilės“ nuostolis – 35 tūkst. eurų. Visgi banko saugumo ekspertai atkreipia dėmesį, kad tikrieji romantinio sukčiavimo mastai gali būti gerokai didesni − gyventojai ne visuomet drįsta apie juos pranešti bankui, policijai ar netgi savo artimiesiems, o kiti iki galo nesupranta, patekę į sukčių pinkles.

Patyrus sukčių ataką arba supratus, kad savo asmeninius bankininkystės duomenis suteikėte pašaliniams žmonėms, anot „Swedbank“ atstovės, būtina nedelsiant informuoti banką ir pranešti policijai. Greitas reagavimas į sukčių atakas padeda užkirsti kelią nuostoliams ir prisideda prie šios nusikalstamos veikos išaiškinimo.

Psichologas įvardija pagrindines apgaulės meistrų taktikas

Anot psichologo Edvardo Šidlausko, atskirti, jog rašantis, iš pažiūros solidus vyriškis, o gal ir moteris – pinigų, o ne naujos pažinties siekiantis apgavikas, gali būti sudėtinga: „Veikiausiai tai nebus lengva užduotis jau vien todėl, kad jėgos yra nelygios. Įtariu, kad pinigų viliotojai yra iš anksto pasiruošę, apgalvoję ir gal jau ne vienoje situacijoje patikrinę, ištobulinę savo veikimo būdus. Auka tokios agresijos nesitiki, yra atvira, nusiteikusi naujai pažinčiai, draugystei ir meilei. Tuo ir pasinaudojama.“

E. Šidlauskas dalinasi keliais žinomais būdais, strategijomis, kurios pasitelkiamos siekiant padaryti socialinę įtaką ir norimam rezultatui gauti:

„Koja tarpduryje“: pirmiausia pateikiamas mažas, lengvai išpildomas prašymas, kurį legviau įvykdyti, nei atsisakyti tą daryti. Tai gali būti smulkmena, dėl kurios sunerimti ar pademonstruoti nepasitikėjimą tarsi būtų gėda, gal tai beveik nieko nekainuoja, o kadangi lošiama stambiai, viliamasi sutikti gal net viso gyvenimo meilę, tai smulkmeniškumui čia atrodo ne vieta. Taip nuo mažo prašymo pereinama prie didesnio, auka tarsi pratinama, silpninamas jos budrumas, siekiama priversti galvoti, kad suteikiama pagalba gerina santykius ir didina gražios bei tvarios draugystės galimybę. Suveikia tai, kad malonu suvokti save derant kažką gerą kitam, ypač jei tas kitas atrodo labai vertingas mums.

„Nedidelis pakeitimas“: pirmame etape susitariama dėl kažko, kas aukai gali atrodyti patrauklu, tarkime, jog vyriškis atvyks pas ją į svečius iš tolimų kraštų, jei artimiau susipažins ir vyks į kokią nors egzotišką kelionę. Vėliau paaiškėja, kad atsiranda paslėptų sąlygų. Tarkime, jaunikis milijonierius įstrigo kokiame nors tarpiniame oro uoste ir pametė kredito kortelę, tad skubiai reikia kelių šimtų tam lemtingam bilietui ar dar kam nors, o vos atvykęs jis ambasadoje viską susitvarkys ir dosniai atsilygins.

„Durys prieš nosį“: Tai – atvirkštinė taktika, lyginant su jau minėtomis. Pirma pateikiamas gana didelis prašymas, kuris aukos tikrai bus atmestas dėl sunkumų jį patenkinti. Tuomet pateikiamas mažesnis, kaip galimybė tarsi išpirkti savo kaltę, reabilituotis, pagerinti savo įvaizdį manipuliatoriaus akyse. Tarkime, pasiūloma vykti į prabangią kelionę kartu, susimokant lygiomis dalimis, o paskui vyriškis pasiūlo padengti didesnę dalį išlaidų, tad lieka, atrodytų, visai nedaug susimokėti už fantastišką gyvenimą.

Banko darbuotojai mėgina apsaugoti: atėjusios pervesti pinigų aukos pasižymi netipine elgsena

Pasak E. Šidlausko, kariškių iš JAV įvaizdis apgaulei pasirenkamas taip pat ne atsitiktinai: „Parenkamas įvaizdis, kuris labiausiai kaitina svajones, tad ir efektyviausiai slopina blaivų mastymą, budrumą. Kariškis asocijuojasi su disciplina, patikimumu, saugumu, drąsa, tai – gana ryškus vyriškumo idealas, sykiu jis yra iš turtingos šalies, tad materialiai geba ne tik savimi pasirūpinti. Pozityvių asociacijų, atliepiančių moters svajonėms, suma lemia jauko patrauklumą.“

„Swedbank“ informacinės saugos vadovė pasakoja ir apie pandemijos įtaką dar dažnesnėms apgaulėms: „Didesnis vienišumo jausmas ir poreikis daugiau bendravimo perkelti į nuotolines platformas turėjo įtakos romantinio sukčiavimo šuoliui − pastaruoju metu interneto erdvėje sukčių veikla ypač suaktyvėjusi“,– kalba pašnekovė. Anot jos, didžiausi iššūkiai kyla, kai gyventojai, patikėję romantiniais sukčių pasakojimais ir jiems neva iškilusiais sunkumais, nenori pripažinti, jog yra apgaudinėjami ir nekreipia dėmesio į banko darbuotojų ar policijos perspėjimus.

„Swedbank“ duomenimis, per pastaruosius dvejus metus banko darbuotojams pavyko įtikinti 24 klientus, kad jų mokėjimo pavedimai bus skirti sukčiams ir jie patirs asmeninių finansinių nuostolių. Tokiu būdu gyventojams buvo išsaugoti beveik 157 tūkst. eurų.

Klientų aptarnavimo padalinių darbuotojai, pasakoja banko atstovė, paprastai atpažįsta netipinę klientų elgseną, kai šie ateina pervesti lėšų sukčiams: „Kartais patiems darbuotojams pavyksta juos atkalbėti, kartais tenka pasitelkti policijos pagalbą. Deja, pasitaiko atvejų, kai sukčių melas būna toks įtaigus, jog dalies klientų visgi nepavyksta atkalbėti net su policijos ar psichologų pagalba.“

Į sukčių spąstus pakliūva ne tik moterys: apie tai, kad buvo apgauti, vyrai linkę nutylėti

Anot Ž. Augonės, nors ant „donžuanų“ kabliuko moterys iš tiesų užkimba dažniau, tačiau tokio tipo sukčių žabangų neišvengia ir vyrai. Tiesa, pranešti apie romantinio sukčiavimo atvejus jie dažniausiai nenori:

„Paprastai į sukčių spąstus patekę vyrai įtiki bendraujantys su moterimi, tačiau iš tiesų jiems pinkles rezga vyriškosios lyties atstovas. Aukoms dažniausiai pasakojamos graudžios istorijos, teigiama, kad reikalinga finansinė pagalba sergančiai mamai ar kitam artimajam. Sukčių aukos tokiais atvejais perveda pinigų ar net leidžia susikurti „Smart-ID“ paskyrą savo telefone ir patiems sukčiams tvirtinti mokėjimus“.

Vis dėlto, moterys dažniau tampa tokių apgaulių aukomis ir, anot psichologo, priežastis – gana akivaizdi: „Ne paslaptis, kad su amžiumi moteriai vis sunkiau rasti padorų vyrą, vien todėl, kad tų vyrų tiesiog mažiau, tad lemiamas kriterijus, manyčiau, yra vienišumas. Vyresnės, netekėjusios arba išsiskyrusios ir vaiką auginančios, moterys, žodžiu tos, kurioms dėl vienokių ar kitokių priežasčių tą vyrą rasti sunkiau. Staiga ir netikėtai atsiradusi proga gali atrodyti it koks stebuklas. O tik to ir tereikia...“

Ar lietuvės – itin naivios moterys? E. Šidlauskas sako, kad ne, mat apgaulingas prašymas nepateikiamas tuojau pat: „Vyksta žaidimas, kuriami santykiai, kaitinamos svajonės, viltys, didinamas pasitikėjimas, draugystė, intymumas. Čia it su azartiniais lošimais: pradžiai leidžiama laimėti, patirti daug stiprių svaiginančių emocijų, kurių neretai taip trūksta kasdienybės rutinoje, ir kai auka pakankamai visu tuo apsvaiginama, užliūliuojama – prasideda jau ne tokia maloni dalis.“

Susimoka už dovanas, kurių niekada negaus: atkreipkite dėmesį į 5 detales

„Swedbank“ atstovė Ž. Augonė pasakoja ir dar vieną paplitusią apgaulės versiją: ne kartą sukčių aukoms girdėta frazė „siunčiau tau brangią dovaną, bet ji įstrigo muitinėje“. Padėjus finansiškai išspręsti neva netikėtus nesklandumus, dovana paprastai „užstringa“ dar keliose tarpinėse stotelėse, vėl prašoma pervesti pinigų. Taip sukčių aukos kelissyk susimoka už dovanas, kurių iš tiesų niekada negaus.

Siekiant apsaugoti save nuo sukčių, psichologas siūlo atkreipti dėmesį į dar keletą dalykų:

Pernelyg geras kandidatas: pasak E. Šidlausko, nors malonu, kai mums meilinasi gerokai patrauklesnis nei įsivaizdavome ar galėjome svajoti asmuo, tačiau sociologai pastebėjo, kad meilė nėra tokia jau akla ir paprastai įsimylime panašaus socialinio statuso, patrauklumo ir t.t. žmogų, kurio „vertė“ sutuoktinių rinkoje artima mūsiškei. Tai, sako psichologas, juntame intuityviai, bet yra ir objektyvūs – karjeros, intelekto, amžiaus, kultūriniai – parametrai.

Domisi jūsų pajamomis: susimąstyti specialistas pataria ir jei asmuo neįprastai aktyviai klausinėja apie darbą, karjerą, atlygį, vyksta tarsi savotiška apklausa.

Kas jo draugai: „Svarbu atkreipti dėmesį į aplinką, kuri supa žmogų: ar tai – tikras profilis, ar gudriai suręsta klastotė socialiniuose tinkluose. Kas komentuoja jo žinutes, ar tai – irgi kolegos kariškiai, o gal išvis jokių draugų nėra?“, – pasakoja pašnekovas.

Skubotumas: Jei spendžiami spąstai, anot E. Šidlausko, apgavikas gali skubėti, tad santykiai tarsi vyksta pernelyg greitai, perdėm paprastai, lyg kine, t. y. niekur nesusiduriama su kažkokiomis problemomis. Tai gali sužavėti auką, mat atrodo, kad svajonė jau visai arti.

Psichologinis portretas: „Pamėginkite susidėlioti, kokios to žmogaus vertybės, daugiau materialios ar dvasinės – kultūra, menas religija. Kaip atsiliepia apie kitus, ką sako apie save. Paklauskite savęs, kiek tam žmogui būdingas narcisizmas, makiavelizmas ir psichopatija, kas dar vadinama tamsiąja asmenybės bruožų triada“, – kalba nusikaltimų psichologijos ekspertas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (76)