Seni įpročiai – blogi įpročiai

Kaip aiškina vairavimo instruktorius A. Pakėnas, jei teisės yra atimamos iki vienerių metų, perlaikyti vairavimo egzamino tokiems vairuotojams nereikia.

„Jei vairuotojui teisės yra atimamos iki vienerių metų, pasibaigus tam laikotarpiui, tokio nusižengėlio laukia papildomi kursai vairavimo mokykloje – pusantros valandos psichologo paskaita, 10–15 minučių individualus pokalbis su psichologu, supaprastintas KET testas, 45 minučių vairavimo instruktoriaus paskaita ir tokios pat trukmės praktinis vairavimas“, – pasakoja A. Pakėnas.

Jei teisė vairuoti yra atimama ilgesniam nei vienerių metų laikotarpiui, tuomet, kaip aiškina pašnekovas, jau yra reikalinga perlaikyti vairavimo egzaminą „Regitroje“. Su ne vienu tokiu vairuotoju per savo darbo praktiką susidūręs A. Pakėnas sako, kad dažniausios teisių netekimo priežastys: vairavimas išgėrus, pabėgimas iš įvykio vietos bei greičio viršijimas.

Asociatyvi nuotr.

„Tie vairuotojai, kurie prieš „Regitros“ egzaminą nesijaučia drąsiai arba yra primiršę esamus reikalavimus, kreipiasi į vairavimo instruktorius, norėdami tinkamai pasiruošti. Kai kuriuos aspektus kelyje, dėl per ilgus metus susiformavusių įpročių, jie interpretuoja neteisingai. Pavyzdžiui, yra įpratę laiku neparodyti posūkio, 10 km/val. viršyti greitį, rikiuotis per ištisinę. Stengiamės tokiems vairuotojams padėti, priminti, kaip elgtis kelyje, parodyti, paaiškinti netinkamus įpročius“, – sako A. Pakėnas.

Visgi, pasak instruktoriaus, daliai vairuotojų teisių perlaikymas tampa rimtu iššūkiu, o tai atsitinka todėl, kad šie vairavimą supranta ne kaip dalyvavimą eisme, bet kaip įgūdžius prie vairo.

„Kai kalbame apie vairavimą, daugelis vairuotojų jį sieja su vairavimo technika. Jiems atrodo, kad jei jie moka valdyti automobilį, to užteks perlaikyti teises. Tačiau šiais laikais vairavimas yra ne tik tai, kaip tu valdai automobilį, bet ir tai, kaip dalyvauji eisme. Tai ir eismo intensyvumas, ir sąlygos. Nuo sovietmečio Lietuvoje yra 5–6 kartus padaugėjo automobilių, todėl dalyvavimas eisme yra labai dinamiškas. To nesuprantantys ir egzamino neišlaikantys vairuotojai labai susierzina, pyksta ant sistemos, taisyklių traktavimo ir panašiai, tačiau turime suprasti, kad gyvenama 21 amžiuje ir dabar vairavimas skiriasi nuo to, kuris buvo prieš 20 ir daugiau metų“, – teigia A. Pakėnas.

Foto: Shutterstock

Vairavimo instruktoriaus pasiteiravus, ar laikiną teisių netekimą jis vertina kaip veiksmingą priemonę, kovojant su pažeidėjais kelyje, A. Pakėnas sako, kad dauguma atvejų tokia prevencija yra labai teigiama.

„Nors tai ir yra griežta bausmė, laikinas teisių netekimas yra priemonė, kuri gali užtikrinti, kad vairuotojas nebekartos savo neatsakingo elgesio. Žinoma, tai priklauso ir nuo pačio žmogaus – vieni yra linkę pasitaisyti, kiti, deja, ne. Tačiau, kalbant bendrai, kiek man tenka bendrauti su tokiais vairuotojais, didžioji dalis supranta savo klaidą, gailisi ir vėl nori sugrįžti prie vairavimo bei tapti atsakingesniais eismo dalyviais“, – teigia pašnekovas.

Teisių neteko 3-ims metams, perlaikyti pavyko ne iš pirmo karto

Tai, kad teisių neteikimas – gera pamoka, o jų perlaikymas nemažas iššūkis savo kailiu įsitikino ir savo istorija sutikęs pasidalinti vilnietis Albertas. Prieš ketverius metus prie vairo neblaivus sėdęs ir avariją sukėlęs vyras vairuotojo pažymėjimo neteko 36-iems mėnesiams, todėl turėjo marias laiko apgalvoti savo neatsakingo elgesio pasekmes.

„Mano istorija niekuo neįprasta, tačiau neabejotinai pamokanti. Savaitgalis, draugo gimtadienis, vėlus žiemos vakaras ir kvailiausias mano sprendimas gyvenime – išgėrus namo grįžti savo automobiliu. Važiuodamas siauru kelio vingiu nesuvaldžiau automobilio ir šis trenkėsi į stulpą“, – prisimena Albertas.

Laimei, avarijos metu vyras nenukentėjo, tačiau tą kartą atvykę policijos pareigūnai Albertui nustatė 1,5 promilės girtumą. Už sukeltą eismo įvykį vairuojant neblaiviam, vairuotojo pažymėjimo vyras neteko 3-jiems metams. Tačiau praėjus šiam laikotarpiui, Alberto sunkumai nesibaigė. Be išankstinio pasiruošimo laikyti „Regitros“ praktinį egzaminą nusprendęs vyras liko gerokai nustebęs. Egzaminuotojo verdiktas – per daug neatsargus vairavimas.

„Teorijos egzaminą išlaikiau be problemų, tačiau per praktikos egzaminą labai nustebau, kai išgirdau, kad išlaikyti man nepavyko. Man pasirodė, kad jo metu vairavau teisingai ir jokių klaidų nepadariau, tačiau, kaip aiškino egzaminuotojas, mano vairavimo stilius buvo per daug rizikingas“, – prisimena vyras.

Mergina vairuoti mokėsi ir su šeimos nariais.
Foto: Shutterstock

Supratęs, kad be papildomos pagalbos įveikti „Regitros“ vairavimo egzamino jam nepavyks, Albertas kreipėsi į vairavimo mokyklą.

„Pačiam buvo smalsu, ką gi aš darau ne taip. Jau po pirmosios pamokos gavau gausybę pastabų, kurias per likusias pamokas analizavau ir taisiau. Galiausiai, baigęs papildomus mokymus, vairavimo egzaminą „Regitroje“ išlaikiau ir dabar jau beveik metai, kai vėl turiu teises“, – pasakoja vyras.

Dabar, kaip teigia pats Albertas, jo vairavimo kultūra yra kardinaliai pasikeitus, o apie mintį sėsti prie vairo išgėrus – nebėra nė kalbos. „Savo pamoką išmokau ir supratau, kiek mažai reikia, kad netektum teisių ir kiek daug pastangų, pinigų vėliau reikia įdėti, kad jas vėl atgautum. Aišku, pamokos turi būti“, – sako pašnekovas.

Dažniausi atvejai, dėl kurių netenkama teisės vairuoti

Bene dažniausia vairavimo teisės atėmimo priežastis – leistino greičio viršijimas. Greičio mėgėjams greičio viršijimas nuo 31 km/val. iki 40 km/val. užtraukia piniginę baudą bei atima teisę vairuoti nuo 3-jų iki 6-ių mėnesių.

Viršijus greitį nuo 41 km/val. iki 50 km/val., gresia bauda bei vairuotojo teisių atėmimas nuo 6-ių iki 12-os mėnesių.

Dėl itin didelio greičio, kai yra viršijama daugiau 50 km/val., pažeidėjams su teisėmis tenka atsisveikinti nuo 10-ies iki 18-os mėn.

Ne ką mažiau retesnė priežastis – vairavimas išgėrus. Neblaiviems vairavus transporto priemonę (daugiau nei 0,4 promilės, bet ne daugiau 1,5 promilės) arba apsvaigusiems nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų asmenims gresia ne tik bauda, bet ir teisių į vairavimą atėmimas nuo 24-ių iki 36-ių mėnesių.

Foto: Shutterstock

Ilgesniam laikotarpiui – nuo 36-ių iki 60-ies mėnesių – vairuotojo pažymėjimo atėmimas taikomas vairuotojams, kurių girtumas siekė nuo 0,4 promilės iki 1,5 promilės ir kurie vairavo chuliganiškai (sukėlė pavojų eismo, savo ar kitų žmonių saugumui).

Vairuotojai, kuriems nustatomas didesnis nei 1,5 ir promilės girtumas, yra baudžiami bauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki vienerių metų, taip pat gali būti konfiskuotas automobilis, o vairuotojo pažymėjimą tokie asmenys gali prarasti net iki 5-ių metų.

Važiavimas esant draudžiamam šviesoforo signalui ir nesustojimas prieš pėsčiųjų perėją, kai to reikalauja taisyklės, taip pat užtraukia ne tik piniginę baudą, bet ir atima teisę vairuoti nuo 1-o iki 6-ių mėnesių.

Informacija parengta bendradarbiaujant su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija.