„Vairuotojai turėtų suvokti, kad autoįvykio priežastimi gali būti net ir iki 10 km/val. viršytas greitis. Spaudžiant greičio pedalą stipriau nei leistina, visada sumažėja saugumas, mat padidėjus greičiui, ilgėja ir stabdymo kelias, kuris ekstremalioje situacijoje – itin svarbus“, – teigia vairavimo instruktorius Dovydas Eiza. – Stabdymo kelias yra atstumas iki visiško sustojimo, kurį transporto priemonė nuvažiuoja paspaudus stabdžių pedalą. Būtent ilgesnis stabdymo kelias dažnu atveju tampa autoįvykio priežastimi. Pavyzdžiui, jei važiuojate 50 km/val. greičiu, jūsų stabdymo kelias bus 25 metrai. Jei greitis bus padidintas iki 60 km/val., šis kelias pailgėja iki 36 metrų.“

Vietos, kuriose „spausti“ itin pavojinga

Vairavimo specialistas D. Eiza pastebi, kad mūsų šalyje visai įprasta važiuoti didesniu nei leistina greičiu. Tai, pasak jo, nėra saugu, o tam tikromis situacijomis gali būti ir itin pavojinga.

„Yra vietų, kuriose net ir nedidelis greičio viršijimas – labai pavojingas. Pavyzdžiui, stovėjimo aikštelėje visai paprasta susidurti dviem ar daugiau automobilių, jei nors vienas iš jų staigiai pajuda iš stovėjimo vietos ar greičiau nei galima į ją įvažiuoja. Tokioje situacijoje neverta bandyti būti pirmesniam, svarbu paisyti saugumo reikalavimų, tad patarčiau važiuoti lėčiau, bet saugiau“, – teigia pašnekovas.

Dar viena vieta, kurioje net ir keli viršyti kilometrai gali baigtis tragiškai – gyvenvietės, kuriose daug žaidžiančių vaikų. Pastarieji įprastai mažiau dairosi, nėra pakankamai atidūs ir gali netikėtai išbėgti į važiuojamąją kelio dalį.

„Gyvenvietėse vairuotojai privalo būti ypatingai budrūs. Tai vieta, kurioje žmonės migruoja, gali bėgioti naminiai gyvūnai. Staiga į kelią išbėgus vaikui ar gyvūnui, tie keli viršyti kilometrai gali tapti lemiančiu faktoriumi, pavyks išvengti nelaimės ar ne“, – pasakoja instruktorius.

Pašnekovas įspėja, kad geriau rinktis mažesnį greitį ir miesto centre, keliuose, prie kurių įsikūrę darželiai, mokyklos, turgavietės. Šiose vietose įprastai yra daugiau judėjimo, taigi padidėja ir galimų netikėtų situacijų, nelaimingų atsitikimų rizika. Budrumą vairuotojai turėtų išlaikyti ir artėjant prie pėsčiųjų perėjų, sankryžų bei posūkių, kuriuose matomumas gali būti prastesnis.

Pavojingos oro sąlygos ir prasta kelio danga

Vairavimo instruktorius atkreipia dėmesį ir į oro sąlygų įtaką vairavimui: didesnis nei leistinas greitis savaime kelia pavojų, o esant prastoms oro sąlygoms – ypatingai.

Bene pavojingiausios situacijos vasaros metu kyla dėl smarkaus lietaus. Lietus blogina matomumą, o dėl slidžios kelio dangos gali pailgėti stabdymo kelias. Autoįvykio priežastimi gali tapti ir balas sudarančios lietaus sankaupos kelkraščiuose – ant jų užvažiavus, suvaldyti didesniu nei leistina greičiu važiuojančią transporto priemonę gali būti sudėtinga.

Sulėtinti greitį vertėtų ir rūko metu. Dėl prasto matomumo padidėja tikimybė laiku nepastebėti kelyje esančios kliūties, taigi ir sustabdyti pernelyg greitai važiuojantį automobilį bus sunkiau.

Įvertinti vairuotojai turėtų ir kelio dangą. Ypatingai karštomis vasaros dienomis, kai oro temperatūra pakilus iki 25 laipsnių, betoninė kelio danga gali deformuotis, asfaltuotų kelių dangos paviršiuje gali susidaryti bitumo perteklius. Tokiuose ruožuose, nepriklausomai nuo to, ar yra pastatyti įspėjamieji ženklai, vairuotojams patartina sumažinti greitį.

Budrumo vairuotojai neturėtų prarasti ir važiuodami neasfaltuotais keliais. Transporto priemonės padangų sukibimas su žvyro ar smėlio danga prastesnis, todėl važiuojant didesniu greičiu didėja tikimybė nesuvaldyti automobilio. Pavojingu išbandymu gali tapti ir grįstų akmenų kelias, kuris yra gana slidus, ypač kai drėgna – lyjant, sningant ar pašalus.

Nepervertinkite savo vairavimo įgūdžių

Vairavimo instruktorius Dovydas Eiza pastebi, kad vairuotojai neretai vadovaujasi klaidingais įsitikinimais. Ne tik pradedantieji, bet ir patyrę vairuotojai pervertina savo įgūdžius ir galvoja, kad saugumas kelyje priklauso tik nuo jų pačių.

„Reikėtų nepamiršti, kad ne visada leistinas greitis yra lygus saugiam greičiui. Intensyviame eisme būtina įvertinti kitų eismo dalyvių veiksmus, elgtis budriai ir apgalvotai, – teigia D. Eiza. – Net ir menkai viršytas greitis gali baigtis tragiškai, todėl prieš paspaudžiant greičio pedalą pagalvokite apie tai, kad galite sukelti pavojų ne tik sau, bet ir kitiems eismo dalyviams.“

Informacija parengta bendradarbiaujant su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija.