DELFI jau rašė apie periodinės sveikatos patikros problemą. Tąkart Higienos instituto Profesinės sveikatos centro Profesinės sveikatos inovacijų skyriaus vedėja Rasa Venckienė pažymėjo, kad labai svarbu, jog profilaktinę darbuotojų sveikatos patikrą atliktų kvalifikuoti specialistai. Abejojama ar šeimos gydytojai, išklausę darbo medicinos kursą, gali profesionaliai įvertinti darbuotojų sveikatos būklę.

Draudimo bendrovės „Gjensidige Baltic“ Lietuvos filialo kasko draudimo skyriaus vadovė Asta Andriukaitienė iš dalies sutinka su tokia nuomone. Pašnekovė mano, kad vairuotojų medicininio patikrinimo tvarka yra pakankamai liberali: „Vairuotojui sveikatos patikrinimo pažyma išduodama net 10-ties metų laikotarpiui. Tačiau nepaisant to, dauguma vairuotojų neturi sveikatos patikrinimo pažymos, nes Lietuvoje praktiškai nebeegzistuoja šio dokumento kontrolė.“

Vis dėlto Lietuvos diabeto asociacijos prezidentė Vida Augustinienė įsitikinusi, kad negalia nėra kliūtis, trukdanti gauti vairuotojo pažymėjimą. Anot jos, jei sergantis žmogus savimi sugeba pasirūpinti, medicininis patikrinimas jam problemų nesukels.

„Jeigu ligonis moka susitvarkyti su savo liga, gydosi, supranta negalios rimtumą, įvertina pavojus, kurie gali kilti jam pradėjus vairuoti, aš nematau priežasties, kuri leistų tokiam žmogui neišduoti vairuotojo pažymėjimo. Svarbiausia žmogaus motyvacija“, – aiškino V. Augustinienė.

Cukrinis diabetas – ne kliūtis vairuoti

Moteris atviravo, kad ne visi gydytojai ligoniams, sergantiems cukriniu diabetu, sutinka išduoti medicininę pažymą. Pašnekovė tikino, jog toks medikų elgesys prieštarauja teisės aktams – to nežinantys kartais būna priversti imtis neteisėtų priemonių: „Dažnai gydytojai nenori prisiimti atsakomybės – neišduoda medicininės pažymos. Gydytojai yra visur paperkami. Praktiškai, jeigu neduoda oficialiai, žmonės susiranda skylių. Ko tik negauna už pinigus? Būna, kad ir invalidumo grupes nusiperka neturėdami jokių komplikacijų. Yra visokių priėjimo būdų. Žmonės ne visada yra sąžiningi. Yra buvę, kad žmonės kreipėsi į mus, nes gydytojai nesutiko išduoti pažymos. Tada mes parašėme oficialų raštą poliklinikos vyr. gydytojui. Jis atsiprašė tos ligonės, kadangi ji idealiai kontroliavo diabetą.“

„Gjensidige Baltic“ atstovė V. Augustinienė sako, kad vairuotojų sveikatos patikrinimo tvarka yra itin reikšminga – sunkūs ligoniai keliuose gali sukelti rimtų problemų (į ką nors atsitrenkti, išvažiuoti į priešingą eismo juostą). Anot jos, pažymos išrašymas nėra tik formalumas – sunkūs ligoniai gali sukelti pavojų ne tik savo, bet ir kitų žmonių gyvybei.

Lietuvos diabeto asociacijos prezidentė sako, kad sergančiam diabetu norint gauti medicininę pažymą, reikia turėti gydytojo endokrinologo sutikimą, taip pat atsižvelgiama į tai, ar sergančiojo neištinka hipoglikemijos priepuoliai. Pašnekovė teigė, kad hipoglikemija – būsena, kurios metu žmogaus kraujyje nukrinta cukraus kiekis – ligonis gali prarasti sąmonę.

V. Augustinienė tikino, kad ligoniai, prieš gaudami medicininę pažymą, privalo būti specialiai apmokomi. Pasak pašnekovės, gydytojas negali išduoti medicininės pažymos, „jei ligonis su liga nesugeba susitvarkyti“.

Moteris pridūrė, kad cukriniu diabetu sergantis žmogus privalo imtis atsargumo priemonių, neprarasti budrumo. Tokiam vairuotojui būtina dažnai matuotis gliukozės kiekį kraujyje, jis privalo su savimi turėti greitai veikiančio angliavandenio (saldainį, cukraus), kad reikalui esant galėtų padidintų gliukozės kiekį. Jeigu kelyje, ligonis pasijunta blogai, privalo sustoti ir pasimatuoti gliukozės koncentraciją.

Trūksta neįgaliesiems pritaikytų vairavimo mokyklų

Žemaitijoje esančios vairavimo mokyklos vadovė, paprašiusi jos neidentifikuoti, tikino, kad Lietuvoje neįgaliems asmenims yra sunku baigti vairavimo kursus, nes mūsų šalyje trūksta tuo užsiimančių privačių mokyklų.

Moteris skundėsi, jog naujai įsigaliojusi tvarka privertė jos vadovaujamą įmonę nutraukti neįgalių asmenų vairavimo mokymą: „Nuo sausio 1 d. reikalaujama, kad mokymui skirti automobiliai būtų nesenesni nei 15 metų. Mūsų automobilis šio kriterijaus neatitinka. Mes neturime tiek lėšų, kad galėtume įsigyti naują, todėl šiuo metu nemokome. Jeigu susitaupysime pinigėlių, nusipirksime automobilį, mokysime toliau.“

Vairavimo mokyklos vadovė teigė, kad neįgalius vairuotojus įmonė ruošė nuo 1998 m. Per metus vairuotojo pažymėjimus vidutiniškai gaudavo 6 – 8 mokiniai.

Pasak pašnekovės, vairuotojų paruošimo trukmė priklauso nuo negalios sunkumo: „Aš nenoriu būti nei gera, nei bloga. Daug priklauso nuo to, ką negalia yra pažeidusi. Yra daug neįgaliųjų, kurie vairavimo egzaminą išlaiko iš pirmo karto. Aš nenoriu įžeisti nei vieno žmogaus. Jeigu jis turi sunkią negalią, jam išmokti yra sunkiau. Prieš porą metų pas mus mokėsi neįgali 71 metų moteris. Ji neišlaikė praktinio egzamino, bet teorijos egzaminą ji išlaikė puikiai. „Regitroje“ jai pasakė: nebevark tu, moteriške.“

Vairavimo mokyklos vadovė į klausimą, „ar Lietuvoje veiksminga vairuotojų medicininė patikrinimo tvarka?“ atsakyti nepanoro.

Kurtieji kelyje elgiasi drausmingai

Roma Klečkovskaja, Lietuvos kurčiųjų draugijos prezidentė, mano, kad kurtieji vairuoti gali, tačiau, anot jos, kai kuriuose šalies regionuose yra medikų, kurie sunkiai priima sprendimą, leidžiantį kurtiesiems sėsti prie automobilio vairo.

Pašnekovės žodžiais tariant, Lietuvoje yra maždaug 500 klausos negalią turinčių vairuotojų. Moteris patikino, kad kurtieji kelyje elgiasi itin drausmingai.

R. Klečkovskaja įžvelgia dvi klausos negalią turinčių vairuotojų problemas. Pirma, kurtieji nenori, kad jų transporto priemonės būtų pažymėtos skiriamaisiais ženklais, nes, pasak pašnekovės, tai didina vagysčių riziką. Antra, kurtieji jaučia nepasitenkinimą naująja automobilių statymo tvarka: „Nauja tvarka reglamentuoja, kad neįgaliųjų vairuotojų stovėjimo vietoje gali statyti automobilį tik judėjimo negalią turintys asmenys. Europoje to nėra. Tai yra neteisinga, netoleruotina.“

Lietuvos neįgaliųjų draugijos pirmininkas Zigmantas Jančauskis tikina, kad pasitaiko gydytojų, kurie netiki, kad neįgalusis gali vairuoti. Vyras įsitikinęs, kad savimi besirūpinantis ligonis eismo saugumui problemų nekelia. Jis priduria, kad širdis sustreikuoti gali ir iš pažiūros sveikam žmogui.

Korupcijos galimybę atmetė

Genė Grikevičienė, VšĮ Antakalnio poliklinikos direktoriaus pavaduotoja medicinai, aiškina, kad vairuotojų medicininė patikrinimo tvarka vykdoma preciziškai – korupcijos galimybę ji atmetė: „Pas mus yra griežta apskaitos forma, vairuotojai yra registruojami, pildomos deklaracijos, kortelės.“

Medikė aiškino, kad atimti iš ligonio vairuotojo pažymėjimą yra sudėtinga. Susirgęs žmogus gydosi, anot G. Grikevičienės, gydytojas sprendžia, ar pacientas ateityje galės vairuoti.

„Pas mus yra komisija, yra žmogus, atsakingas už sveikatos tikrinimą. Jeigu tai mūsų poliklinikos pacientas, jis apsilanko pas savo šeimos gydytoją, po to nukreipiamas pas oftalmologą, peržiūrima, ar nėra registruotas Psichikos sveikatos centre, jeigu serga lėtinėmis ligomis, siunčiamas pas tos srities specialistą“, – vairuotojų sveikatos patikrinimo tvarką atskleidė pašnekovė.

Ji patikino, kad vairuotojui iki 55 m. sveikatą reikia tikrintis kartą per 10 metų, nuo 56 iki 69 m. – kartą per 5 m., nuo 70 iki 79 m. – kartą per 2 m., nuo 80 m. – kartą per metus.