Pasirūpinkite saugos priemonėmis

Tam, kad dviratis yra ne tik aplinką tausojanti, tačiau ir mūsų fizinį aktyvumą didinanti transporto priemonė, tikriausiai, mažai kas paprieštarautų. Todėl natūralu, kad šiais laikais vis daugiau žmonių judėjimą mieste automobiliais keičia dviračiais ar pastaruoju metu labai išpopuliarėjusiais elektriniais paspirtukais.

Tačiau tikimybė būti sužeistiems ar net žūti eismo įvykio metu šios kategorijos eismo dalyviams yra kelis kartų didesnė nei žmonėms, važiuojantiems automobilyje. Todėl dviračių ir paspirtukų vairuotojai pirmiausia turėtų pasirūpinti apsaugos priemonėmis bei tinkamai paruošti savo transporto priemonę.

Tiek dviračių, tiek paspirtukų, turinčių ne didesnį nei 1 kW vidaus degimo ar elektros variklį ir išvystančių ne didesnį nei 25 km/val. greitį, vairuotojams galioja praktiškai identiškos kelių eismo taisyklės.

Pirmiausia, važiuoti keliu tokioms transporto priemonės galima tik tada, jei jose tinkamai veikia stabdžiai ir garso signalas. Važiuojant dviračiu, jo priekyje turi būti pritvirtintas baltos šviesos atšvaitas, o gale – raudonos šviesos atšvaitas arba tokios pat spalvos šviesos žibintas, o ant stipinų iš abiejų ratų pusių primontuoti oranžiniai šviesos atšvaitai. Tuo metu naudojantis elektriniu paspirtuku – jo priekyje turi būti įjungtas baltos šviesos žibintas, o gale – šviesti raudonos spalvos.

Dviračio vairuotojas, važiuodamas važiuojamąja dalimi, privalo dėvėti ryškios spalvos liemenę su šviesą atspindinčiomis juostomis. Dienos metu, jei dviračio priekyje dega baltas šviesos, o gale – raudonas žibintas, liemenės galima nedėvėti.. Tas pats galioja ir paspirtuku važiuojantiems žmonėms. Visgi, jei kelyje matomumas yra blogas arba važiuojama tamsiuoju paros metu, tiek liemenė, tiek priekiniai ir galiniai žibintai yra privalomi.

Nereikėtų pamiršti ir šalmo. Dviračių vairuotojams bei keleiviams (jei yra daugiau nei viena sėdima vieta) bei paspirtukų vairuotojams, kurie nėra pilnamečiai, važiuojant keliu būtina dėvėti užsegtą dviratininko šalmą. Tačiau net ir vyresniems nei 18 metų žmonėmis šalmas visais atvejais yra labai rekomenduojamas, nes būtent jis gali apsaugoti nuo sunkių galvos traumų: smegenų sukrėtimo, kaukolės skilimo ir pan.

Dalyvavimas eisme

Jei pasirūpinome saugos priemonėmis, tuomet turėtume atkreipti dėmesį į tai, kaip dviračių ir elektrinių paspirtukų vairuotojai turėtų elgtis, dalyvaudami eisme.

Verta atkreipti dėmesį į tai, kad važiuoti važiuojamąja kelio dalimi šiomis transporto priemonėmis galima ne jaunesniems kaip 14-os metų amžiaus žmonėms arba ne jaunesniems kaip 12-os metų asmenims, kurie yra išklausę specialų mokymo kursą bei turi tai įrodantį pažymėjimą. Važiuoti keliu dviračiu galima ir nuo 8 metų amžiaus, tačiau tik tuo atveju, jei vaikas yra prižiūrimas suaugusiojo. Na, o gyvenamojoje zonoje dviračių vairuotojų amžius nėra ribojamas, tačiau, kai kalba pasisuka apie elektrinius paspirtukus, tėveliams reikėtų įvertinti, ar jų vaikas sugebės suvaldyti tokią transporto priemonę.

Nereikėtų pamiršti ir to, kad šiuolaikiniai elektra varomi paspirtukai yra gaminami ir galingesniais nei 1 kW galingumo varikliais bei gali išvystyti ir iki 45 km/val. greitį. Tokie paspirtukai jau yra priskiriami mopedų kategorijai, todėl norint su jais dalyvauti eisme, būtina juos įregistruoti, apdrausti, atlikti techninę apžiūrą, o pats vairuotojas privalo turėti AM ar bet kurią kitą motorinių transporto priemonių vairavimo kategoriją bei dėvėti motociklininkams skirtus šalmus. Jei bent viena iš šių sąlygų nėra išpildoma – dalyvauti eisme yra draudžiama ir už tai gali grėsti administracinė bauda.

Tiek dviratininkams, tiek paspirtukų vairuotojams yra leidžiama važiuoti tik pėsčiųjų ir dviračių takais, arba dviračių juostomis, o kai jų nėra – tam tinkamu kelkraščiu. Jei šiomis transporto priemonėmis yra važiuojama kelkraščiu ar važiuojama kelio dalimi, privaloma būti ypač budriems bei laikytis kuo arčiau dešiniojo krašto.

Tačiau išimtis galioja tais atvejais, kai reikia apvažiuoti kliūtį, važiuoti tiesiai, kai iš pirmosios eismo juostos leidžiama sukti tik į dešinę ar sukant į kairę. Kryptį, kuria ruošiatės važiuoti, visada būtina nurodyti ištiesiant ranką į tą pusę, į kurią ketinate sukti. Tokiu būdu kiti eismo dalyviai yra aiškiai informuojami ir tai gali padėti išvengti nesusipratimų kelyje ar net eismo įvykio.

Daugiausiai diskusijų tarp dviratininkų, paspirtukų ir automobilių vairuotojų keliantis klausimas – „kada galima kirsti perėją, nenulipus nuo dviratės transporto priemonėmis?“ Dažnai tenka pamatyti dviračiu ar paspirtuku vairuotojus tiesiog pralekiančius pėsčiųjų perėja. Visgi, KET aiškiai nurodo, kad pėsčiųjų perėją kirsti nenulipus nuo paspirtuko ar dviračio galima tik tuo atveju, jei kelias kertamas specialiu žymėjimu išskirtu dviračių taku ir tik tuomet, kai įsitikinama, kad tai daryti yra saugu. Visais kitais atvejais – būtina nulipti nuo transporto priemonės ir ją persivesti per perėją. Negano to, greitis, važiuojant per perėją nenulipus, turėtų būti tarp 3–7 km/val., t. y., toks pat arba tik kiek didesnis nei einančio žmogaus.

Dar vienas labai dažnai pasitaikantis paspirtukų vairuotojų nusižengimas – keleivių vežimas. Neretai galime pamatyti keletą paauglių, važiuojančių vienu paspirtuku, o kartais net ir baisesnį vaizdą – tėvus, vežančius savo mažamečius vaikus. Tačiau tai yra ne tik labai pavojinga, bet ir draudžiama, nes ši transporto priemonė yra skirta vienam žmogui. Baisu ir pagalvoti, kas nutiktų, jei paspirtuko ratas atsitrenktų į kelio ar šaligatvio nelygumą arba vairuotojas jo nesuvaldytų. Todėl elektrinių paspirtukų vairuotojai yra raginami nesielgti neatsakingai ir nerizikuoti savo pačių, draugų ar šeimos narių sveikata.

Pareigos ir pagarba

Išsiaiškinę, kokios taisyklės galioja paspirtukų ir dviračių vairuotojams, pakalbėkite apie pagarbą kitiems eismo dalyviams.

Važiuojant pėsčiųjų ir dviračių taku ar šaligatviu, šių transporto priemonių naudotojai privalo duoti kelią pėstiesiems, o pro juos pravažiuodami, būtinai sumažinti greitį ir prasilenkti jau minėtu 3–7 km/val. greičiu. Jei matoma, kad prasilenkti su kitu dviratininku, paspirtuko vairuotoju ar pėsčiuoju siaurame kelyje nepavyks – vertėtų nulipti nuo savo transporto priemonės ir tuomet saugiai prasilenkti. Taip ne tik išvengsime galimo susidūrimo, bet ir parodysime tinkamą pavyzdį kitiems.

Tose vietose, kur šios dvi transporto priemonės turi pirmumą (kertant išvažiavimus iš gyvenamosios zonos, kiemų ar stovėjimo aikštelių arba įvažiuojant į važiuojamąją dalį, į kurią kiti vairuotojai suka, perėjose), padėkokite jus praleidusiems automobilių vairuotojams, linktelėdami galvą ar kilstelėdami ranką. Tačiau kartais automobilių vairuotojai nesusimąsto, kad jie turėtų stabtelėti ir praleisti paspirtukų ar dviračių vairuotojus, todėl išlikite atidūs, venkite konfliktų, jei įmanoma – paaiškinkite vairuotojui jo klaidą.

Neturintys nuosavo dviračio ar elektrinio paspirtuko, tačiau mėgstantys šias transporto priemones, dažnai naudojasi nuomos paslaugas teikiančių bendrovių paslaugomis. Lietuvoje išsinuomoti galima iki 25 km/val. greitį išvystančius elektrinius paspirtukus. Tačiau šioje vietoje vis dar labai trūksta kultūros. Neretai galime išvysti vidury šaligatvio, ant dviračių, pėsčiųjų takų ar žolės tiesiog paliktus, o kartais net numestus elektrinius paspirtukus. Tai, neabejotinai, trukdo kitiems eismo dalyviams ir sukelia nepatogumų, norintiems juos išsinuomoti.

Todėl tiek paspirtukus, tiek dviračius, jais pasinaudojus, būtina parkuoti atsakingai – palikti tam skirtose specialiuose stovuose ar aikštelėse. Na, o jei radote apgadintą arba neveikiantį paspirtuką ar dviratį, juos nuomojančios bendrovės visada ragina pranešti apie gedimus.

Tad kaip ir visi kiti eismo dalyviai, taip ir šių transporto priemonių vairuotojai, turi laikytis KET taisyklių, vadovautis kelių ženklinimu, šviesoforo signalais, vertinti eismo intensyvumą, būti atidūs, saugoti save ir kitus bei gerbti visus eismo dalyvius.

Informacija parengta bendradarbiaujant su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija.