Praėjusio mėnesio pabaigoje spaudoje nuskambėjo įvykis, kai Kaune elektriniu paspirtuku lėkęs vyras sužalojo senjorą. Vairavimo instruktorė Olga Židovlenkova įsitikinusi – tokios istorijos kartojasi kiekvieną pavasarį, o paspirtukininkai ir dviratininkai vis nepasimoko. Pasak jos, net naktį prikeltas asmuo, kuris vairuoja šias transporto priemones, turėtų žinoti saugaus eismo taisykles, kurių nežinant – geriau nevažinėti net savo nuosavame kieme.

Keliavimas apsvaigus – vienas žingsnis iki tragedijos

Dažniausiai spaudoje mirga straipsniai, pasakojantys apie asmenis, kurie, įkliuvo būdami neblaivūs, prie automobilio vairo. Šiltuoju metų laiku policijos pareigūnams tenka nubausti ir dviratininkų ar elektrinių paspirtukų vairuotojų, kurie keliauja apsvaigę.

„Saugumas prasideda nuo mūsų pačių. Kiekviena transporto priemonė, jei yra laikomasi visų saugumo reikalavimų, yra saugi. Asmuo, nusprendęs apsvaigęs keliauti dviračiu ar elektriniu paspirtuku, – grėsmė sau ir kitiems eismo dalyviams. Reikėtų nepamiršti, kad dažnu atveju šių transporto priemonių savininkai važinėja greta pėsčiųjų takų ar vaikų žaidimų aikštelių, tad net viena kelionė gali būti lemtinga“, – teigia vairavimo instruktorė O. Židovlenkova.

Foto: Shutterstock

Pašnekovė įsitikinusi, kad bauda – mažiausia blogybė, kuri gresia tokiam vairuotojui. Nesaugant savęs ir kitų, galima lengvai sukelti autoįvykį, kuris baigsis net mirtimi.

Pasiruošti kelionei – būtina

Nusprendus įsigyti dviratį ar elektrinį paspirtuką, būtina pasiruošti kelionėms šiomis transporto priemonėmis. Pasak pašnekovės – labai svarbu žinoti maršrutą, kuriuo norima keliauti, mat šalyje ne visur yra įrengti dviračių takai, dažnai jie baigiasi netikėtose vietoje. Besiblaškantis vairuotojas kelia grėsmę tiek sau, tiek aplinkiniams, tad keliones verta planuoti ir joms ruoštis.

„Taip pat labai svarbu pabrėžti, kad iš namų neverta kelti kojos, jei nežinote KET, kurios aktualios dviratininkams ir paspirtukininkams. Nesvarbu, kad esate sulaukęs tinkamo amžiaus vairuoti šias transporto priemones, būtina žinoti taisykles, kada ir kaip reikia elgtis, kad nesukeltumėte pavojaus sau ir kitiems“, – pabrėžia instruktorė.

Jei dviračiu ar elektriniu paspirtuku yra planuojama važiuoti automobilių keliais, svarbu žinoti ir laikytis taisyklių. Taip vairuotojai nebus nubausti už pažeidimus ir sumažins galimybę pakliūti į eismo įvykį. Svarbu atsiminti, kad automobilių keliais dviračiu ar elektriniu paspirtuku galima važiuoti ne jaunesniems nei 14 metų asmenims, o jei esate išklausę specialų kursą ir turite tą įrodantį pažymėjimą – ne jaunesniems nei 12 metų asmenims. Gyvenamojoje zonoje, daugiabučių namų kiemuose, dviračių ir pėsčiųjų takuose dviratininkų bei elektrinių paspirtukų vairuotojų amžius nėra ribojamas.

„Nors ir nėra amžiaus ribojimo, visada rekomenduoju mokytis važinėti su šiomis transporto priemonėmis jau išmokusiais važinėti artimaisiais. Tėvai turėtų prižiūrėti savo vaikus ir nepamiršti, kad net ir daugiabučių kiemuose dažnai automobilius vairuojantys asmenys linkę viršyti leistiną greitį, o daugybė sustatytų mašinų blogina matomumą, tad verta pasirūpinti visomis saugumo priemonėmis“, – pabrėžia O. Židovlenkova.

Saugumui garantuoti – apsaugos priemonės

Prieš planuojant kelionę dviračiu ar elektrinu paspirtuku, būtina įsitikinti, kad transporto priemonė yra tam paruošta. Jei teks važiuoti automobilių keliais ir į kelionę išsiruošėte šviesiuoju paros metu, būtina patikrinti dviračio ar paspirtuko stabdžius, garso signalą, patikrinti ar transporto priemonė gale turi raudonos šviesos atšvaitą ar žibintą, priekyje – baltos spalvos žibintą ant ratų stipinų – oranžinės šviesos atšvaitus. Jei važiuojama tamsiuoju paros metu, galioja tokios pat taisyklės, taip pat būtina būti prisitvirtinus transporto priemonės priekyje baltos spalvos žibintą ir dėvėti liemenę su šviesą atspindinčiomis juostomis.

