Vairuotojus užklumpa netikėtai

Dar visai neseniai motociklų sezonas Lietuvoje tapo šiek tiek ilgesnis. Nuo 2017 metų įsigaliojo tvarka, kai į gatves motociklininkai ir motorolerių savininkai gali išvažiuoti nuo kovo 1 dienos, jei danga nėra apsnigta ar apledėjusi. Šių metų Dakaro ralio „Malles-moto“ klasės nugalėtojas pabrėžia, kad būtent pirmieji išvažiavimai yra pavojingiausi. Taip yra todėl, kad automobilių vairuotojai per žiemą pamiršta dažniau dairytis į veidrodėlius.

„Motociklininkai važiuoja dinamiškiau nei automobilių vairuotojai ir dažnai lenda į tarpus tarp automobilių. Tai jie daro nebūtinai viršydami leistiną greitį, bet vairuotojams sunkiau pastebėti šalia važiuojantį motociklininką. Viskas suprantama, nes motociklas turi tik vieną žibintą, o jų savininkai dažnai būna apsirengę tamsiai. Todėl, atėjus pavasariui ir prasidėjus motociklų sezonui, vairuotojai turėtų būti atidesni, apie tai pagalvoti dažniau ir įdėmiau stebėti veidrodėlius“, – sako A. Gelažninkas.

Įgūdžius reikia atnaujinti saugiai

Lietuvoje motociklais galima važinėti ir žiemą, tačiau reikia pasirūpinti žieminėmis padangomis. Tačiau tai daro tik entuziastai, o didžioji dauguma motociklininkų ir motorolerių savininkų savo transporto priemones žiemoti palieka garaže. Akivaizdu, kad nevažinėjant motociklu, įgūdžiai pamirštami, todėl, pasak sportininko, naivu tikėtis, kad po kelių mėnesių nevažinėjimo motociklu, į gatves galima grįžti su tokiu pačiu pasitikėjimu savo įgūdžiais.

„Man pačiam užtenka mėnesį nevažinėti motociklu ir paskui reikia bent jau poros treniruočių, kad grįžčiau į ankstesnį ritmą bei formą. Gerai, kai apie tai galvoji ir nepervertini savo galimybių. Bet būna, kad vairuotojai prisimena, kaip rudenį kažkokiame posūkyje „guldė“, ir bando tai pakartoti pavasarį tuo pačiu greičiu. Bet juk įgūdžiai primiršti, padangos ne taip gerai sukimba su dar šaltu asfaltu ir tada viskas jau priklauso nuo fizikos dėsnių“, – motociklininkus perspėja profesionalas.

Motociklininkams jis pataria ne tik praktikuotis specialiose trasose, bet ir būtent čia išbandyti motociklo galimybes.

„Apie lakstymą gatvėse negali būti net kalbos. Laikantis leistino greičio, galima maksimaliai sumažinti susidūrimo riziką. Suprantu, kad motociklai yra galingi ir norisi tą galią išbandyti. Tačiau tikrai tai geriau daryti ne mieste ar keliuose, o kokiame kartodrome.. Verčiau ten palakstyti, išsikrauti, o tada eisme važiuoti tvarkingai, pagal taisykles ir nerizikuoti nei savo, nei kitų sveikata. Jei esi širdy sportininkas, gali tai daryti ir dažniau, ne tik sezono pradžioje. Lietuvoje pasirinkimo trasų nėra daug ir niekas nenori tam leisti pinigų, todėl tai daro gatvėse. Tokia aplinka visiškai nepritaikyta, nes nukritus gali pasitaikyti tvora, medis ar stulpas“, – apie saugias adrenalino paieškas kalba pašnekovas.

Gerinti santykius turi abi pusės

Tiesa, A. Gelažninkas pripažįsta, kad ir pats ne vieną kartą savo veidrodėlyje pamatė motociklininką visiškai netikėtai. Pasak jo, tokios situacijos atsitinka tada, kai motociklininkai važiuoja daug greičiau nei tai leidžia kelių eismo taisyklės.

„Pastebėti greitai lekiantį motociklininką – sunku. Turbūt, būtent dėl to dažnai automobilių vairuotojai į motociklininkus žiūri kaip į potencialius nusikaltėlius ar blogiečius. Aš pats daug mieste motociklu nevažinėju, bet žinau situacijų, kai pamato motociklininką ir specialiai „užkiša“ arba pastoja kelią, kad šis tik neaplenktų. Čia irgi yra didelė problema, kurią turėtų spręsti abi pusės. Kai motociklininkai pradės važinėti tvarkingai, tai ir vairuotojai pradės į juos žiūrėti pagarbiau, dažniau praleis“, – apie vairuotojų tolerancijos problemą kalba garsus lenktynininkas.

Arūnas Gelažninkas

Prie šviesoforo arba kamščiuose stovintiems automobilių vairuotojams jis pataria praleisti motociklininkus į priekį, kad šie galėtų važiuoti saugiau ir taip nesudarytų eismo spūsčių.

Pasiruošti netikėtoms situacijoms – būtina

A. Gelažninkas primena, kad net ir vairavimo mokyklose motociklininkus moko kelių elementarių taisyklių, kurios užtikrina saugumą kelyje. Pasak jo, pirmiausiai reikia laikytis saugaus greičio, važiuojant žiūrėti kuo toliau į priekį ir paisyti nuostatos, kad esi sunkiai matomas. Būtent tokių taisyklių jis laikosi pats.

Visgi, prieš penkerius metus profesionalus sportininkas pats su motociklu atsitrenkė į neleistinoje vietoje bandžiusį apsisukti automobilį, ir šis įvykis vos neužbaigė sportininko karjeros. Pasak A. Gelažninko, kartais yra tokių situacijų, kai vairuotojai pasielgia neapgalvotai, todėl rizika išlieka nuolat.

„Būtent dėl to motociklininkams rekomenduoju naudoti visas kūno apsaugas. Nebūtina dėvėti kombinezono, nors jis ir yra pats saugiausias. Dabar yra apsaugų ir aprangų su integruotomis apsaugomis, kurios atrodo kaip kasdieninė apranga ar batai – ir gatvėje neatskirtum, kad čia yra tikri motociklininko drabužiai. Šiuos dalykus rekomenduoju visiems: nuo tų kurie važinėja su „čioperiais“ iki motorolerinink ų“, – primygtinai pataria Dakaro ralio nugalėtojas.