„Regitros“ duomenimis, šių metų sausio-balandžio mėnesiais Lietuvoje pirmą kartą M1 klasės tik elektra varomų lengvųjų automobilių įregistruota 834, iš jų 348 nauji, 486 – naudoti. Iš viso iki gegužės 1 dienos šalies gatvėmis važinėjo 5605 elektromobiliai. Daugiausiai šalyje registruota dyzeliu varomų lengvųjų automobilių – 1103099, benzinu – 374144, benzinu/dujomis – 98598, benzinu/elektra – 41028.

Pirkėjai dažniausiai domisi elektromobilio įkrovimo klausimais

Paklausus, kokius klausimus apie elektromobilius užduoda galimi jų pirkėjai, įmonės „Autojuta", kuri yra oficiali „Volkswagen“, „Audi“, „SEAT“, „CUPRA“, atstovė, Vilniaus SEAT ir CUPRA pardavimo vadovas Vytautas Skukauskas sako, kad be finansinių sąlygų ir liekamosios vertės kurios yra palankesnės taršesnių automobilių atžvilgiu pirkėjai dažniausiai klausia, koks nuvažiuojamas atstumas vienu įkrovimu, kiek laiko trunka elektromobilio įkrovimas, kokios yra eksploatavimo išlaidos.

Scutterstock

V. Skukauskas pastebi, kad pirkėjai dažnai domisi, kaip greitai galime pristatyti automobilį, domisi jo techninėmis galimybėmis, parametrais. Ne mažiau aktualūs pirkėjui APVA paramos sąlygos, įkrovimo stotelių įrengimo klausimai. Svarbu ir tai ką pirkėjas gaus iš „vienų rankų“ t.y.: serviso garantija ir po garantinė priežiūra.

Vengia pirkti elektromobilį dėl nepakankamo jo įkrovimo galimybių

Elektromobilių situacija, pasak „Autojuta“ atstovo, lyginant su tuo kas buvo prieš penkerius metus Lietuvoje, matosi, kad pagerėjusi, bet situacija dar nėra patenkinama.

„Nemažai pirkėjų susilaiko įsigyti šią ekologišką transporto priemonę dėl nepakankamos įkrovimo stotelių plėtros: stotelių trūksta ne tik didžiuose Lietuvos miestuose, bet ir regionuose, užmiesčių keliuose. Dėl šios priežasties dažnas namų ūkis elektromobilį renkasi tik kaip antrą transporto priemonę trumpoms (namai – darbas – namai) kelionėms. Tolimoms kelionėms neatsisako taršesnio vidaus degimo varikliu varančio automobilio“, – pastebi V. Skukauskas.

Pasak šios rinkos eksperto, pirkėjas dažnai klaidingai įsivertina ir savo galimybes pasikrauti automobilį arba įsirengti krovimo stotelę, pavyzdžiui, gyvendamas daugiabutyje. „Apsunkino pirkėjų apsisprendimą ir buvusi nežinia dėl vyriausybės kompensavimo politikos elektromobilių įsigijimui. Elektra varomų transporto priemonių įsigijimo prieinamumą skatintų ir valstybės didesnė parama, dėmesys jos vartotojui“, – įsitikinęs V. Skukauskas.

Dar ką pastebi įmonės atstovas, tai – elektromobilių kainų didėjimą. Automobilių gamintojams tenka reaguoti į žaliavų ir energetinių išteklių kainų augimą ir prekės populiarumą.

Vytautas Skukauskas

Viena iš išeičių – stotelę nuomotis

Elektromobilių infrastruktūra besirūpinančios bendrovės „Įkrautas“ vadovas Paulius Gūžys sako, kad nepaisant elektromobilių įkrovimo stotelių centralizavimo bei jų prijungimo prie bendroms reikmėms skirtų skaitiklių, dažniausiai daugiabučiai turi ribotus elektros galingumo rezervus, kurie gali būti lengvai išnaudojami, jeigu vienu metu yra kraunamas didesnis elektromobilių skaičius. Tokiu atveju specialiai įkrovimo stotelių valdymui skirta platforma automatiškai sumažina kiekvienos įkrovimo stotelės galingumą ir taip užtikrina nors ir lėtesnį, tačiau visapusiškai saugų elektromobilių įkrovimo procesą.

P. Gūžys sako, kad elektromobiliams skirtų įkrovimo stotelių nuomos paslauga ne tik padeda išvengti stotelės prijungimo prie individualaus elektros skaitiklio darbų, tačiau taip pat ir leidžia efektyviai optimizuoti rezerve esančios elektros energijos panaudojimą bei skirti jį būtent elektromobilių įkrovimui. Pagrindinis šios nuomos paslaugos tikslas – įkrauti kuo didesnį elektromobilių skaičių, optimizuotai išnaudojant esamą pastato elektros galingumą. Kas svarbu, kad elektromobilių įkrovimo stotelių įrengimo kaštai nėra dideli, o patiems rūpintis jų technine būkle nereikia, nes viskuo rūpinasi paslaugos teikėjas.

Į ką atkreipti dėmesį renkantis elektromobilį

Paklausus, į kuriuos techninius duomenis, svarbiausia atkreipti dėmesį renkantis elektromobilį, „Autojuta“ atstovas V. Skukauskas sako, kad būtinas teisingas elektromobilio baterijos galingumo pasirinkimas, vertinant savo eksploatacijos sąlygas, nuvažiuojamą ridą. Pavyzdžiui, „CUPRA Born“, kuriuos parduoda, yra 100 procentų elektrinio automobilio pilnai įkrauto, kuris priklausomai nuo automobilio specifikacijų, deklaruojama mišrioji rida 349–544 km. Galima rinktis 110kW (150AG), 150kW (204AG) su akumuliatorių talpa nuo 55 kWh iki 62 kWh, arba galingesnį eBOOST modelį 170kW (231AG) su akumuliatorių talpa nuo 62 kWh iki 82 kWh.

CUPRA Born elektromobilis, fotogr. Gabrielius Lenksas

„Svarbūs ir komplektacijos privalumai, kurie per aplikaciją leidžia nuotoliniu būdu nepriklausomai nuo metų sezono atvėsinti arba pašildyti savo elektromobilį prieš jūsų kelionę, tausojant baterijos galią bei matyti aktualią elektromobilio informaciją savo išmaniajame telefone. Šiuolaikiškos skaitmeninės funkcijos kelionę paverčia patogesne, tvaresne, novatoriškesne“, – įsitikinęs V. Skukauskas.

Elektromobilio salonas, fotogr. Gabrielius Lenksas

Vilniaus plane – daugiau įkrovimo stotelių miegamuosiuose rajonuose

„Matome, kad elektromobilių skaičius mieste auga, tad natūraliai kyla poreikis plėsti elektromobilių įkrovimo stotelių infrastruktūrą. Miesto tikslas yra sudaryti galimybes patogiai įsikrauti elektromobilius ne tik centrinėje miesto dalyje, bet ir miegamuosiuose rajonuose, kitaip tariant, ir ten, kur gyventojai neturi galimybės įkrovimo stotelių įsirengti patys arba jų nėra įrengta. Tokį plėtros planą, kur didžiausias dėmesys skiriamas tankiai apgyvendintoms teritorijoms, pernai metų gruodžio mėn. patvirtino Vilniaus miesto savivaldybės taryba“, – sako Kastytis Lubys, Vilniaus miesto savivaldybės Eismo organizavimo skyriaus Eismo valdymo poskyrio vyr. specialistas.

Pasak K. Lubio, miestas, skatindamas vairuotojus keisti savo vidaus degimo varikliu varomus automobilius į elektromobilius, teikia vairuotojams paramą – suteikiama galimybė nemokamai parkuotis centrinėje miesto dalyje, kur yra renkama vietinė rinkliava už stovėjimą, taip pat šių automobilių vairuotojai gali lengviau judėti gatvėmis, aplenkdami spūstis – jiems yra suteikta galimybė važiuoti autobusams skirtomis A juostomis, ten kur atitinkamai paženklinta.

Daugiau lėtų ir vidutinio greičio įkrovimo stotelių

Pastebėjus augantį įkrovimo stotelių poreikį, UAB „Vilniaus apšvietimas“ pradėjo įgyvendinti naują projektą – įrengti daugiau elektromobilių lėto ir vidutinio greičio įkrovimo stotelių, kurių dalis veiks tiesiai nuo gatvės apšvietimo stulpų.

„Įkrovimo stotelės bus patogiausiose ir gyventojų poreikį atitinkančiose miesto lokacijose. Vidutinio galingumo stotelėse elektromobilį įkrauti bus galima visą parą, o lėto krovimo įkrovimo stotelėse tada, kai veikia miesto apšvietimas“, – patikina K. Lubys.

Visas įkrovimo stotelių sąrašas, įkrovimo sesijos paleidimas, sustabdymas ir apmokėjimas bus prieinamas ir valdomas mobiliojoje programėlėje.

Pirmųjų EV įkrovimo stotelių įrengimo darbai ir testavimas yra vykdomi jau dabar Pašilaičiuose, Verkiuose, Naujamiestyje ir Santariškėse.

Garsiausios pasaulio kompanijos pereina prie pilno elektromobilių parko

Dar 2020 metais „Schneider Electric“, energijos valdymo ir automatizavimo skaitmeninės transformacijos lyderė, kurią „Corporate Knights“ 2021 m. pripažino tvariausia įmone pasaulyje, paskelbė, kad prisijungia prie EV100 iniciatyvos ir iki 2030 metų visą savo daugiau nei 14 tūkst. automobilių parką pakeis elektra varomomis transporto priemonėmis, rašo insideevs.com
„Schneider Electric“, veikianti daugiau nei 50 šalių visame pasaulyje, prisijungia prie 66 kitų EV100 įmonių, tokių kaip „Clif Bar & Company“, „EDF Group“, „Goldman Sachs“, „Ikea Group“ ir kitų, kurios įsipareigojo paspartinti perėjimą prie elektrinių transporto priemonių iki 2030 m.

EV100 yra pasaulinė „The Climate Group“ iniciatyva, suburianti į ateitį žiūrinčias įmones, įsipareigojusias paspartinti perėjimą prie elektrinių transporto priemonių, kad iki 2030 m. elektrinis transportas taptų „naujuoju įprasta“. Elektrinis transportas yra pagrindinis klimato kaitos sprendimas, taip pat skiekiant pažaboti oro ir triukšmo taršą.

Pasak Leonido Mukhamedovo, „Schneider Electric“ pasaulinės strategijos vykdomojo viceprezidento, įsipareigojimas yra visiškai išmesti anglies dioksidą pagal 1,5 °C moksliškai pagrįstą klimato trajektoriją: „Prisijungimas prie EV100 iniciatyvos yra pagrindinis žingsnis siekiant šio tikslo. Tokia transformacija leidžia tūkstančius mūsų darbuotojų, klientų, startuolių kartu įtraukti į įvairias naujoves. Manome, kad elektra yra mobilumo ateitis ir norime parodyti, kad per šiuos metus galima pasiekti spartų elektromobilių mastą. Unikalus „Schneider EcoStruxure“ požiūris į eMobility infrastruktūrą teikia visapusiškus, vientisus, keičiamo dydžio ir kibernetinius saugius elektromobilių įkrovimo rinkos sprendimus automobilių parkams ir viešosioms vietoms“.

„Schneider“ taip pat taps vienu didžiausių akumuliatorinių elektrinių sunkvežimių parkų Šiaurės Amerikoje.

Inovacijų, technologijų ir progreso festivalio LOGIN metu, kuris vyks birželio 2–3 dienomis Litexpo, Vilniuje, bus galima išgirsti nemažai su tvarumu susijusių temų, tarp jų apie išmanius miestus, tvarią aplinką bei kaip šiuolaikinės technologijos gali ir jau kuria tvarumą.

Vienas iš pranešėjų Arnoldas Vasiliauskas, „carVertical“ bendraįkūrėjas bei produkto ir plėtros vadovas, atsakys į amžiaus klausimą pirkėjui: kuris automobilis yra pats „žaliausias?

Įdomus ir Miglės Makuškaitės, „Planet Posivite“ bendraįkūrėjos ir sertifikuotos šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) apskaitos specialistės bei klimatui neutralaus verslo konsultantės pranešimas: Išsaugočiau planetą, bet neturiu laiko. Susipažinti su visais pranešėjais galite ČIA.