„Visos apsaugos priemonės saugo tiek transporto priemonės vairuotoją, tiek kitus žmones. Rekomenduoju į kiekvieną kelionę leistis dėvint ryškiaspalvę liemenę, taip pat galima įsigyti šviesą atspindinčią striukę ar kuprinę. Taip iš tolo būsite matomas kitiems eismo dalyviams Jei perkate naują dviratį, tai nereiškia, kad jis bus jau su visais atšvaitais, gali būti, kad juos teks papildomai susikomplektuoti ir įsigyti.“, – pasakoja instruktorė.

Foto: Shutterstock

Specialistė pabrėžia, kad tiek dviratininkai, tiek elektrinių paspirtukų vairuotojai privalo nulipus nuo transporto priemonės persivesti ją per pėsčiųjų perėją. Taip pat vairavimo instruktorė įsitikinusi, kad žmonės, kurie saugo savo gyvybes, visų kelionių elektriniu paspirtuku ar dviračiu metu turi dėvėti šalmus, o dar geriau – ne tik juos, bet ir kitas apsaugos priemones, pavyzdžiui, kelių ir alkūnių apsaugas, pirštines.

„Mes visi tikime, kad nelaimės atsitinka kitiems, bet mus jos aplenks. Mano darbinėje praktikoje tenka matyti įvairių eismo įvykių, o dažnas transporto priemonės vairuotojas nedėvi apsaugos priemonių, susižeidžia, nors, rodos, galėjo nukentėti žymiai mažiau“, – patirtimi dalinasi pašnekovė.

To negalima ignoruoti

Dažnai automobilių vairuotojus šiltuoju metų laiku piktina dviratininkai ar elektrinių paspirtukų vairuotojai, kurie važiuoja važiuojamąja kelio dalimi, nors šalia įrengtas dviračių takas. Tai – draudžiama ir šių dviračių transporto priemonių vairuotojai turėtų rinktis jiems važiavimui skirtas vietas – dviračių takus ir važiuoti kuo arčiau dešiniojo krašto.

Taip pat galima keliauti dviračių eismo juostomis, kurios yra pažymėtos skiriamosiomis linijomis bei dviračio simboliais.

„Jei nėra dviračių takų ar šioms transporto priemonėms skirtos eismo juostos, pastarieji gali važiuoti kelkraščiu. Juo galima važiuoti, jei jis tam pritaikytas – padengtas asfalto arba betono danga. Svarbu, kad važiuojant kelkraščiu vairuotojas netrukdytų juo einantiems pėstiesiems“, – teigia O. Židovlenkova.

Specialistė priduria, kad važiuojamąja kelio dalimi galima judėti tik tuomet, kai prie jo neįrengtas dviračio takas, o kelkraštis – netinkamas važiavimui dviračiu ar elektriniu paspirtuku. Pėsčiųjų takais dviratininkai ir elektrinių paspirtukų vairuotojai gali važiuoti tik tuomet, kai nėra dviračių tako, tam pritaikytos eismo juostos ar kelkraščio.

Foto: Shutterstock

Draudimai, kurių pamiršti nevalia

Norint, kad kelionė būtų kuo sklandesnė, dviratininkai ir elektrinių paspirtukų vairuotojai privalo žinoti ir tai, kas yra griežtai draudžiama.

Saugiam eismui užtikrinti privalu žinoti, kad šiomis transporto priemonėmis negalima keliauti automagistralėmis ir greitkeliais. Taip pat – važiuoti bent viena ranka nelaikant transporto priemonės (išskyrus tuos atvejus, kuomet ranka rodomas signalas). Verta prisiminti ir tai, kad dviračiu ir paspirtuku griežtai draudžiama vežti keleivius, išskyrus tais atvejais dviračiu, jeigu yra įrengta speciali tam vieta. Kadangi elektrinis paspirtukas skirtas važiuoti vienam asmeniui, tai vežti keleivį šia transporto priemone griežtai draudžiama.

„Šių transporto priemonių vairuotojai turi žinoti, kad negalima vežti, vilkti ar stumti krovinių, jeigu jie trukdo arba kelia pavojų kitiems eismo dalyviams. Taip pat – nevalia pamiršti, kad draudžiama būti velkamiems kitų transporto priemonių arba patiems jas vilkti. Svarbu žinoti ir tai, kad pažeidžiate taisykles, jeigu važiuojate įsikibus į kitas transporto priemones ar važiuojate pėsčiųjų perėjomis“, – vardija vairavimo instruktorė.

Informacija parengta bendradarbiaujant su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija.