Dažniausiai skambučių į „Pasirinkite tiekėją“ informacijos liniją metu užduodami klausimai yra apie visuomeninio tiekimo monopolinių sąlygų Lietuvoje atsisakymą ir jo terminus, nepriklausomų tiekėjų pasirinkimo tvarką, elektros kainas bei į kokį etapą klientas patenka. Dalinamės dažniausiai gyventojų užduodamais klausimai ir atsakymais į juos, atsako ESO Ryšių su visuomene projektų vadovas Paulius Kalmantas.

Iki kada reikia pasirinkti tiekėją? Kur rasti objekto numerį?

Tai priklauso nuo to, į kurį etapą patenka vartotojas. Nors per šiuos metus turi pasirinkti visi dar to nepadarę gyventojai, sunaudojantys 1000—5000 kilovatvalandžių (kWh) per metus tai turi padaryti vėliausiai iki birželio 18 d. Tuo metu gyventojai, sunaudojantys iki 1 tūkst. kWh per metus bei namų bendrijos, būsto administratoriai ir visi likę vartotojai – iki gruodžio 18 d.

Pasak P. Kalmanto, jeigu vartotojas nežino kiek energijos suvartoja per mėnesį, šią informaciją galima pasitikrinti „Pasirinkite tiekėją“ ar ESO savitarnos svetainėse. Jeigu vartotojas yra sudarę sutartį su tiekėju, savo objekto numerį gali rasti prisijungęs prie ESO savitarnos svetainės. Jeigu sutarties neturėjo, galima kreiptis ESO savitarnos svetainėje arba paskambinus telefonu 1852.

Kas bus jeigu nepasirinkusiu ar nespėsiu?

Laiku nepasirinkus tiekėjo garantinis tiekimas prasidės automatiškai. Tai reiškia, elektros tiekimas nenutruks ir gyventojams bus suteikta laikina paslauga, kad šie galėtų pasirinkti savo nepriklausomą tiekėją. Garantinis tiekimas trunka 6 mėn., jį užtikrina ESO, o ne visuomeninis tiekėjas, o po pusės metų tiekimas gali būti nutrauktas.

Be to, kad ši paslauga yra laikina, ji gali padidinti elektros kainą. kaip teigia P. Kalmantas, garantinio tiekimo atveju galutinę kainą vartotojams sudarys tuo metu galiojanti (praėjusio mėn.) elektros kaina biržoje ir prie jos pridedamas 1.25 koeficientas, arba kitaip tariant 25 proc. Tai reiškia, kad prie vidutinės biržos kainos bus pridedamas ketvirtadalis, teigia ESO atstovas.

Kodėl reikia rinktis tiekėją?

Europos valstybėse tik atvirai konkuruojančios įmonės gali pasiūlyti geriausią kainos ir paslaugos kokybės santykį. Lietuva yra įsipareigojusi Europos Sąjungai panaikinti monopolines sąlygas elektros energijos rinkoje ir šį procesą pradėjo dar 2009 metais, o dabar žengia paskutiniuosius jo žingsnius. Estija tai padarė 2013 m., o Latvija – 2015 m. Konkurencinga elektros tiekimo rinka pasiūlys ir kitų naudingų sprendimų Lietuvos gyventojams: naujas paslaugas, įvairesnius planus, palankesnius tarifus, išmaniuosius sprendimus ir pan.

Valstybė suteikia galimybę laisvai rinktis ir pirkti prekę iš norimo tiekėjo, siūlančio geriausias sąlygas ar teikiančio tinkamiausias vartotojui paslaugas – taip pat, kaip renkamasi perkant degalus, kabelinės televizijos ar mobiliojo ryšio paslaugas. Tiekėjai konkuruoja dėl vartotojų siūlydami kokybiškesnes, įvairesnes paslaugas.

Kaip žinoti ar keisis elektros kainos?

Tai visą laiką kintantis, labai organiškas procesas – neįmanoma nuspėti, kokia gali būti ateities elektros kaina. Jos vertinimas pagrįstas tik prielaidomis: po mėnesio, vertinant dabartinius duomenis, jos gali būti visiškai kitokios. Natūralu, kad elektros energijos kaina gyventojams yra vienas svarbiausių kriterijų renkantis tiekėją. Iki šiol valstybė reguliavo elektros kainą ir tai daugeliui atrodė esant žemiausios kainos bei stabilumo garantas.

Anot P. Kalmanto, tai savaime nereiškia mažesnių gyventojų išlaidų, mat elektros kainą artimiausiems metams ar pusmečiui nustato valstybė, remdamasi prognozėmis, o tai reiškia, kad reali kaina biržoje gali būti mažesnė nei valstybės nustatyta. Taigi, nepriklausomų tiekėjų veikimas rinkos sąlygomis leidžia užtikrinti teisingiausią elektros tiekimo kainą vartotojams, kurią reguliuos nebe valstybė, o auganti konkurencija.

Sudariau sutartį su nepriklausomu tiekėju, ar reikia sudaryti sutartį su ESO? Kaip tais pačiais kabeliais gali būti tiekiama skirtingų tiekėjų elektros energija?

Elektros energija – atskira prekė, o ESO valdomi kabeliai, anot atstovo – lyg „kanalas“, kuriuo ta prekė pasiekia vartotoją. Vartotojus pasieks iš bet kurio tiekėjo perkama elektros energija, bet kiekvienas turės tokias sąlygas, dėl kurių susitarė su savo pasirinktu nepriklausomu elektros tiekėju.

Kalbant apie energijos skirstymo operatoriaus rolę, P. Kalmantas teigia, jog pasigirsta nuomonė, kad šis nebeaptarnaus vienų ar kitų tiekėjų klientų arba, kad su ESO reikia pasirašyti atskirą sutartį. Sutarties papildomai su ESO sudaryti nereikia, sudarius sutartį su tiekėju, tiekėjas perduos šią informaciją ESO, papildomai pranešti nereikia. Pasak atstovo, bendrovė, kaip ir iki šiol, prižiūrės tinklus, pvz. įves elektrą į namus ar atstatys gedimus jos valdomame tinke.

Programos sklaidai sukurta interneto svetainė pasirinkitetiekeja.lt, tačiau vartotojai visą informaciją taip pat gali gauti ir telefonu +37062655565. Paskambinus telefonu ir interneto svetainėje visi gyventojai gaus svarbiausią informaciją apie šį pokytį, reikiamus žingsnius norint pasirinkti tinkamiausią elektros energijos tiekėją bei kitą aktualią informaciją.