Vairuotojo neatidumas vos nekainavo gyvybės

Situacijų, kuomet dėl vairuotojų neatsakingumo pėstiesiems kyla realus pavojus, tikrai netrūksta. Apie vieną iš jų papasakojo vairuotoja Aušra. Tik laimingo atsitiktinumo ir greitos vairuotojos reakcijos dėka tragiškai pasibaigti galėjusio eismo įvykio pavyko išvengti.

„Į už manęs važiavusį automobilį dėmesį atkreipiau iš anksto – dviejų priešpriešinių juostų gatvelėje minėto automobilio vairuotojas bandė mane aplenkti net kelis kartus, tačiau dėl pakankamai intensyvaus srauto negalėjo to padaryti, – pasakoja Aušra. – Per veidrodėlį mačiau, kad prie vairo sėdi jaunas vaikinas, šalia – mergina. Nežinau, galbūt jis bandė padaryti merginai įspūdį, pademonstruoti savo sportinio automobilio galingumą ar vairavimo sugebėjimus?“

Užsidegus žaliam šviesoforo signalui, Aušra pajudėjo į priekį. Už jos – ir minėto automobilio vairuotojas. Vos už 200 metrų Aušra pradėjo lėtinti greitį, kadangi iš tolo pamatė link pėsčiųjų perėjos žingsniuojančią moterį.

„Pėsčiųjų perėja toje vietoje matoma iš tolo. Tiesiog neįsivaizduoju, kaip būtų galima jos nepamatyti“ – pasakoja pašnekovė. Tačiau už jos važiavusio automobilio vairuotojas perėją ignoravo ir Aušrai stabdant nusprendė ją aplenkti, išvažiuodamas į priešpriešinio eismo juostą.

„Viskas truko kokias 2-3 sekundes, bet prisimenu kaip sulėtintame filme. Ant šaligatvio stovėjusi moteris pamatė, kad aš jau beveik sustojau, tad žengė į perėją. Tą akimirką lyg nujausdama pasižiūrėjau į galinio vaizdo veidrodėlį ir pamačiau, kad už manęs važiavęs automobilis pradeda mane lenkti priešpriešine juosta. Sureagavau akimirksniu: pradėjau spausti garso signalą ir ženklais rodyti pėsčiajai, kad sustotų, – pasakoja Aušra. – Ačiū Dievui, pėsčioji taip išsigando, kad tiesiog sustojo vietoje. Dar vienas žingsnis, ir būtų atsidūrusi po mane aplenkti bandžiusio automobilio ratais.“

Paklausta, kaip galėjo būti, kad vairuotojas nematė nei pėsčiųjų perėjos, nei pačios pėsčiosios, pašnekovė gūžčioja pečiais ir tikina: matyt kai nežiūri, tai ir nematai.

„Matomumas toje vietoje tikrai geras, todėl nelabai tikiu, kad pėsčiųjų perėjos jis galėjo nepastebėti. Gal tiesiog nematė pėsčiosios? Tiesa, prieš pat perėją yra įsukimas į kiemą. Galbūt jis pamanė, kad stabdau automobilį, nes ketinu sukti į kiemą, nors posūkio aš tikrai nerodžiau, – sako pašnekovė. – Baisiausia, kad net ir vos neįvykus nelaimei, jis lyg niekur nieko nuvažiavo toliau. Nei sustojo, nei atsiprašė pėsčiosios už savo elgesį, galėjusį kainuoti jos gyvybę. Klausimas, ar jis apskritai suprato, kad kažkas įvyko.“

Viena iš pavojingiausių situacijų

Kaip pastebi Lietuvos kelių policijos tarnybos vyriausiasis tyrėjas Audrius Dragūnas, situacijų, kuomet vienam vairuotojui praleidžiant pėsčiuosius per perėją, kiti vairuotojai nesustoja, vis dar pasitaiko neretai. Nors tokie nelaimingi atsitikimai įprastesni keturių eismo juostų perėjose, išvengti nelaimių nepavyksta net ir dviejų priešpriešinių eismo juostų keliuose. Aušros pasakota istorija – ne išimtis.

„Dažniausios situacijos pasitaiko tuomet, kai pirma juosta važiuojantis automobilis praleidžia pėsčiuosius, tačiau pilnai nesustabdo, todėl antra juosta judantis vairuotojas neįvertina, kad į kelią išėjo žmogus, nesumažina greičio ir sustoti laiku nebesuspėja“ – pasakoja specialistas.

Anot specialisto tai, kad priešais ar šalimais važiuojantis automobilis, artėdamas link perėjos pradeda stabdyti, kitų automobilių vairuotojams turėtų tapti akivaizdžiu signalu apie į pėsčiųjų perėją žengiantį žmogų. Aušros pasakotu atveju iš paskos važiavusio automobilio vairuotojas pasielgė itin neatsakingai: ne tik nesumažino greičio artėdamas link perėjos, bet ir apskritai ignoravo tiek prieš jį stabdantį automobilį, tiek perėja žengti ketinančią pėsčiąją.

Nemaža dalis pėsčiųjų perėjose nukenčia ne tik dėl vairuotojų neatsargumo, bet ir dėl vairuotojų Kelių eismo taisyklių neišmanymo. Nepaisant to, kad Kelių eismo taisyklėse aiškiai nurodoma vairuotojų pareiga sustoti prie perėjos tais atvejais, kai pėsčiasis laukia galimybės į ją įžengti, vis dar pasitaiko vairuotojų, kurie pėsčiąjį yra linkę praleisti tik tuomet, kai jis jau žengia ar yra įžengęs į perėją. Tačiau ir tai pavyksta ne visiems: prieš perėją nesumažinus greičio, pernelyg vėlai pastebėjus pėsčiąjį, laiku sustoti ir išvengti tragiškos nelaimės gali ir nepavykti.

Daugiau atsargumo pėsčiųjų perėjose reikėtų ir iš pačių pėsčiųjų pusės. Kaip pastebi A. Dragūnas, ne visi pėstieji pakankamai rūpinasi savo saugumu, į perėją neretai žengia pernelyg drąsiai, neįsitikinę saugumu.

„Nors perėjoje pėsčiajam suteikiama pirmenybė, žengdami į ją pėstieji turėtų įvertinti automobilių srautą, jų greitį, taip pat įsitikinti, kad vairuotojai juos praleidžia. Antra taisyklė – vengti dėmesį atitraukiančių veiklų – einant per perėją kalbėti telefonu, jame naršyti ar rašyti žinutes, šnekučiuotis su kitais žmonėmis, klausyti muzikos ir panašiai,“ – pataria policijos atstovas.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija.