Nauja priemonė vaikų raidai skatinti – patyriminis mokymasis

„Vasara visiems asocijuojasi su poilsiu – kam nuo darbo, kam – nuo mokyklos, tačiau, jeigu suaugę gali į įprastą darbinį ritmą grįžti po kelių dienų, įrodyta, kad vaikai per vasarą gali prarasti iki 50 proc. per mokslo metus įgytų žinių. Paprasčiau tariant, kai vaikai neina į mokyklą, jie pamiršta, ko prieš tai mokėsi – kuo ilgesnė pertrauka vasarą, tuo dramatiškesnis žinių praradimas. Atėjus rudeniui, viską prisiminti gali užtrukti iki 2 mėnesių, todėl mokslininkai suka galvas, kaip su tuo kovoti. Naujausios studijos atskleidė, kad geriausias būdas – patyriminis mokymasis, kurį geriausia įgyvendinti vasaros stovyklose“, – sako E. Kesylienė.

Patyriminis mokymasis – tai mokymosi per patirtį procesas, kurio metu, atvirkščiai nei „tradiciniame“ švietime, didžiausias dėmesys skiriamas ne protavimui, bet aktyviai patirčiai – emocijoms, reakcijoms, pojūčiams ir savirefleksijai. Kadangi vasaros stovyklose dažniausiai susirenka labai daug skirtingų vaikų iš skirtingų socialinių ir kultūrinių grupių, o stovyklos programa sudaroma kuo įvairesnė, vaikai per vasarą ne tik nepamiršta turimų žinių, bet įgauna ir naujų kompetencijų. Neuromokslininkai sutaria, kad savarankiškas, patyriminis ir turiningas mokymasis yra svarbus sėkmingai vaiko ateičiai, net, jei iš pirmo žvilgsnio tai vyksta neformaliai – stovyklaujant.

 Eglė Kesylienė

2003 m. Amerikos stovyklavimo asociacijos [ACA] tyrimo, kuriame dalyvavo daugiau nei 5000 šeimų, rezultatai parodė, kad tėvai, stovyklos darbuotojai ir patys vaikai pabrėžė po stovyklos atsiradusį reikšmingą jų savigarbos, nepriklausomybės, lyderystės, draugystės įgūdžių, socialinio komforto, bendradarbiavimo, nuotykių paieškos ir tyrinėjimų gebėjimų, aplinkos suvokimo ir problemų sprendimo paieškų pagerėjimą. Šis konkretus tyrimas buvo vienas pirmųjų, kuriais buvo bandoma įvertinti jaunimo raidos rezultatus, pasiektus vienos savaitės ar ilgesnės trukmės vasaros stovyklos metu.

„Natūraliai vaikai iš prigimties siekia kažko išmokti ir naujų potyrių, todėl, suteikus jiems daugiau laisvės ir mokymosi procesą suasmeninus – leidžiant žinomą teoriją išbandyti praktiškai, mokymosi procesas jiems tampa įdomus ir prasmingas. Yra pastebėta, kad aktyviai dalyvaudami įvairiose veiklose ir prisitaikydami prie esamos aplinkos, vaikai turimas žinias sujungia su naujai įgyta patirtimi – taip savotiškai pasitikrindami, ką žino. Be to, bendra veikla su bendraamžiais padeda formuotis bendravimo įgūdžiams, žaisdami kartu, jie mokosi derėtis, dirbti komandiškai, priimti bendrus sprendimus, dalytis patirtimi, palaikyti vienas kito idėjas ir, žinoma, mokytis vienas iš kito. Patyriminio mokymosi ašis – ką vaikai daro, yra vertingiau nei tai, ką jie žino, todėl visas neformalaus mokymosi procesas stovyklose priimamas daug sklandžiau, o žinios įsisavinamos ilgam. Juk net Albertas Einšteinas yra pasakęs, kad „vienintelis žinių šaltinis yra patirtis“, – šypsosi „AMES Education“ vadovė.

Kaip išsirinkti tinkamą stovyklą?

Žinoma, vasaros stovyklų yra daug, tad išsirinkti tinkamiausią – tiriamojo darbo verta užduotis. „Šiuo metu stovyklų įvairovė yra itin didelė, jose rūpinamasi, kad vaikai ne tik būtų pavalgę ir užimti, bet ir įvairiapusiškai lavinami – nuo kalbų mokymo iki bendrųjų gebėjimų lavinimo, kurie padės jiems vėliau planuojant savo karjerą. Pavyzdžiui, mūsų „iCamp“ stovyklos Palangoje programa yra įvairi bei turininga – jos metu intensyviai tobulinamos anglų kalbos žinios, pasitelkiant įvairius edukacinius užsiėmimus, projektines veiklas, sporto šakas, šokius bei vaidybos meną. Svarbiausia sau atsakyti į keletą esminių klausimų – kokius mano vaiko poreikius stovykla patenkins ir pagal tai pasirinkti, kur jis leis vasarą. Žinoma, finansinė dalis itin svarbi, tačiau visada rekomenduoju pažiūrėti paprastai – kiek man svarbi vaiko ateitis, kiek į ją galiu investuoti ir, ar pasirinkta stovykla šių investicijų verta“, – pataria E. Kesylienė.

Pasak jos, svarbiausi klausimai, kuriuos sau reikia užduoti, yra šie:

  • Kokią vertę stovyklą sukuria vaiko raidai?
  • Kokia filosofija stovykla vadovaujasi ir kokius tikslus kelia?
  • Kokiomis sąlygomis vaikas stovykloje gyvens?
  • Kur stovykla įsikūrusi – ar patogu bus ten nuvažiuoti bei grįžti?
  • Ar stovyklos kaina atitinka visus ankstesnius poreikius?

Kaip ir visur, stovyklų programose taip pat kasmet įvyksta pokyčių – kintantys vaikų poreikiai diktuoja ir stovyklų tendencijas. Kaip teigia specialistė, šiemet 8-13 metų vaikai itin aktyviai renkasi bendrinės anglų kalbos programas Maltoje, kur su jais visą laiką būna ir „AMES Education“ mokytojas. Taip tėvai, per dvejus metus įpratę nuolat būti su vaiku, jaučiasi ramesni, kad jis nebus paliktas vienas. Vis daugiau šeimų domisi ir tarptautinėmis programomis Jungtinėje Karalystėje, kur vaikai gyvena tik filmuose matomose mokyklose, susipažįsta su mokomaisiais dalykais anglų kalba smagiai ir be streso, o laisvalaikį leidžia su gimtakalbiais bendraamžiais.

„Šiemet pastebėjome, kad dalies Lietuvos moksleivių anglų kalbos žinios jų amžiaus grupėje yra gana geros ir jie yra labiau linkę rinktis iššūkį, ne tik pramogą. Absoliuti dauguma į mus besikreipiančių šeimų vaikams nuo 14 metų ieško specializuotų sprendimų, kad vaikai galėtų pasitelkti anglų kalbą kaip įrankį mokomųjų dalykų mokymuisi tradicinėse britiškose mokyklose arba išbandyti skirtingas veiklos sritis – mediko, teisininko, politiko, inžinieriaus, programuotojo, verslininko, filmų ar meno kūrėjo. Kelerius metus tendencingai auga ir kitų užsienio kalbų besimokančių moksleivių skaičius. Natūralu, kad vien antrosios užsienio kalbos pamokų mokykloje nepakanka kalbiniams įgūdžiams įvaldyti, tad vasaros stovyklos – idealus sprendimas kiekvienam, norinčiam praktiškai įtvirtinti vokiečių, prancūzų, italų ar ispanų kalbų žinias tose šalyse, kur šios kalbos yra valstybinės. Tai suteikia teisingus pagrindus ir aiškią motyvaciją. Pasiilgę tolimesnių kelionių ir didmiesčių šurmulio, renkasi stovyklą Niujorke, nes čia vyks ne tik turiningos anglų kalbos pamokos, bet ir daug laiko teks praleisti Didžiajame obuolyje, kur savarankiškumo pamokos garantuotos“, – apie stovyklų tendencijas pasakoja E. Kesylienė.

Nemokamas renginys padės išsirinkti stovyklą

Tiems, kuriems kyla daugiau klausimų, „AMES Education“ gegužės 7 d. Vilniuje, Lietuvos nacionalinėje M. Mažvydo bibliotekoje, organizuoja tarptautinį renginį „AMES STUDY THE WORLD Summer & Boarding schools 2022“. Renginio metu 8-18 m. moksleiviai detaliau sužinos apie kalbų stovyklas Palangoje, Londone, Maltoje, Niujorke ir Vankuveryje, taip pat įvairūs pranešėjai dalinsis patirtimi, kaip stovyklose atrasti įdomiausias būsimų studijų kryptis. Juk stovykla – lyg generalinė repeticija prieš būsimas studijas užsienyje: stovykloje vyresnių klasių moksleiviai turi unikalią galimybę išbandyti svarstomą specialybę „TASTE IT“ ar pajusti studijų dvasią Kembridžo ar Oksfordo universitetų aplinkoje.

Svarbiausias renginio akcentas – praktiška „know-how“ dalis: užsienio mokslo įstaigų atstovai „AMES STUDY THE WORLD SUMMER 2022“ renginyje visiems asmeniškai ir išsamiai paaiškins, kaip pasirinkti vasaros stovyklą, kuri ne tik intensyviai lavintų užsienio kalbos žinias, bet ir ugdytų jauno žmogaus savarankiškumą bei leistų svarstomą specialybę išbandyti multikultūrinėje aplinkoje.

Renginys nemokamas, tačiau būtina registracija. Registracijos formą galite rasti čia.