Nors 2021 m. nepalyginamai pozityvesni nei 2020 m., tačiau jie turi savų iššūkių: sparčiai auganti infliacija (Lietuvoje metinė infliacija spalį sudarė 8%, o per šį mėnesį kainos šoktelėjo per 1,7%), kurią lemia išaugusios energijos kainos, globalūs logistikos sutrikimai, žaliavų stygius, po pandemijos išaugęs vartojimas ir Lietuvai ypač aktualus darbuotojų trūkumas, lemiantis darbuotojų atlyginimų augimą. Atsižvelgdami į tai verslą raginame atkreipti dėmesį į kelis svarbius momentus planuojant ir valdant pardavimus šiais ir ateinančiais metais:

1. Pirmas ir svarbiausias verslininkams rekomenduojamas namų darbas – atlikite pirkėjų mokumo vertinimą. Tai ypač svarbu padaryti, jei dirbate su nauju pirkėju ir atsiskaitymui bus suteikiamas atidėjimo terminas. Dažnai matome, kad verslininkai teikia daugiau dėmesio deryboms dėl prekių ar paslaugų kainos, siekia kuo aukštesnio pelningumo, o rizikos vertinimo aspektą apleidžia. Pavyzdžių toli ieškoti nereikia. Kai įmonės kreipiasi į mus dėl finansavimo, iš pirmo žvilgsnio įmonės finansai atrodo neblogai, apyvartos kasmet auga, generuojamas pelnas. Tačiau pasigilinus neretai atrandame, kad įmonės gautinos sumos yra abejotinos. Ką tai reiškia? Įmonė atliko namų darbus, pardavė prekes pirkėjui, tačiau jis nesugebėjo atsiskaityti, tapo nemokus, pirkėjui buvo iškelta restruktūrizavimo ar bankroto byla, atitinkamai, tikimybė atgauti mokėjimus iš tokio pirkėjo tampa menka, vietoj uždirbto pelno patiriamas nuostolis. Pirkėjų rizikos vertinimas būtinas ne tik svarstant, ar dirbti su šiuo užsakovu, bet ir sprendžiant, kokius apmokėjimo terminus suteikti: 15, 30 ar 60 d., o gal reikia dalinių avansinių mokėjimų.

Ypatingai vertinant naujus ir jūsų verslui nepažįstamus pirkėjus siūlome susirinkti apie juos kuo daugiau informacijos: naudotis kreditų biurų paslaugomis ir kitais viešais įrankiais, kur matoma informacija apie teisminius procesus ir vėlavimus, finansiniai rodikliai, o taip pat, pvz., kredito limitai, įmonės vertė ir kredito reitingas. Tai leidžia lengviau orientuotis, kaip turėtų būti vertinamas pirkėjas.

Įvertinti pirkėjus gali padėti ir faktoringo įmonės. Jos patikrina jūsų užsakovą kredito draudimo bendrovėje, draudimo limito ribose apdraudžia jūsų išrašomas sąskaitas tam konkrečiam pirkėjui ar pirkėjams. Jei užsakovas yra nedraudžiamas, faktoringo bendrovė surenka informaciją apie užsakovą ir jums pateikia jo įvertinimą, kaip būtų saugu su juo dirbti. Atsižvelgdamas į suteiktą informaciją verslininkas gali nuspręsti, kokias atsiskaitymo sąlygas naudoti: pavyzdžiui, saugiau dirbti su daliniais avansais, duoti trumpesnį atidėjimo terminą, kad galėtumėte identifikuoti, ar užsakovas sugeba laiku apmokėti sąskaitas. Jei pasitaiko vėlavimų, svarstyti kitus veiksmus, kurie leistų minimizuoti potencialią neatsiskaitymo riziką (stabdyti atliekamus darbus, nebetiekti prekių ir pan.).

2. Kainų indeksavimas. Šis įrankis svarbus verslams, kurie dirba su kontraktine gamyba ir ilgesnio atidėjimo terminais, dažniausiai – statybų ir pramonės sektoriai. Bendraudami su tokiais klientais pandemijos laikotarpiu matome, kad jie patenka į situacijas, kai sutarčių sudarymo momentu sandoris yra pelningas, tačiau jį vykdant dėl žaliavų kainų šuolio jis ne tik neneša prognozuoto pelno, bet tampa net nuostolingu, nes žaliavų kainos augo ne procentais, o kartais.

Kad kontraktiniai sandoriai išliktų pelningi, alternatyvus finansuotojas rekomenduoja teikiant pasiūlymus ir sudarant sutartis su užsakovais, kur įmanoma, numatyti žaliavų kainų indeksavimą, – jei žaliavų kainos kyla ir tai fiksuoja Statistikos departamentas ar kita sutarta įstaiga, kurios indeksais pasikliaujate, žaliavų kainų augimą prisiima užsakovas arba šalys pasidalina šiuos kaštus pagal susitarimą. Dažniausiai kainų indeksavimą sutartyse nusimato verslai, dirbantys su viešaisiais pirkimais.

3. Galimybių įsivertinimas ir apyvartinės lėšos. Žaliavų kainos kyla bene visuose sektoriuose (metalas, mediena, statybinės medžiagos, naftos produktai ir kita) nuo kelių procentų iki 2,5 kartų ir net daugiau. Taigi, jei anksčiau žaliavoms pirkti, tarkime, reikėjo 50 tūkst., dabar gali reikėti ir 100–125 tūkst. eurų. Verslo atstovas turi du pasirinkimus:

1) naudojamos turimos apyvartinės lėšos ir žaliavų perkama atitinkamai mažiau;
2) apyvartinės lėšos pagausinamos surastais papildomas resursais.

Pirmu variantu rizikuojama, kad, dėl dalinio žaliavų atsivežimo ir/arba tiekimo problemų (ypač, kai komponentai atsivežami iš Kinijos), verslas gali strigti ir vėluoti atlikti darbus bei pristatyti prekes. Atitinkamai rizikuojama, kad bus pritaikytos baudos už vėlavimą, potencialiai gali nukentėti santykiai su užsakovu.

Antru variantu reikia skirti laiko ieškant priimtiniausio finansavimo partnerio, kuriuo gali būti bankas, kredito unija, alternatyvus finansuotojas. Jaunam, smulkiam verslo atstovui, ar ieškančiam nestandartinių finansavimo sprendimų, daugiausiai pasiūlymų gali pateikti alternatyvus finansuotojas. Pavyzdžiui, „Factris“, vertindamas potencialaus kliento veiklos specifiką ir poreikius, įmonės finansus siūlo apyvartines lėšas papildyti verslui tinkamiausiu finansavimo įrankiu. Tai gali būti bene paprasčiausias finansavimo būdas – faktoringas, o taip pat atvirkštinis faktoringas (skirtas tiekėjų sąskaitoms apmokėti), kredito linija (apyvartinėms lėšoms papildyti, įskaitant darbo užmokesčio mokėjimus), paskola (skirta investiciniams projektams įgyvendinti ar apyvartinėms lėšoms, kai dirbama ilgų terminų projektinėje veikloje).

Alternatyvaus finansavimo – faktoringo – bendrovės pagal savo veiklos specifiką yra finansinis partneris verslui. Jos jaučia atsakomybę kuo išsamiau pakonsultuoti ir patarti savo klientams. Alternatyvus finansavimas –ypač populiarus tarp smulkaus ir vidutinio verslo atstovų, kurie paprastai neturi rizikos vertinimo specialistų, tad partnerystė su alternatyvaus finansavimo įstaigomis yra vienas iš rizikos vertinimo ir valdymo sprendimų. „Factris“ komanda yra pasiruošusi pakonsultuoti, patarti verslams apyvartinių lėšų ir rizikos valdymo klausimais, atižvelgdami į rinkos poreikius kviečiame pasinaudoti specialiomis sąskaitų finansavimo sąlygomis.

Užsakymo nr.: PT_88736077