Bendrovės „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) klientų patirties ir paslaugų tarnybos direktorius Renaldas Radvila sako, kad pokyčių laikotarpiu vartotojams kyla daug klausimų, į kuriuos bendrovė atsako specialioje svetainėje www.pasirinkitetiekėja.lt, taip pat socialiniuose tinkluose.

Jis išskiria keletą klausimų grupių: viena jų – apie pokyčių priežastis, kita – apie tai, kas konkrečiai keisis ir ką gyventojams būtina žinoti, o trečioji – apie kainų pokyčius.

Kodėl vyksta pokyčiai?

„Vienas dažniausiai užduodamų klausimų, žinoma, kodėl visa tai apskritai vyksta, kodėl reikia keisti elektros energijos perdavimo tiekėją? Šis, jau ilgai planuotas pokytis įsibėgėjo gegužės mėnesį šalies Seimui priėmus naujos laidos šalies elektros energetikos įstatymą, kuriuo numatyta palaipsniui atsisakyti monopolinio visuomeninio elektros energijos tiekimo privatiems vartotojams, sukuriant efektyvią konkurencinę aplinką veikti daugybei tiekėjų.

Toks sprendimas priimtas dėl to, kad tik atvirai konkuruojančios įmonės ilgainiui vartotojams gali pasiūlyti geriausią kainos ir paslaugos kokybės santykį – taip jau nutiko su mažmeninėmis degalų ir mobiliojo ryšio rinkomis Lietuvoje. Be to, mūsų šalis buvo įsipareigojusi Europos Sąjungai panaikinti monopolines sąlygas elektros energijos rinkoje ir šį procesą pradėjo dar 2009-aisiais, kai atvėrė konkurencingą rinką verslo vartotojams“, – sako R. Radvila.

Jis pažymi, kad kitų Europos Sąjungos šalių pavyzdžiai rodo, jog kartu su konkurencingos elektros tiekimo rinkos įsigalėjimu ir technologinių galimybių plėtra gyventojams pasiūloma ir daugybė kitų naudingų sprendimų: naujų paslaugų paketų, didesnė tarifų įvairovė, išmanūs įrenginiai ir t. t.

Naujų laidų tiesti neprireiks

Į antrąją grupę dažniausiai ESO gaunamų užklausų galima priskirti klausimus apie tai, kaip visi pokyčiai bus vykdomi fiziškai. Gyventojai ypač dažnai teiraujasi, ar gyvenant daugiabutyje kiekvienas butas gali pasirinkti savo elektros energijos tiekėją, ar pasirinkimas turi būti bendras visam namui. Taip pat klausiama, ar keičiant elektros energijos tiekėją reikia nutiesti naują elektros kabelį ir kaip skirtingų tiekėjų elektros energija gali tekėti tais pačiais laidais.

R. Radvila pažymi, kad kiekvieno daugiabučio buto savininkas gali rinktis elektros energijos tiekėją visiškai nepriklausomai ir nederindamas su kaimynais. Visai reali situacija, kai vieno skirtingiems daugiabučio gyventojams elektros energiją tiektų visi tai galintys daryti tiekėjai.

„Taip yra todėl, kad infrastruktūra, kurios savininku ir toliau lieka ESO, nesikeičia – visi nepriklausomi tiekėjai tiesiog įgyja galimybę naudotis jau esamais laidais bei kita paslaugos užtikrinimui reikalinga įranga“, – sako tarnybos direktorius.

Anot jo, pagrindinė tiekėjų veikla yra paslaugos suteikimas gyventojams, todėl tam nereikės nei naujų elektros kabelių, nei naujų apskaitos skaitiklių ar kitų prietaisų – ir toliau bus naudojama jau dabar esanti įranga, o tiksliai apskaičiuoti kiekvieno tiekėjo tais pačiais laidais tekančią energiją leidžia šiuolaikinės technologijos ir programinė įranga. Tam taip pat nereikės ir naujų kabelių iš užsienio šalių, iš kurių Lietuva elektros energiją įsigyja – ji ir toliau keliaus tomis pačiomis linijomis.

Jau dabar rinktis gali visi

Trečioji dažniausiai sulaukiamų klausimų grupė susijusi su kainų tema – dažniausiai klausiama, ar kainos vartotojams didės. R. Radvila sako, kad tiksliai pokyčius prognozuoti yra sudėtinga, kadangi elektros energijos kaina biržoje yra nulemta daugybės veiksnių. Tačiau konkurencingos elektros energijos rinkos sukūrimas Lietuvoje ir yra įgyvendinamas tam, kad ilgainiui laimėtų vartotojai. Efektyviai veikiančioje rinkoje tik tiekėjų konkurencija dėl vartotojų gali užtikrinti geresnes paslaugų teikimo sąlygas ar kainas.

„Valstybė toliau reguliuos šiek tiek daugiau nei pusę kainos dedamųjų: už elektros energijos perdavimo, skirstymo ir viešuosius interesus atitinkančias paslaugas. O kitą dalį – elektros energijos įsigijimo ir tiekimo kainą – lems kaina biržoje ir pačių tiekėjų konkurenciniai veiksmai. Tad kuo daugiau vartotojų aktyviai domisi ir renkasi iš tiekėjų pasiūlymų, tuo daugiau tiekėjų suinteresuoti dalyvauti šioje rinkoje ir auginti konkurencingumą“, – teigia R. Radvila.

Bendrovės ESO socialinių tinklų paskyrose taip pat dažnai užduodami klausimai apie pokyčių terminus bei galimybes sužinoti, kokias sąlygas siūlo tiekėjai. Visą šią informaciją, taip pat ir atsakymus į kitus dažnai užduodamus klausimus galima surasti svetainėje www.pasirinkitetiekeja.lt.

Joje taip pat pateikiamas ir nuolat atnaujinamas savo paslaugas jau siūlančių tiekėjų sąrašas. Šiuo metu elektros energijos tiekimo paslaugas teikia penkios nepriklausomos bendrovės. Daugiau informacijos apie jų siūlomas paslaugas ir sutarčių sudarymo sąlygas galima gauti naudojantis nurodomais kontaktais.

„Pokyčiai vyks palaipsniui – šiuo metu kvietimą rinktis naują tiekėją yra gavę nekilnojamojo turto savininkai, suvartojantys daugiausiai – virš 420 kWh per mėnesį – elektros energijos. Šie vartotojai naują tiekėją turi pasirinkti iki šių metų gruodžio 10 dienos, nes 2021 m. sausio 1 dieną nutrūks jų sutartys su visuomeniniu tiekėju“, – sako R. Radvila.

Pasitikrinti savo elektros energijos vartojimo duomenis visi vartotojai gali savarankiškai, tam prisijungę prie ESO savitarnos svetainės https://mano.eso.lt/, kur prie savo valdomų objektų matys preliminarų vertinimą dėl kitų etapų, jei nepateko į pirmąjį.

R. Radvila pažymi, kad rinktis naująjį tiekėją visi norintys vartotojai gali nelaukdami savo eilės – tiek patenkantys į antrąjį, tiek į trečiąjį elektros energijos tiekėjų pasirinkimo etapus. Tam tereikia išsirinkti norimas sąlygas siūlantį tiekėją ir susisiekti su juo.