Jūsų darbas tikrai neeilinis. Kuri jo dalis pati įdomiausia jums pačiam? Kiek iš esmės tokiame darbe yra vadinamosios romantikos, o kiek techninio darbo, kuris ne toks matomas?

Man šis darbas išties labai įdomus, ambicingas, motyvuojantis ir, kaip jūs sakote, kartu romantiškas. Aviacijoje mane domina viskas: nuo degalų įpylimo iki oro uostų statymo, fizikos – kodėl lėktuvai skrenda ir kaip veikia jų varikliai. Bet pati įdomiausia darbo dalis yra verslo kūrimo procesas: nuo pradinės minties, idėjų generavimo, kai viskas prasideda nuo „O kas, jeigu...“. O kai lygiai po metų matai įmonę, įsikūrusią puikiame naujame biure, stebi, kaip 100 žmonių darbuojasi prie to, kuo virto ta idėja, supranti, kad čia tik pati pradžia, nes po 3–4 metų įmonėje dirbs 1500 žmonių ir skraidys daugiau nei 40 mūsų lėktuvų pačiomis įvairiomis kryptimis. Žinoma, mūsų darbe labai daug techninio darbo, nes aviacija itin reguliuojama, prižiūrima ir reglamentuota veikla. Ir tai visiškai suprantama bei skatinama, nes saugumas yra svarbiausia. Bet net ir tas techninis darbas nėra jau toks monotoniškas, nes tiek pačios situacijos, tiek reikalingos atlikti procedūros būna labai įvairios.

Martynas Grigas, nuotr. iš asmeninio arcyvo

Papasakokite daugiau apie jūsų kuriamas avialinijas – kodėl būtent Indonezija ir kokios čia aviacijos verslo augimo galimybės?

Avialinijas „BBN Airlines Indonesia“ Indonezijoje kuriame dėl daugelio priežasčių: aš pats čia gyvenu jau 8-eri metai. Atvykęs pradėjau lėktuvų remonto verslą, taip sakant, nuo nulio, tad turiu patirties, žinau vietinius reglamentus ir reikalavimus, pažįstu reikalingus žmones, o jie žino mane – jau lengviau. Bet svarbiausias dalykas, kad Indonezija yra didžiulė šalis su didele rinka ir galimybėmis, turinti 17 tūkstančių salų. Čia oro transportas – viena svarbiausių susisiekimo priemonių, tiek krovinių, tiek keleivių.Šalyje labai daug dėmesio skiriama aviacijos mokslų kokybei, tad gerų pilotų bei inžinierių šalis turi tikrai pakankamai. Vietiniai, beje, yra labai imlūs bei nori mokytis.

Be to, ekonomika Indonezijoje auga didžiuliais tempais – augimas ateinančiais metais bus sparčiausias, lyginant su kitais pasaulio regionais.

Dar kas svarbu, kad „Avia Solutions Group“ (ASG) kompanijos mastu, kuriai priklauso šios avialinijos, tai svarbus regionas dėl savo sezoniškumo ir skirtingų ciklų: kai Lietuvoje žiema, čia yra aviacijos pikas. Tad kai Europoje paklausa sumažėja, mes pergrupuojame lėktuvų parką šia kryptimi, kai ji padidėja – parkas juda atgal. Tai mums labai svarbu.

Taigi, matant, kad visos varnelės sudėtos ten, kur jos turi būti, klausimų apie investicijas į aviaciją šioje šalyje tiesiog nebelieka.

Orlaivių remontas, nuotr. iš asmeninio arcyvo

Kaip vyksta pats avialinijų kūrimo procesas nuo pirminės idėjos iki orlaivio pakilimo su keleiviais šioje šalyje? Kiek jis skiriasi nuo tokio proceso kitose šalyse?

Bet koks naujos įmonės kūrimas prasideda nuo standartinių dalykų: rinkos tyrimo, analizės, tada plano. Kitas žingsnis – darbuotojai: reikia surasti ir pritraukti reikalingus specialistus, su kuriais ir pradedi dalintis planais, darbais, užduotimis. Vieni turi surasti reikiamus lėktuvus, kiti turi tuos lėktuvus paruošti ir pritaikyti mūsų regionui. Dar kiti turi paruošti visas procedūras, dokumentaciją, gauti reikiamus leidimus, sertifikatus. Viskas turi atitikti reikalavimus ir įstatymus. Yra kas turi surasti klientus ir su jais sutarti. Ir kai viskas jau padaryta – skristi. Taigi, jei išeina visus tuos reikiamus žmones suburti vienai bendrai vizijai įgyvendinti – pusė darbo padaryta.

Martyno Grigo komanda, nuotr. iš asmeninio arcyvo

Investicijos, žinoma, ne paskutinėje vietoje. Svarbu turėti stiprų partnerį, užnugarį, mūsų atveju tai ASG grupė – lyderiaujanti aviacijos verslo įmonių grupė, veikianti visame pasaulyje, valdanti 180 orlaivių parką. Tad su šia grupe dalinamės patirtimi, klausimais, kartu juos sprendžiame.

Pagrindiniai dalykai aviacijoje – standartiniai visose šalyse, tačiau, žinoma, yra labai daug tai šaliai ar regionui būdingų reikalavimų, tad turime patenkinti visus juos. Pavyzdžiui, Indonezijoje privalome turėti nemažai nuosavų lėktuvų, ne tik pirktų lizingu, lėktuvai turi atitikti vietinius reikalavimus ir panašiai. Bet iš principo visi reikalavimai skirti saugumui užtikrinti.

Kadangi mūsų veikla yra ACMI, užsakomieji skrydžiai su kroviniu (cargo) ir keleiviais, tad turime būti ne tik saugūs, bet ir punktualūs, tikslūs, kokybiškai suteikti paslaugą.

Orlaivių patikra, nuotr. iš asmeninio arcyvo

Kokių ir kiek orlaivių planuojate turėti? Įdomu būtų sužinoti ir orlaivių kainas bei kokiomis kryptimis jie skraidys?

Planuojame pradėti nuo 3 orlaivių, 2023-uosius užbaigti turėdami 9. Tada – augti palaipsniui iki 46 lėktuvų per 4–5 metus. Tačiau rinkos dydis ir augimas šiuos skaičius gali žymiai pakoreguoti į didesnę pusę. Indonezijoje skraidysime „Boeing 737-800“ lėktuvais, kitaip vadinamais NG. Turėsime 6–8 krovininius (cargo) lėktuvus, likusieji bus keleiviniai. Indonezijoje pasirinkome „Boeing“, nes šių lėktuvų infrastruktūra čia labiau išvystyta, be to, mūsų klientai labiau renkasi šio gamintojo orlaivius. Patys orlaiviai kainuoja labai daug, todėl itin svarbu tikslus komercijos bei sąnaudų planavimas. Naujas lėktuvas gali kainuoti nuo 40 mln. iki kelių šimtų milijonų JAV dolerių. Ilgalaikė orlaivių nuoma taip pat labai brangi, tad tikslumas čia itin svarbu.

Po kelerių metų planuojame turėti ir didelių „Wide-body“ orlaivių, tokių kaip „A330“ arba „B777“, nes čia didelė piligriminių kelionių paklausa. Indonezija yra didžiausia musulmoniška šalis, tad daugelis gyventojų pagal tradicijas turi aplankyti savo šventas vietas Saudo Arabijoje.

Daugiausia planuojame skraidyti Azijos kryptimis: Tailandas, Singapūras, Kinija, Vietnamas ir t. t. Taip pat, žinoma, vidaus rinkoje, kur paklausa didžiulė.

Kas pilotuos orlaivius? Pagal kokius kriterijus rinksite?

Pilotuos vietiniai [Indonezijos – aut. pastaba] ir kitų šalių pilotai, kuriuos mes nuolat apmokysime ir atnaujinsime jų žinias, ASG grupėje turime savo pilotų ir inžinierių mokymo organizacijų, tad tai nebus sudėtinga padaryti. Kviesime, žinoma, ir Lietuvos pilotų. Pagrindinis kriterijus visiems pilotams juos atrenkant į komandą yra patirtis, skraidymo valandos, šalys, lėktuvų tipai.

Kokius tikslus esate išsikėlę?

Mūsų tikslas – būti didžiausiu ir patikimiausiu avialinijų, kelionių operatorių ir tokių kompanijų kaip DHL, „FedEx“, „Amazon“ aviacijos partneriu.

Kokie didžiausi jūsų pranašumai, palyginti su konkurentais?

Labai geras klausimas – mums nebuvo problemų užsitikrinti klientų nuo pat pradžių, nes esame ASG šeimos dalis. Grupė labai gerai žinoma Azijos rinkose tiek dėl „FL Technics“ veiklos, tiek dėl kitų grupės įmonių bei tiesiogiai. Tad kai pasirodo naujos avialinijos su labai rimtu ir didelę patirtį bei infrastruktūrą turinčiu užnugariu, tai labai didelis pranašumas. Be to, mes turime labai sėkmingą orlaivių aptarnavimo įmonę Džakartoje, jai aš pats ir vadovauju, o tai reiškia, kad techniniai klausimai bus sprendžiami čia pat vietoje ir neatidėliojant. Tai labai svarbus dalykas užtikrinant OTP [On – time – performance, aut. pastaba] mūsų klientams. Be to, savo genuose mes turime kitokį kokybės supratimą nei kitos vietinės avialinijos, tai irgi mums yra privalumas.

Orlaivių patikra, nuotr. iš asmeninio arcyvo

Su kokiais didžiausiais iššūkiais susiduriate ir kaip juos sprendžiate?

Aviacija – globalus verslas, todėl net ir veikiant Indonezijoje klausimai yra globalūs: lėktuvus perkame iš JAV, Europos, kitų šalių, tad uždaviniai nesiskiria, dirbant kitose regionuose. Be to, iššūkiais mūsų nepagąsdinsi, jie mus tik motyvuoja [šypsosi, aut. pastaba].

Kiek dirbant tenka pajusti kultūrinius skirtumus? Ar pasitaiko kuriozinių arba išties rimtų situacijų, kai nesusikalbama ir dėl to stoja darbai?

Per 8-erius mano gyvenimo ir darbo metus Azijoje būta visokių situacijų, bet, matyt, aš jau per ilgai čia, kad jie man būtų keisti ar nesuprantami. Tradicijos, kultūra, maistas, papročiai yra visai kitokie nei Europoje, tačiau esminės vertybės išlieka tos pačios, tad, dirbant ir bendraujant per vertybes, viskas vyksta gana sklandžiai. Iš esmės Azijoje užsieniečiai vietiniams iš pradžių nekelia daug pasitikėjimo, net jei ateina su didelėmis investicijomis, grandioziniais planais ir neribotomis galimybėmis. Iš pradžių turi įrodyti savo, kaip žmogaus, patikimumą, pagrįsti ketinimus. Tai užtrunka tikrai nemažai laiko. Yra daug žmonių, kuriuos gali sužavėti blizgučiais, bet ar tai bus tau tinkami ilgalaikiai partneriai, kažin.

Ir paskutinis klausimas – tai kur tos geriausios lėktuve vietos saugumo prasme?

Nėra tokio dalyko kaip „geriausia“ vieta, kuri garantuotų saugumą avarijos atveju. Tačiau svarbu pripažinti, kad lėktuvas yra saugiausias transportas. Ugdydami visapusišką atsidavimą tarp visų pramonėje dirbančių asmenų, kartu nuolat siekdami tobulėjimo ir kurdami pažangias technologijas bei mokymo programas, galime siekti padidinti saugumą danguje ir dirbti mažindami avarijų skaičių, kas yra bendras siekis visiems su aviacija susijusiems.