Kaune autoserviso paslaugas teikiančios įmonės vadovas Martynas Kuprevičius sako, kad žmonės dažnai akcentuoja automobilių priežiūrą žiemos sezonui, tačiau kur kas rečiau pagalvoja, kad transporto priemones lygiai taip pat reikėtų ruošti ir šiltajam sezonui.

„Visi puikiai žinome ir suprantame, kaip svarbu yra tinkamai paruošti automobilį žiemai, tačiau atėjus pavasariui ir nutirpus sniegui, retas, kuris susimąsto, kad mašiną reikėtų nuodugniai patikrinti. Juk per žiemą nuo temperatūrų svyravimo, kritulių, sniego ar druskų veikiamos automobilio dalys ir sistemos gali būti pažeistos, o laiku nepastebėjus problemų, vėliau gali atsirasti ir rimtesni gedimai, kurie gali kelti pavojų saugumui“, – sako automechanikas.

Todėl, pasak jo, pirmasis darbas, kurį reikėtų atlikti atėjus pavasariui – kruopščiai nuplauti automobilį. „Švariai nuplovus automobilį ir tas dalis bei ertmes, kurios žiemos metu buvo prižiūrimos rečiau: stabdžiai, dugnas, pakaba, aiškiau galėsime įvertinti jų būklę“, – sako M. Kuprevičius.

1. Stabdžiai

Nepriekaištingai veikianti automobilio stabdžių sistema – vienas iš saugumo garantų. Atliekant stabdžių patikrą, didžiausią dėmesį reikia atkreipti į jos diskus – įvertinti korozijos lygį bei metalo perkaitimo dėmes. Štai korozija disko paviršiuje sumažina jo ir trinkelių sąveikos plotą, o tai turi tiesioginės įtakos stabdžių efektyvumui. Na, o pastebėjus, kad stabdžių diskai nusidažę violetinėmis ar oranžinėmis dėmėmis, reiškia, jog jie yra perkaitę, kas taip pat sąlygoja stabdymo efektyvumą, todėl būtina kuo greičiau kreiptis į servisą, kad būtų atlikti profesionali patikra, nustatytos perkaitimo priežastys bei pakeisti diskai.

„Reguliariai tikrindami savo automobilio stabdžių diskus, ne tik išvengsite nereikalingo remonto, bet ir užtikrinsite savo ir keleivių saugumą“, – teigia M. Kuprevičius.

2. Važiuoklė

Važiuoklė yra viena pagrindinių automobilio sistemų, kuri tinkamai veikdama leidžia transporto priemonei turėti geresnį sukibimą su kelio danga, švelniau važiuoja per įvairias duobes ir nelygumus, kas užtikrina patogią bei saugią kelionę. Tačiau praėjusi žiema tapo labai rimtu išbandymu šiai automobilio sistemai – važiavimas provėžomis, suledėjusio sniego „trombais“. Todėl atėjus pavasariui, patikrinti automobilio važiuoklę – turėtų būti ypač svarbu.

Sulūžus ar sugedus kuriai nors važiuoklės daliai, automobilis kelyje gali tapti nevaldomas. Dėl šios priežasties, pasak M. Kuprevičiaus, labai svarbu laiku nustatyti važiuoklės detalių gedimus ir užkirsti kelią rimtesniems automobilio gedimams ar nelaimingiems atsitikimams.

Stabdymas

„Automobilio važiuoklės gedimams įtakos gali turėti svirtys, traukės, šarnyrai ar ratų guoliai, tačiau dažniausi gedimai susiję su amortizatoriais. Jeigu automobilio amortizatoriai yra netvarkingi, prastėja važiavimo kokybė ir automobilio stabilumas duobėtame ar daug posūkių turinčiame kelyje, o staigiai stabdant – ilgėja automobilio stabdymo kelias. Netvarkingi amortizatoriai turi įtakos ir kenkia kitoms važiuoklės dalims – svirtims, traukėms, o štai veikiantys tinkamai – suteikia stabilumą, saugumą kelyje, užtikrina patogų keliavimą“, – sako M. Kuprevičius.

Tačiau nors vizualiai ir galima pamatyti nulūžusias ar sugedusias važiuoklės dalis, ne visi gedimai yra taip lengvai įžvelgiami plika akimi, todėl jei įtariate, kad kažkas negerai su jūsų automobilio važiuokle ar girdite iš jos sklindančius nežinomus garsus, pašnekovas rekomenduoja atlikti profesionalią važiuoklės diagnostiką.

Negano to, nuo važiavimo per aukštą suledėjusį sniegą, nuo dugno apsaugos galėjo atitrūkti kokia nors detalė, todėl važiuojant iškyla rizika, kad ši gali nukristi ant kelio ir sukelti pavojų ne tik pačiam vairuotojui, bet ir kitiems eismo dalyviams“, – priduria automechanikas.

3. Automobilio skysčiai

Kaip teigia M. Kuprevičius, reikėtų pasirūpinti ir švara po variklio dangčiu, o tai padarius, nesunkiai galima identifikuoti galimus skysčių nutekėjimus ar kitus detalių pažeidimus.

„Nuo didelio šalčio gali sutrūkinėti įvairių skysčių padavimo žarnelės, dėl ko gali kilti nutekėjimai. Jei, pavyzdžiui, langų skysčio nutekėjimas daugiausiai gali sukelti finansines problemas, nes tiesiog dažniau teks pirkti ir pildyti bakelį, tai stabdžių ar vairo stiprintuvo skysčio problemos tiesiogiai yra susijusios su saugumu. Juokauti tokiais atvejais tikrai nereikėtų, nes nesant pakankamam tokių skysčių kiekiui, automobilį valdyti tampa kur kas sunkiau, suprastėja manevravimo ir stabdymo efektyvus, todėl natūraliai iškyla autoįvykio rizika“, – sako pašnekovas.

Automobilio variklis

Pasak jo, būtina atkreipti dėmesį ir į tai, ar aušinimo skystis nėra žemiau minimalaus lygio, nes kitu atveju, gali perkaisti variklis ir kelionė baigtis anksčiau nei tikėtasi, o taip pat reikėtų nepamiršti, kada paskutinį kartą keitėte tepalus.

4. Valytuvai

Ne tokia sudėtinga, tačiau ypač svarbi automobilio konstrukcijos dalis – valytuvai. Žiemos metu valytuvai dėvisi kur kas greičiau – veikiami šalčio surambėja, atšoka jų gumelės. „Tad jei valant stiklus matome, kad lieka nešvarumai – laikas pasikeisti valytuvus, nes geras matomumas yra vienas saugios kelionės indikatorių“, – sako M. Kuprevičius.

Jo teigimu, jei nesate tikras dėl savo kompetencijų pilnai patikrinti ir paruošti automobilį pavasariui, o, galbūt, jaučiate, kad su mašina kažkas ne taip, derėtų nedvejoti, o kreiptis pagalbos į specialistus.

5. Padangos

Nors iki sezoninio padangų keitimo lieka kiek daugiau nei mėnesis (balandžio 10 d.), specialistas sako, kad daugelis vairuotojų po ilgos žiemos „pramiega“ šį terminą.

„Čia panaši situacija kaip ir su automobilio priežiūra. Jei, atėjus rudeniui ir vairavimo sąlygoms prastėjant, mes skubame pasikeisti padangas, nes žinome, kad nuo to labai priklauso vairavimo kokybė ir saugumas, tai pavasarį žieminių padangų keitimas į vasarines daliai vairuotojų tampa „ai, pasikeisiu, kai turėsiu laiko“. Tikrai neretai tenka aptarnauti vairuotojus, kurie atvyksta padangų pasikeiti gegužės ar net birželio mėnesiais“, – sako M. Kuprevičius.

Ragina neskubėti keisti padangų

Tačiau, anot jo, nors įstatymiškai nuo balandžio 10 d. draudžiama važinėti tik su dygliuotomis padangomis, o žiemines teoriškai galima eksploatuoti, kad ir visus metus, taip elgtis yra didelė klaida.

„Tam padangos ir yra skirstomos į tipus. Visi puikiai žinome, kad su vasarinėmis važiuoti žiemą yra ypač pavojinga, tačiau retai susimąstome, kad tas pats galioja ir žiemines naudojant vasarą. Pirmiausia važiuoti su žieminėmis vasarą yra labai neekonomiška – automobilis pradeda naudoti daugiau degalų, o padangos dėvisi greičiau.

Tačiau egzistuoja ir pavojaus rizika. Jei balandžio mėnesį temperatūra už lango sąlyginai dar nebūna aukšta, tai vėliau, jai pakilus, žieminės padangos pradeda staigiai dėvėtis, jos perkaista ir tuomet sukibimas su kelio danga tampa ypač prastas. Būtent dėl to visuomet rekomenduoju tik atšilus orams pasikeisti žiemines padangas ir nerizikuoti savo saugumu“, – sako pašnekovas.

Informacija parengta bendradarbiaujant su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija.