Smulkusis verslas stokoja pastiprinimo siekiant išnaudoti augimo galimybes

„Pastebime, kad Lietuvoje itin skatinamos inovatyvios verslo idėjos ir jas plėtojantys startuoliai. Stambus ir vidutinis verslas aktyviai naudojasi išorinių konsultantų, lektorių, mokymosi galimybėmis, o štai smulkusis verslas pastiprinimo ir vertingo patarimo neretai turi stipriai paieškoti. Jeigu jo neranda, tuomet pirmyn kelią skinasi bandymų būdu ir dalis galimybių kartais taip ir lieka neišnaudotos. Taigi „Kiekvienas gali” Smulkaus verslo akademija“ ir yra ta erdvė, kurioje smulkusis verslas sulauks pastiprinimo susidūręs su kylančiais iššūkiais“, – sako Rasa Verkauskaitė-Kazanskienė, „Swedbank“ smulkiųjų verslo klientų ir rinkodaros skyriaus vadovė, pradėdama pokalbį apie naują, jau rugsėjo 14 d. startuosiantį, projektą.

Pasak pašnekovės, šiemet „Swedbank“ užsakymu atliktas tyrimas atskleidė, kad 4 iš 10 verslininkųkuria verslą, neturėdami ankstesnės nuosavo verslo vystymo patirties: „Paklausę, kur dažniausiai smulkieji verslininkai ieško atsakymų į veikloje kylančius klausimus, pamatėme, kad paprastai kreipiamasi į pažįstamus, jau turinčius verslus“, – pasakoja R. Verkauskaitė-Kazanskienė ir priduria, jog bene dažniausiai kylantys klausimai susiję su efektyviu verslo perkėlimu į internetinę erdvę, žinomumo ir pardavimo didinimu bei reikalingų verslui kontaktų paieška.

Rasa Verkauskaitė-Kazanskienė

Kvies išmėginti unikalia metodologija paremtą programą: Kanadoje tai remia net Vyriausybė

Smulkiojo verslo akademija „Kiekvienas gali“ pradės veikti su programa, kurioje 10 smulkiųjų verslų atstovų turės galimybę savo iššūkius spręsti, remdamiesi Kanadoje sukurta ir ten net Vyriausybės remiama verslo skatinimo metodologija. Taip pat visos programos metu šalia dalyvių bus jiems priskirti mentoriai – sėkmingai veikiančių verslų atstovai, kurie dalysis savo praktine patirtimi, įžvalgomis ir atradimais verslo augimo kelyje.

Patirtimi ne tik su dalyviais, bet ir su visa smulkiojo verslo bendruomene dalysis lietuviškų vienaragių ir didžiųjų verslų atstovai. Visus pastarųjų pranešimus tiesiogiai bus galima žiūrėti „Delfi“ portale.

„Pagrindinis šio projekto tikslas – kad kiekvienas dalyvis programos pabaigoje galėtų įvardyti ir pamatuoti šios programos metu priimtų ir įgyvendintų ar pradėtų įgyvendinti sprendimų naudą savo verslui, o programą stebintys smulkieji verslai galėtų pasisemti vertingų įžvalgų savo verslo stiprinimui ir augimui“, – mintimis dalijosi R. Verkauskaitė-Kazanskienė, viena iš akademijos „Kiekvienas gali“ kūrėjų.

Trys kriterijai būsimiems projekto dalyviams: metai, apyvarta ir iššūkis

Pasak „Swedbank“ atstovės, atrenkant tuos 10 verslo atstovų, kurie galės dalyvauti projekte, galios trys pagrindiniai kriterijai: „Pirmiausia, į šį projektą kviečiame smulkiuosius verslus. Tai – įmonės, kurių metinės pardavimo pajamos yra mažesnės nei 2 mln. Eur. Antrasis – kviečiame jau daugiau nei dvejus metus veikiančius verslus. Trečiasis atrankos kriterijus – įmonė turi turėti iššūkį versle, kurį nori spręsti ir yra pasiruošusi tam skirti laiko. Čia kalbame apie smulkiajam verslui įprastus iššūkius, pvz., kaip padidinti pardavimus, sėkmingai auginti verslą elektroninėje erdvėje, kaip didinti įmonės pelningumą, kaip savo produktą ar paslaugą priderinti prie pakitusių vartotojų poreikių, pradėti eksportuoti ar išsiskirti iš konkurentų. Galiausiai kaip praplėsti paslaugų ar produktų spektrą ir t. t. Paminėjau tik tuos iššūkius, kuriuos pati dažnai girdžiu iš verslo atstovų, tačiau tikiu, kad jų yra ir kitokių. Svarbu suprasti, kad nėra per paprastų iššūkių. Jei jūsų verslo iššūkis bus išspręstas ir tai padės sustiprinti ar net paauginti verslą, šis iššūkis pakankamas, kad dalyvautumėte projekte“, – kalba smulkiųjų verslo klientų ir rinkodaros skyriaus vadovė.

Rasa Verkauskaitė-Kazanskienė

Anot atstovės, bus siekiama, kad 10 atrinktų verslo dalyvių atstovautų skirtingiems verslo modeliams, sektoriams, regionams. Taip kiekvienas Lietuvoje veikiantis ir programą stebintis smulkiojo verslo atstovas galės atsirinkti jo veiklai artimiausią dalyvį ir sekti jo kelionę – kylančius iššūkius, sprendimus.

Asmeniškiausi pokalbiai – tik už uždarų durų

Regis, projektas reikalaus ir pačių verslininkų drąsos apie iššūkius, krizes ar nesėkmes kalbėti atvirai. Dažnai plačiajai auditorijai tai padaryti yra sunku. Visgi R. Verkauskaitė-Kazanskienė tikina, kad programa sudėliota taip, jog viešai bus transliuojami verslo atstovų pranešimai, dalijamasi patirtimi, o visas giliausias ir reikšmingiausias dalyvių darbas vyks už užkulisių:

„Dalyviai bus paprašyti į savo verslą pažvelgti naujomis akimis, pamatyti jį skirtingais kampais ir taip identifikuoti neišnaudotas galimybes verslo stiprinimo, tvaraus augimo link. Individualias savo verslo situacijas dalyviai analizuos su mentoriais. Taigi, garsiai prieš visą Lietuvą nereikės atskleisti savo verslo detalių, tačiau, žinoma, įžvalgomis ir atradimais kviesime dalytis su verslo bendruomene.“

Atrankos metu, sako atstovė, vyks pokalbiai su kandidatais: „Turėsite galimybę užduoti jums rūpimus klausimas ir galutinai nuspręsti, ar jūs esate pasiruošę dalyvauti šioje programoje ir kartu pasistengti dėl jūsų verslo. Tad jei neramu, kviečiu kandidatuoti ir pasikalbėti.“

Projekte gali dalyvauti tik jau veikiančios įmonės, tačiau, pasak pašnekovės, vertė akivaizdi ir apie nuosavą verslą svarstantiems stebėtojams: „Būsimi verslo atstovai gali pamatyti, kaip sekasi toje srityje veikiančioms įmonėms, su kokiais iššūkiais susiduriama, kokie sprendimai priimami, ką svarbu įsivertinti prieš steigiant tokį verslą ir pan.“

Mentoriai – neeilinės asmenybės: verslo užkulisius ištyrinėjo iki smulkmenų

Didžioji dalis projekto mentorių – verslo atstovai, kurie patys įkūrė arba vadovauja sėkmingai augančiam verslui: „Mes norėjome, kad mentoriai būtų praktikai, kurie dalytųsi realia savo verslo patirtimi, o ne teorinėmis žiniomis. Dažnai sulaukiu klausimo apie tai, kokiu principu mentoriams priskirsime dalyvius. Ir čia mano atsakymas vienas – ieškosime didžiausią potencialią sinergiją kuriančių porų. Pvz., jei mūsų mentorius turi itin gilią ir sėkmingą patirtį D2C segmente, tai jei tik bus galimybė, jam priskirsime tokiame segmente veikiantį dalyvį“, – dalinasi R. Verkauskaitė-Kazanskienė.

Vienas iš projekto mentorių – Pijus Makarevičius: dar būdamas visai jaunas, vaikinas pasiskolino autobusiuką ir išvyko į kaimyninę Lenkiją parvežti baldų. Tai buvo milijoninį pelną skaičiuojančio verslo pradžia. Praėjus trylikai metų „Baldai1“ gali didžiuotis ne tik plėtra Europoje, kaip ant mielių augančiais pelnais, bet ir faktu, kad iš pandeminės krizės 2020-aisiais išėjo aukštai pakelta galva ir padarę didžiausią Pietų Europoje augimo šuolį.

„Labiausiai rezultatą, matyt, lėmė mūsų požiūris į krizę ir į savo įsipareigojimus. 2020 m. kovą, kai daugybė verslų stabdė mokėjimus ir atsisakinėjo savo įsipareigojimų, pasistengėme įrodyti partneriams, kad jie gali mumis pasitikėti. Visiems pranešėme, kad ne tik laikysimės visų įsipareigojimų, bet ir galime padėti – mokėti į priekį ir pan. Tam buvome sukaupę rezervą, ruošdamiesi finansinei krizei“, – pasakoja P. Makarevičius.

Vyras prisimena savo verslo pradžią (tai buvo itin rizikingi kriziniai 2008-ieji) ir atskleidžia, jog verslui neužtenka vien sėkmės ar tik sunkaus darbo: čia yra dar kelios dedamosios, apie kurias atskirame interviu papasakos stulbinamai sėkmingos įmonės įkūrėjas.

„Kiekvienas gali“ Smulkaus verslo akademijos organizatoriai atskleidžia ir dar keleto mentorių, dalyvausiančių projekte, pavardes, tarp kurių – žinomą kosmetikos liniją „Manilla“ sukūrusi Rūta Merkytė, moterų bendruomenės „She is Glowing“ iniciatorė Dovilė Urbanaitė, „Tegra State“ vadovas Povilas Staigis, vienas žinomiausių Lietuvoje ICF koučingo specialistų Povilas Petrauskas ir kt. savo srities profesionalai.