Techniškai tvarkingas automobilis

Prevencinės priemonės, kaip teigia vairavimo specialistai, yra kertinis saugaus dalyvavimo eisme garantas, todėl dar prieš pradėdami kelionę, įsitikinkite, kad jūsų automobilis yra pasirengęs „įveikti“ lietaus sukeltus iššūkius kelyje.

Viena iš svarbiausių prevencinių priemonių – padangų būklė. Padangų gamintojai akcentuoja, kad padangų būklę būtina tikrinti ne tik du kartus per metus, t. y. keičiant padangas iš žieminių į vasarines ir atvirkščiai, bet bent kas kelis mėnesius. Taip pat padangų nusidėvėjimo nereikėtų „matuoti“ pagal jų eksploatavimo laikotarpį, mat kiekvieno vairuotojo vairavimo stilius, nukeliautas atstumas bei kelio danga, kuria yra važiuojama, skiriasi, todėl padangos taip pat dėvisi skirtingu greičiu.

Jei padangos yra nusidėvėjusios, tai dėl per mažo protektoriaus gylio, lyjant šis negalės išstumti vandens iš po ratų, todėl gali prasidėti „akvaplaningo efektas“ (automobilis pradeda slysti ir tampa nevaldomas). Negana to, tikrinant padangas, reikėtų atkreipti dėmesį ne tik į protektoriaus gylį, kuris turi būti ne mažesnis nei 1,6 mm, bet ir atsiradusius pažeidimus, guzus įlinkimus ar įdūrimus, kurie taip pat turi tiesioginės įtakos padangų sukibimui su kelio danga.

Tinkamos padangos nėra vienintelė automobilio dalis, kurią vertėtų apžiūrėti prieš išriedant į gatves lietingą dieną. Vairavimo specialistai pabrėžia, kad ne mažiau svarbų vaidmenį atlieka ir tinkamai veikiantys valytuvai. Jei valytuvų guma yra sukietėjusi ar valytuvai veikia netinkamai, dėl prastai nuvalyto stiklo, vairuotojas gali laiku nepastebėti kliūties, negebėti tinkamai sureaguoti į situaciją, o naktį dar ir padidėja tikimybė būti „apakintam“ kitų automobilių šviesos žibintais. Tikrinant valytuvus, reikėtų pasirūpinti ir langų plovimo skysčiu bei patikrinti, ar bakelis ir padavimo žarnelės nėra prakiurusios, užakusios ar kitaip pažeistos.

Foto: Shutterstock

Būtina paminėti ir stabdžių sistemą. Jei spaudžiamas pedalas jaučiasi pernelyg „minkštas“ ar per daug „kietas“ – tai akivaizdi stabdžių sistemos problema (pasenęs stabdžių skystis, vakuuminio siurblio ar žarnelių gedimai), kuri turi įtakos stabdymo efektyvumui, todėl tokiu automobiliu išriedėti į gatvę būtų per daug rizikinga. Tokiu atveju – reikėtų kreiptis į servisą ir automobilį nugabenti, jo neeksploatuojant.

Greitis, saugus atstumas ir manevravimas

Kadangi lyjant lietui ar esant šlapiai važiuojamajai daliai, automobilio sukibimas su kelio danga suprastėja – pailgėja stabdymo kelias (atstumas, kurį nuvažiuoja transporto priemonė nuo to momento, kol vairuotojas paspaudžia stabdžio pedalą iki visiško transporto priemonės sustabdymo), tinkamai pasirinktas greitis ir atstumo laikymasis nuo kitų transporto priemonių yra ypač svarbūs.

Vos tik pradėjus lyti, specialistai pataria mažinti važiavimo greitį, t. y. važiuoti ne leistinu greičiu, bet mažesniu, tokiu, kuris leistų kuo aiškiau matyti, kas vyksta kelyje. Tokiu atveju vairuotojas ne tik turės daugiau laiko sureaguoti į nenumatytas situacijas (į kelią išėjusius pėsčiuosius, kryptį keičiančias kitas transporto priemones, kliūtis), bet ir galės išvengti jau minėto „akvaplaningo efekto“. Reikėtų įvertinti ir tai, kad kitoje vietoje lyti gali stipriau, todėl net ir lengvas lietus turėtų būti rimtas signalas, jog būtina pasirinkti saugų greitį.

Lygiai taip pat svarbu – laikytis ir saugaus atstumo nuo kitų transporto priemonių. Vairavimo ekspertai pataria, kad saugus atstumas turėtų būti 2 sekundės arba pusei jūsų važiavimo greičio lygus atstumas. Tai reiškia, kad jei automobilis juda 50 km/val. greičiu, vairuotojas nuo kitos transporto priemonės turėtų laikytis 25 metrų atstumo. Tačiau pradėjus lyti, šis atstumas turėtų būti padidintas iki 3-jų ar net 4-ių sekundžių. Kiekvienas vairuotojas turėtų prisiminti, kad kuo didesnį atstumą pasiliks nuo esančių priekyje, tuo daugiau laiko turės tinkamų sprendimų priėmimui: pastebėti, įvertinti situaciją ir sustabdyti prieš kitą transporto priemonę.

Foto: Shutterstock

Verta paminėti ir tai, kad sukibimą su kelio danga automobilio padangos gali prarasti ir pernelyg greitai pasukus vairą, todėl artėjant posūkio, žiedinės sankryžos ar kelio vingio link, patariama iš ankščiau sumažinti greitį, pavarą ir manevrą atlikti iš lėto, užtikrintai, be jokių staigių vairo pasukimų ar greičio bei stabdžio pedalų paspaudimų.

Visas dėmesys į kelią

Nors tiek vairavimo mokytojai, tiek ir policijos atstovai primena ir ragina, kad vairuojant automobilį pašaline veikla užsiimti yra labai pavojinga, o kai kuriais atvejais, pavyzdžiui, naudojant telefoną, tai užtraukia ir administracinę atsakomybę, tikrai ne visi vairuotojai paiso šių įspėjimų.

Visgi, stipriai lyjant, net ir tokia, iš pažiūros „nekalta“ veikla kaip valgymas, šnekučiavimasis su keleiviu ar garsus muzikos klausymas, automobilyje tampa išties milžinišku pavojumi. Todėl dėl lietaus suprastėjus matomumui ypač svarbu, kad vairuotojai neužsiimtų pašaline veikla ir visą savo dėmesį skirtų tik vairavimui. Jie turėtų atkreipti dėmesį ne tik į kelio būklę, tačiau ir į kitų vairuotojų bei pėsčiųjų veiksmus. Svarbu nepamiršti, kad per perėjas gali judėti ir dviratininkai bei paspirtukų vairuotojai.

Nepriklausomai nuo to, kokios oro ar eismo sąlygos, vairuotojai privalo abi rankas laikyti ant vairo ties 9 ir 3 valandomis. Saugaus eismo ekspertai pabrėžia, kad lyjant lietui tai tampa dar svarbiau, mat laikydami rankas numatytose vietose – vairuotojai galės lengviau valdyti automobilį bei laiku atlikti reikalingus manevrus.

Informacija parengta bendradarbiaujant su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija.