„Aš pats esu sudaužęs savo automobilį dėl to, kad atsidūriau kelio zonoje, kurioje kardinaliai keitėsi sąlygos: visur buvo prisnigta, o nuokalnėje – plikledis. Deja, kartais kelyje netikėtumų neišvengsi, tačiau esu įsitikinęs, kad iš anksto nesiimant atsargumo priemonių, tikimybė turėti, kad ir nedidelę avariją, stipriai išauga. Gyvename ne Ispanijoje, kur sniegas būna kartą per keliasdešimt metų, ir jeigu ankstesniais metais Lietuvoje mažiau pasnigo, tai nereiškia, kad mes atsidūrėme ties Viduržemio jūra“, – teigia Lietuvos automobilių sporto federacijos (LASF) Drifto komiteto pirmininkas Linas Ramoška.

Žiemą pasikeičia vairavimo sąlygos – kelio dangos temperatūra, automobilių padangų sukibimas su kelio danga. Pasak L. Ramoškos, neretai problemos kelyje šaltuoju metų laiku kyla, nes žmonėms po vasaros būna sunku persiorientuoti į tai, kad stabdymo kelias gali būti jau du kartus pailgėjęs.

Pirmiausia – identifikuoti kelio būklę

Kaip pasakoja LASF Drifto komiteto pirmininkas, išvažiavęs iš namų, jis pirmiausiai pats patikrina kelio dangą. „Pažiūrėjęs, kad už manęs nieko nėra, aš paspaudžiu stabdžius ir patikrinu, koks yra sukibimas tą dieną. Pagal tai vairuoju visą likusią dieną. Reikėtų suprasti, kad kelių pabarstymas yra tik papildoma, nors ir labai svarbi, pagalba. Svarbu patiems įsivertinti, koks yra padangų sukibimo su kelio danga lygis“, – naudingais patarimais dalijasi L. Ramoška.

Linas Ramoška

Pasak L. Ramoškos, svarbiausias tikslas, sėdant prie vairo žiemą, yra žiūrėti į kelią ir identifikuoti jo būklę. Pastarosios rekordiškai šiltos žiemos taip pat padarė „meškos paslaugą“ – daugėja vairuotojų, manančių, kad Lietuvoje žiemų nebebūna, tad vairuotojams dažnai kyla klausimas, kam pirkti geras padangas, kam į vairavimo centrus važiuoti.

„Pavyzdys už lango įrodo, kad visada turime būti pasiruošę“, – teigė LASF Drifto komiteto pirmininkas, kalbintas būtent tokią – snieguotą – dieną.

„Norėčiau, kad į Lietuvoje susiformuotų tokia „mada“, kai, atėjus šaltajam sezonui, žmonės prisimins, kad turime bent 5-is vairavimo mokymo centrus, kuriuose yra šlapia danga, ir skirs valandą nuvažiuoti ten dar prieš slidųjį sezoną. Tokiu būdu galima prisiminti, kaip automobilis „elgiasi“, kai yra slidu. Nes kai supranti, kad užvažiavai ant slidžios kelio dangos, iš esmės jau gali būti per vėlu“, – tvirtina LASF Drifto komiteto pirmininkas.

Svarbu laiku keisti padangas

Norint saugiai vairuoti žiemą vis tik padangos yra vienas iš esminių veiksnių, lemiančių, ar automobilis sustos slidžiame kelyje, ar ne.

„Žmonės vis dar linkę važiuoti tomis pačiomis padangomis labai ilgai. Visgi, manau, kad automobilio priekis yra gerokai brangesnis negu 4-ios naujos padangos. O ką jau kalbėti apie žmogaus sveikatą ar gyvybę. Juk gali užtekti vienos nedidelės klaidos slidžiame kelyje, kad nutiktų baisi nelaimė“, – naujų padangų nauda neabejoja L. Ramoška.

Laikytis didesnio atstumo tarp automobilių

LASF Ralio komiteto pirmininkas Tomas Žemaitis įsitikinęs, kad atėjus šaltajam metų laikotarpiui būtina pasąmonėje pakeisti vairavimo stilių.

„Važiuojant žiemą, reikėtų rinktis didesnį atstumą tarp priešais važiuojančių automobilių, kad, esant avarinei situacijai ir slidžiai kelio dangai, spėtumėte sustabdyti automobilį. Tuo pačiu, stabdymas turėtų būti ne toks staigus, koks būna vasaros metu. Reikėtų stabdyti žymiai lėčiau ir tolygiai“, – patarimais dalijasi T. Žemaitis.

Vairavimas žiemą

Pasak eksperto, šiuo laikotarpiu, kai oro temperatūra yra artima nuliui laipsnių, tai pavojingiausias reiškinys keliuose yra plikledis. „Pavojingiausia yra tai, kad plika akimi jis ne visada yra matomas. Kai vairuojame, visada reikėtų įsivertinti, kad gali kažkur tykoti plikledis“, – sako T. Žemaitis.

Skirti laiko automobilio valymui

„Dažnai sutrinkame pasnigus – žmonės neskiria pakankamai laiko nusivalyti automobilį. Važiuoja su apsnigtais automobiliais: tai tiek jiems patiems mažina matomumą, tiek tai sukelia problemų automobiliams, važiuojantiems paskui, nes dažniausiai sniegas, kuris lieka ant automobilio, jam važiuojant yra nupučiamas už jo važiuojančiam automobiliui“, – atkreipia dėmesį T. Žemaitis.

Taip pat reikėtų nepamiršti užsipilti žieminio langų plovimo skysčio ir nepamiršti jo pasipildyti, kad važiuojant kelyje, tamsiu paros metu, jis nepasibaigtų ir nesukeltų papildomų rūpesčių dėl kelio matomumo. Tačiau LASF Ralio komiteto pirmininkas taip pat neabejoja, kad svarbiausias dalykas žiemą – automobilio padangos.

„Deja, vis dar yra nusistovėjęs požiūris, kad pasibaigus vasarai likę keli milimetrai protektoriaus reiškia, kad galima dar pravažinėti ir žiemą tomis pačiomis padangomis. Iš tikro tai būna priežastis, dėl ko ir įvyksta avarija. Arba tos pačios senos padangos, jei su jomis važiuojama 5-is sezonus, tai automatiškai guma būna sukietėjusi“, – teigia T. Žemaitis.

Žiema reikalauja didesnio vairuotojų atidumo keliuose. Tai lemia ne tik pavojingi gamtos sukeliami reiškiniai – tokie kaip plikledis ar snygis. Nemažiau svarbu pasirūpinti ir automobilio būkle.

Svarbiausias rekomendacijas vairuotojams žiemą galima apibendrinti taip:

• prieš kiekvieną važiavimą – saugiai įvertinti kelio būklę;
• važiuoti nenudėvėtomis padangomis, kiekvienais metais kritiškai įvertinti padangų būklę;
• pasirūpinti matomumu – patikrinti šviesas, valytuvų veikimą, užsipilti automobilio langų skysčio;
• būtina nusimatyti didesnį nei vasarą stabdymo kelią;
• stabdyti reikėtų gerokai lėčiau, vengiant staigių judesių;
• prieš kiekvieną važiavimą kruopščiai nuvalyti apsnigtą ir apšalusį automobilį;
• rinktis saugų greitį.

Slidiems keliams reikėtų ruoštis iš anksto. Žinoma, keliuose visada slypi netikėtumai, tačiau imantis visų saugumo priemonių, tikimybė turėti saugią kelionę net ir slidžiuose keliuose gerokai išauga.

Informacija parengta bendradarbiaujant su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija.