Labai svarbu nebijoti ir nesigėdyti klausti tų, kurie žino daugiau už tave

„Mentorystę, kaip tokią, vizualizuočiau: įsivaizduokime mažą vaiką, sustojusį kryžkelėje ir nežinantį, kurį kelią pasirinkti. Šalia jo atsiranda žmogus, kuris paima už rankos ir pataria, kuris kelias teisingesnis ir tiesesnis, pataria, kaip geriau pasielgti, padrąsina. Žmogus eina kartu iki kol vaikas sustiprėja, tvirčiau atsistoja ant savo kojų“, – pranešime spaudai sako Kotryna Uleckaitė, pieno sektorių „Litamilk“ vadovė, prieš dvejus metus tapusi Geriausia metų įmonės vadove šalyje.

K. Uleckaitė sako pati turėjusi savo drauges mentores, kurios buvo stipresnės versle nei ji tuo metu ir kurių visada klausdavusi, jei pati atsidurdavo toje kryžkelėje: „Svarbiausia yra nebijoti ir nesigėdyti klausti, ko nežinai. Nereikia kuklintis ar juolab galvoti, kad tai yra kažkokia gėda. Užduodamas klausimus labai gerai pradedi suprasti ir greičiau išmoksti. Tad aš labai džiaugiuosi, kad aplink mane buvo tokie žmonės, kurie buvo mano mentoriai. Galbūt taip nesivadinome, bet jie tikrai tokie buvo“.

Kotryna Uleckaitė

Įmonės vadovė sako, kad nori stovėti šalia tų žmonių, kuriems reikia patarimo ar pagalbos įvairiose verslo srityse, kur ji kompetentinga padėti ir, pasikartoja, kad labai svarbu, kad jie nebijotų drąsiai klausti visko, kas jiems rūpi ir yra aktualu.

Mentorystė, pasak K. Uleckaitės, tai nėra tik kažkieno kito mokinimas ar pagalba, tai yra asmeninis tobulėjimas taip pat: „Pagal savo tipažą, esu iš tų, kuriems reikia uždavinėti klausimus, per juos aš pati augu kaip asmenybė, ir ne tik versle. Analizuodama besikreipiančių į mane žmonių klausimus, sužinau atsakymą, kuris ateina ir impulsyviai. Tad mentorystė yra mano asmeninis augimas“.

K. Uleckaitės, kaip mentorės, kertinės temos, kuriose ji yra stipriausia patarti ir padėti jauniems verslams, yra trys: tai yra šeimų verslai bei jų perdavimas, eksportas į lietuviams vis dar netradicines šalis, nors jai jos labai netgi tradicinės, tai yra Afrika, Artimieji Rytai, Azija. Nors kitiems ši eksporto sritis yra labai tolima ir nesuprantama, joje įmonės vadovė nardo kaip žuvis jau daugiau nei 15 metų. „Trečia yra viso ko pagrindas, tai yra komunikacija su žmonėmis, aplinka, apie tai, kaip įmonei išlaikyti savo gerbtiną poziciją socialinėje verslo aplinkoje“, – sako pašnekovė.

K. Uleckaitės nuomone, kiekvienas verslininkas, net ir pats sėkmingiausias, kuris nori auginti verslą, turi turėti mentorių, kuris diskusijoje gali padėti rasti dar geresnius verslui sprendimus. „Aš visuomet norėčiau turėti mentorių, esant ir dideliam įmonės augimui, kuris stovėtų šalia ir su kuriuo galėčiau aptarti savo verslo situaciją, galimus ėjimus, motyvus. Iš šono neretai visai kitaip viskas atrodo“, – sako įmonės vadovė.

Foto: Shutterstock

Mentorystės svarbos suvokimas atsirado dalyvaujant festivalyje „Burning Man“

„Man mentorystė tai yra visų pirma galimybė dalintis. Nesvarbu kuo – žiniomis, patirtimi, idėjomis. Turbūt esminis lūžis supratimo prasme įvyko dalyvaujant festivalyje „Burning Man“, JAV. Jame visi viskuo dalinasi. Tad nuo to laiko ir aš stengiuosi dalintis. Dalintis tuo ką pasiekiau ir kaip tai pasiekiau“, – sako Andrius Vitkevičius „Vilduja“ bendraturtis ir direktoriaus pavaduotojas.

A. Vitkevičius sako, kad taip, kaip šiandien suprantantis mentorystę, jis tokio, kaip mentoriaus neturėjo: „Žinoma, turėjau autoritetą ir mokytoją savo tėtį, su kuriuo kartu ir dirbu privačiame versle. 2018 m. pradėjome dirbti su LEAN konsultantu, jis taip pat tapo mano mentoriumi, padėjo ir padeda atsakyti į daug klausimų bei nukreipia tinkamu keliu. Įgytą patirtį tikrinausi ir žinias tobulinau studijuodamas EMBA programoje. Visgi, kuo toliau, tuo labiau suvokiu dalinimosi idėją ir visuomet stengiuosi ne tik duoti, bet ir gauti patarimų iš labiau patyrusių.

Andrius Vitkevičius

A. Vitkevičius sako, kad per 11 metų privačiame versle buvo daug ir įvairių situacijų, kurios pasitaiko daugeliui, tačiau neturint patirties ar jų neišgyvenus, neišsprendus, jos yra pakankamai keblios ir sudėtingos, tačiau antrą ar trečią kartą jos jau yra valdomos. Būtent tuo jis, kaip mentorius, ir pasidalina su kitais kolegomis, padeda spręsti tai, ką jau yra pats išsprendęs ne vieną kartą.

„Paskutinius ketverius metus efektyviai diegiame LEAN darbo metodus ir pačią kultūrą. Tai didelis iššūkis ir kasdieninis darbas, tačiau jis neša apčiuopiamus rezultatus ir tai motyvuoja. Taip pat man labai svarbi kolegų savijauta darbe, dėl to daug dėmesio skiriu šiai temai, stengiamės, kad visi būtų išgirsti ir suprasti. Lyderystės tema taip pat labai artima, kadangi kartu su tėčiu vadovaujame nemažam kolektyvui. Taip pat turiu patirties derybose su Lietuvos bei užsienio partneriais, atstovaujant įmonei pasaulinėse parodose, dalyvaujant viešuosiuose pirkimuose, krizinių situacijų sprendimuose ir kitur“, – apie tai, kuriose srityse gali padėti verslui, vardija A. Vitkevičius.

Pakankamai dažnai dalyvaujantis derybose, verslininkas sako pastebintis, kad nepatyrę kolegos labai daug blaškosi, daug ką žada, ko matomai negali įgyvendinti, nėra nuoširdūs. Tai viena iš didesnių jaunų verslų klaidų. Gyvenime vyras vadovaujasi vienu iš principu – nemeluoti sau. Tuomet, pasak jo, tiek asmeniniame gyvenime, tiek vystant verslą viskas tampa paprasčiau, neapsikrauni savęs nereikalingomis mintimis ir problemomis. „Jei visi būtumėme sąžiningesni, atviresni ir siektumėme naudos ne tik sau bet ir partneriui, viskas taptų žymiai paprasčiau. O visa kita vėliau ganausi savaime“, – įsitikinęs A. Vitkevičius.

Paklausus kodėl, turėdamas ir taip mažai laiko, skiria laiko ir mentorystei, A. Vitkevičius sako, kad
visi mes turime tiek pat, o tai yra 24 valandas per parą: „Aš savo laiką planuoju pakankamai efektyviai, todėl jo ir galiu rasti kitoms veikloms. Mentorystės veikla man atrodo yra prasmingai praleistas laikas, kurio metu galiu pasidalinti ir perduoti savo patirtį kitiems. O duoti yra visada maloniau negu imti. Dalindamasis savo patirtimi su kitais verslais visuomet atrasi ir kažką naujo, nepatirto. Būnu išties labai laimingas, jeigu mano skirtas laikas mentorystei atneša konkrečių rezultatų kitiems verslams“.

Mentorystė padeda įmonėms „neišradinėti dviračio“ ir judėti gerokai greičiau

„Mentorystė tai visų pirma yra atvirumas ir noras atiduoti „skolą visuomenei“. Augdami profesine ir asmenine prasme, mes aktyviai pasiimame aplink mus esančias žinias, patirtis, gerus pavyzdžius, mokomės iš kitų klaidų. O kuomet ši pasiimta visuma padeda mums bent dalinai pasiekti savo tikslus, ateina laikas ją atiduoti“, – apie tai, kas jam yra mentorystė, sako Aivaras Šidla, įmonės „Smiltainis ir KO“ vadovas.

Aivaras Šidla

Verslininkas sako, kad jam iš tikrųjų rūpi tiek verslo aplinka, tiek šalies gerovė, tiek žmonės. Skirdamas savo laiko mentorystei, jis jaučiasi pilnaverčiu visuomenės nariu. Mentorystė naudinga pačiam ir kita prasme. Tai padeda struktūruoti turimas kompetencijas, susipažinti su kitomis veiklomis, kitais procesais ir žmonėmis. Tai yra ne tik mokymas, bet mokymasis.

A. Šidla įsitikinęs, kad jaunos įmonės, turėdamos mentorius, turi galimybę pačios „neišradinėti dviračio“ ir greičiau judėti link savo tikslų kitų „pramintais takais“.

„Man atrodo, kad didelė mentorystės vertė yra gaunamos patirties individualizavimas ir tai, kad didelė dalis taip perteikiamų patirčių yra sunkiai randamos universiteto „vadovėliuose“.
Mentorystė, pasak verslininko, yra ne temos išdėstymas, o pagalba kuriant kelius nuo konkretaus verslo taško A iki taško B. Svarbu su verslu išgirsti, suprasti vieniems kitus ir identifikuoti kaip geriausiai gali pagelbėti. Tuomet atsiranda pagrindinės temos, ties kuriomis dirbama jau kartu“, – sako verslininkas.

Verslo pradžioje jis ir pats darė nemažai klaidų ir nemažai matė jų darant kitus. „Mano didžiausia klaida buvo tai, kad turėjau lūkestį, kad žmonės yra tobuli“, – prisipažįsta A. Šidla.

Dažniausiai verslo atstovui kliūna tokios įmonių spragos, kaip įvaizdžio ir reputacijos atotrūkio nesuvokimas. Ši problema, pasak verslininko, pasireiškia įvairiuose pjūviuose ne tik organizacijos komunikacijoje, bet ir motyvacijoje, finansuose, tikslų pasiekime ir kitur. Bėda tame, kad susižavima sprendimais ir projektais, kuriančiais trumpalaikį efektą, tačiau apleidžiamos sritys, kurios sukuria ilgalaikius, vertingesnius rezultatus.

„Pavyzdžių galima išvardinti daug, šiuo atveju panaudosiu finansų sritį – galima į įmonės komunikaciją įjungti žinutę, kad verslas yra labai patikimas ir finansiškai stabilus – taip kuriamas įvaizdis, kuris vertingas tiek potencialiems darbuotojams, tiek tiekėjams, tiek finansiniams partneriams. Bet tai bus tik įvaizdis. Savaime įvaizdis nepadarys verslo tokio, kokia yra komunikacinė žinia. Bet, kaip alternatyva, galima mažiau pastangų dėti į finansinio patikimumo komunikaciją, o daugiau pastangų dėti į finansų valdymą, pinigų srautų prognozavimą bei valdymą, rizikų numatymą ir prevenciją. Šiuo atveju jau bus dirbama ne su įvaizdžiu, bet su reputacija. Įdomu, kad darbas su reputacija ilgainiui savaime sukuria ir įvaizdį, bei leidžia turėti kokybiškesnius procesus, efektyvesnį verslą“, – paaiškina A. Šidla, pridurdamas, kad tiesiog reikia tyliai ir kokybiškai dirbti savo darbą.

Foto: Shutterstock

Formalaus, savo misiją suvokiančio asmens kaip mentoriaus verslininkas sako neturėjęs: „Jeigu bet kokį patirties perdavimą vadintume mentoryste, tada galima teigti, kad mentorių buvo daug. Ir nesvarbu, ar pasimokiau per kitų klaidas ar per gerąsias patirtis, kiekvienas iš neformalių mentorių buvo nepakeičiamai geras. O kalbant apie vieną asmenį, kurį norėčiau turėti kaip mentorių, galėčiau išskirti Ricardo Samler. Kodėl? Dėl unikalaus, humanistinio požiūrio į verslą taško, kuris aktualus ir šiandien“.

Kotryna Uleckaitė, Aivaras Šidla ir Andrius Vitkevičius bus mentoriais „Swedbank“ smulkiojo verslo akademijoje „Kiekvienas gali“. 10 smulkiųjų verslų atstovų turės galimybę spręsti savo iššūkius, remdamiesi Kanadoje sukurta ir ten net Vyriausybės remiama verslo skatinimo metodologija. Visos programos metu šalia dalyvių bus jiems priskirti mentoriai – sėkmingai veikiančių verslų atstovai, kurie dalysis savo praktine patirtimi, įžvalgomis ir atradimais verslo augimo kelyje.